Jump to content
Annons

candy and the tasty sandwiches


maxmaxmax (oregistrerad)

?  

5 röster

  1. 1. ?

    • 1
      0
    • 2
      1
    • 3
      1
    • 4
      1
    • 5
      1


Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)

LÅTNAMN: Inside outside

ARTIST/GRUPP: Candy and the tasty sandwiches

GENRE: Discorock

ALLT: Jag, Candy och Olof på text & pepp

INSPELNINGSÅR: 2006

STATUS: Skiss

Hej.

Jag skulle behöva lite mixtips. Låten var en för oss rolig grej som hände en kväll men jag vill ändå få det att låta bättre. Inte vad jag vanligen gör men jag har gjort lite som ni brukar tipsa om - limiter och kompressor på master och sidechainad kagge och så något som smattrar.

Ja, smakmässiga och / eller arrangemangsmässiga råd tas också gärna emot.

sandy_and_the_tasty_sandwiich___inside__outside.mp3

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jäkla skön feeling !

Det där med mixxxxning är inte min starka sida men rent spontant tycker jag hela produktionen låter väldigt burkig och platt, det låter ungefär som om ni spelar låten på högsta volym inne i ett rum med 1 meter tjocka betongväggar och låter publiken stå på utsidan. Det där kan väl summeras genom - Mer diskant och mer "djup" i rummet.

Bortsett från ljudet tycker jag det är fantastiskt rolig och svängig bit ni har fått till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul låt som är värd att fixa till. Jag håller med nElerion att ljudbilden är platt och burkig. Tycker dock att det burkiga soundet passar denna låt. Men först måste ni nog såga lite med EQ, panorera och ev komprimera. Bevara gärna det burkiga!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Kul låt som är värd att fixa till. Jag håller med nElerion att ljudbilden är platt och burkig. Tycker dock att det burkiga soundet passar denna låt. Men först måste ni nog såga lite med EQ, panorera och ev komprimera. Bevara gärna det burkiga!

Den är tokkomprimerad på alla sätt och vis. Såga med eq var? Bumlig bas? Kan det vara så att det ni upplever som platt är en för fet komprimering?

Det ligger en de-esser rätt lågt på hela stereo out, jag har aldrig gillat diskant, men man kanske ska höja den lite grann då?

Link to comment
Dela på andra sajter

haa! Otroligt bra. Jag blir glad. Skitglad.

Men komprimeringen på t ex detdär leadljudet som tittar fram ibland tycker jag är alldeles för överdriven. Låter som om den är komprimerad ihop med andra saker också för den dyker väldigt konstigt hela tiden. Eller så har du skruvat till helt märkliga attack- och releasetider. Kontentan blir lite att attityden försvinner och det vill man ju inte här. Vad man (jag) lyssnar på är ju just den där lilla melodislingan och sången. Det andra spelar fan ingen roll hur det låter, bara det skramlar ordentligt.

jo, jag stör mig på virveln också. Alldeles för stor. Men det är nog bara jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med EQ kan man med fördel på alla spår ta bort allt under 30-40 Hz, sedan försöker man med Eq hitta var vardera spår har sin herts, t ex. hihats har har sin frekvens vanligtvis över 4khz, då tar man bort allt som går därunder. Detta gör man som sagt på alla spår och sen har man en ren mix att jobba med. pröva sena att inte komrimera basen så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med EQ kan man med fördel på alla spår ta bort allt under 30-40 Hz, sedan försöker man med Eq hitta var vardera spår har sin herts, t ex. hihats har har sin frekvens vanligtvis över 4khz, då tar man bort allt som går därunder. Detta gör man som sagt på alla spår och sen har man en ren mix att jobba med. pröva sena att inte komrimera basen så mycket.

Snacka om att döda instrumenten... Låter som nån sorts guide till att mixa slick 80-tals-radio-pop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det gör man inte, utan man tar bort alla biljud som inte hör till det ljudet och som på så vis inte kan störa något i den övriga mixen.

Så en cymbal har inga basfrekvenser med andra ord? Och en akustisk gitarr som spelar ett klingande A (440hz) kan man alltså beskära med lowcut från 440hz? Eller ett piano som bara spelar i diskanten man kan skära runt 800-1000 hz? Och ska man göra en highcut på basister också? Eller på bastrumma, eller tuba?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Nej, det gör man inte, utan man tar bort alla biljud som inte hör till det ljudet och som på så vis inte kan störa något i den övriga mixen.

What the...

EDIT; Det här är inte helt Maxmaxmaxigt. Menjagtänker inte kommentera låten eftersom du ville ha feedback och hjälp gällande mixningen...

Disco Forever!

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis har olika instrument olika brett frekvensregister, t. ex. piano och sång har mycket brett register, medan andra instrument har ett mer begränsat utrymme. Man kan med fördel använvända eq på detta sättet för att få en mer fullspäckad ljudbild och det är ju vad trådskaparen frågade efter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Wow.

denna remixar jag gärna altså

är rösterna "egna"?

gärna, ut på msn med dig. Klart det är eget. Ser gärna en remix, mer än gärna.

Nu är dumb dan på intervju på p3dans, ratta in!

heh "det är skitkul vad en sequenser kan göra och man bara låter den gå."

Här har du vokalen, Pjotr:

Jag skickar reasonfilen nedanför.

candy_vokaler.mp3

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...