Jump to content
Annons

Egna eller andras låtar

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag lånade för bara några få år sedan ett antal böcker med noter för populära låtar som andra hade skrivit. Dessa spelade jag om och om igen. Det var Neil Young, Beatles, Credence Clearwater Revival, Elton John m.fl. Dessutom köpte jag notböcker från Randy Bachman (Guess Who/B-T-O), Neil Young och Credence Clearwater Revival, samt fick en med Eurythmics.

Nu när jag ska försöka spela dem kommer jag inte ihåg en enda.

Mina låtar som jag skrev för två decennier sedan kan jag dock hjälpligt ännu, trots att jag inte spelat dem på lika länge...

Hur kommer det sig? Jag har aldrig spelat live och repa i vanlig mening finns inte i min vokabulär. Kommer man så mycket lättare ihåg material man själv skrivit (20 år sedan) än andras virriga tankegångar till låtskrift (4-5 år sedan)? Är jag ovanlig?

🙂

:musik

Annons
Postat

Jag kommer ihåg låtar jag tvingats "planka själv" bra mkt bättre än de jag bara "läst" mig till....förmodligen för att man måste lyssna på ett annat sätt...och "nöta"...

musik (oregistrerad)
Postat
Jag kommer ihåg låtar jag tvingats "planka själv" bra mkt bättre än de jag bara "läst" mig till....förmodligen för att man måste lyssna på ett annat sätt...och "nöta"...

Du menar andras låtar som du lärt dig och tvingats spela om och om igen, kanske i livesammanhang. Populära grejer helt enkelt.

Hmmm. Jag tror iofs att andras låtar har jag inte spelat lika ofta som mina egna. Inte minst i inspelningssituationen blir det ju en del omtagningar av det egna materialet och andra instrument på nya spår ska in, så hör man ju gitarrdravlet då också...

Det kanske mest är en fråga om hur mycket man repeterar en låt, men även handlar det nog om att man har ett motoriskt minne som lättare kommer ihåg det man själv skapat kanske.

🙂

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.