Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag lånade för bara några få år sedan ett antal böcker med noter för populära låtar som andra hade skrivit. Dessa spelade jag om och om igen. Det var Neil Young, Beatles, Credence Clearwater Revival, Elton John m.fl. Dessutom köpte jag notböcker från Randy Bachman (Guess Who/B-T-O), Neil Young och Credence Clearwater Revival, samt fick en med Eurythmics.

Nu när jag ska försöka spela dem kommer jag inte ihåg en enda.

Mina låtar som jag skrev för två decennier sedan kan jag dock hjälpligt ännu, trots att jag inte spelat dem på lika länge...

Hur kommer det sig? Jag har aldrig spelat live och repa i vanlig mening finns inte i min vokabulär. Kommer man så mycket lättare ihåg material man själv skrivit (20 år sedan) än andras virriga tankegångar till låtskrift (4-5 år sedan)? Är jag ovanlig?

🙂

:musik

Annons
Posted

Jag kommer ihåg låtar jag tvingats "planka själv" bra mkt bättre än de jag bara "läst" mig till....förmodligen för att man måste lyssna på ett annat sätt...och "nöta"...

Posted
Jag kommer ihåg låtar jag tvingats "planka själv" bra mkt bättre än de jag bara "läst" mig till....förmodligen för att man måste lyssna på ett annat sätt...och "nöta"...

Du menar andras låtar som du lärt dig och tvingats spela om och om igen, kanske i livesammanhang. Populära grejer helt enkelt.

Hmmm. Jag tror iofs att andras låtar har jag inte spelat lika ofta som mina egna. Inte minst i inspelningssituationen blir det ju en del omtagningar av det egna materialet och andra instrument på nya spår ska in, så hör man ju gitarrdravlet då också...

Det kanske mest är en fråga om hur mycket man repeterar en låt, men även handlar det nog om att man har ett motoriskt minne som lättare kommer ihåg det man själv skapat kanske.

🙂

:musik