Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Licensavtalet tillåter inte att Sonar5 säljs. Eller rättare sagt, du får köpa ett begagnat Sonar men då får du inte ta del av uppdateringar och får heller inte reducerat pris på uppdateringen till nästa version. Med andra ord bör du undvika att köpa det begagnat om du inte hittar programmet riktigt billigt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars tror jag det är smart att köpa femman precis nu. Det ligger lite augusti-september-erbjudanden och snurrar; jag tror i princip att du kan få en gratis uppgradering till v.6 om du hittar rätt deal.

Så här "ett år efter" releasen av 5-an så är det nog möjligt att hitta 5-an billigt oxå. Kolla webshopparna. Jag köpte Sonar 3SE för en 1000lapp precis när 4-an releasades.

***

F ö så har Majken förstås helt rätt; licensen är personlig. Å andra sidan så slipper man donglehelvetet 🙂

Lycka till med ett gott köp.

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror i princip att du kan få en gratis uppgradering till v.6 om du hittar rätt deal.

Jag läste det i Cakewalks nyhetsmail förra veckan, men det gäller amerikanska affärer... 😛

homepage_SONAR5_rebate.gif

Undrar om det även gäller europeiska kunder som köper från Cakewalks egen webshop? 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Priser på Cakewalks webshop (för europakunder) inkl. gratis uppgradering till 6:an:

€799.00/£519.00 SONAR 5 Producer for New Cakewalk Customers

Free Upgrade to SONAR 6 Producer Edition with the purchase of SONAR 5 Producer Edition. Offer valid from August 1st through August 30th, 2006. Free upgrade will be shipped to you within 1 month of the SONAR 6 ship date.

€479.00/£319.00 SONAR 5 Studio for New Customers

Free Upgrade to SONAR 6 Studio Edition with the purchase of SONAR 5 Studio Edition. Offer valid from August 1st through August 30th, 2006. Free upgrade will be shipped to you within 1 month of the SONAR 6 ship date.

Get free shipping on any purchase of €49/£35 or more.

European customers only. Offer extended to 8/30/06.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedär kom priser från CW themselves. Men det måste gå att shoppa billigare nu; Turnkey t ex kränger S5 PE för 329 pund;

http://www.turnkey.co.uk/web/searchAction....encing_Software

...frågan är då; om man shoppar från någon annan än Cakewalks egen webstore; gäller den fria uppgraderingen till 6-an då? Klurigt ni 😄 !

Man kan köpa Project5 för 99Euro hela augusti oxå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl gälla amerikanska webshoppar också?

Helt riktigt; Det har vi ju där i klartext.

Men europeisk webshop då (det var nog det jag menade, jag ser att jag icke var helt tydlig nyss), t ex nämnda Turnkey, Thomann e dyl? Cakewalk brukar ju skilja på USA och Europa, och jag blir lite snurrig. Å andra sidan ligger där en rätt lång tråd på CW-forumet kring just det här erbjudandet, där amerikanarna är rätt snurriga oxå 😄

Men det borde väl funka att vara europe och handla från USA med?

Eller - summa summarum: Ehh jag vet inte...

***

Läser staffan74 tråden fortfarande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo!

Just nu har Sonar 4 hemma, min popkollega i bandet kör med det, men jag vill ju ha ett eget orginal också? Sonar är så jävla bra! Cubase är bra på vissa saker men Sonar är överlägset vad det gäller effekter och instrument.

Jag få väl se om det dyker upp ett till ett bra pris.

tack för hjälpen allihopa

Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag köpte Sonar 3 från USA för några år sedan, jag har inte haft några problem med att uppgradera här hemma och kör nu 5:an. Trots att jag fick betala 500:- i tull (jag bodde i England när jag beställde programmet, de kanske inte är lika petiga i Sverige..) så blev det bra mycket billigare än att köpa det i Europa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Sonar 3 från USA för några år sedan, jag har inte haft några problem med att uppgradera här hemma och kör nu 5:an. Trots att jag fick betala 500:- i tull (jag bodde i England när jag beställde programmet, de kanske inte är lika petiga i Sverige..) så blev det bra mycket billigare än att köpa det i Europa.

Fast idag borde de väl inte behöva skicka ett paket... nu kan man ju betala över nätet, få en licens via mail, och sedan ladda hem filerna. Fast Sonar har kanske inte kommit så långt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man programvara från Cakewalk i USA så skickas den från Irland med DHL, alltså ingen tull. Sonar levereras på en DVD, kanske inte så praktiskt för alla att ladda ner över nätet... 😉

Njet, inte för alla... men alternativet borde finnas. Och för den delen; bara för att ett program kommer på en DVD så innebär det inte att skivan innehåller över 4 Gb data. Ibland verkar det som om företag bara vill kunna glänsa med att deras mjukvara kommer på DVD. 😉 Det imponerar inte på mig, som min chef brukar säga. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för den delen; bara för att ett program kommer på en DVD så innebär det inte att skivan innehåller över 4 Gb data. Ibland verkar det som om företag bara vill kunna glänsa med att deras mjukvara kommer på DVD. 😆 Det imponerar inte på mig, som min chef brukar säga. 🙂

Det är ju sant. 🙂 Sonar Producer DVD:n är ca. 3GB, varav sonar programmet 1,7GB. sedan är det dokument, ljud, loopar, exempelprojekt, utilities och annat jox på skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man programvara från Cakewalk i USA så skickas den från Irland med DHL, alltså ingen tull. Sonar levereras på en DVD, kanske inte så praktiskt för alla att ladda ner över nätet...  😆

Njet, inte för alla... men alternativet borde finnas. Och för den delen; bara för att ett program kommer på en DVD så innebär det inte att skivan innehåller över 4 Gb data. Ibland verkar det som om företag bara vill kunna glänsa med att deras mjukvara kommer på DVD. 🙂 Det imponerar inte på mig, som min chef brukar säga. 🙂

Själv tycker jag det är bra med en tryckt manual om 5-600 sidor oxå. Och jag gillar att få paket. Men det är ju jag...

Worldwide är det rätt många datorpulare som inte har bredband, så alternativet postpaket ska nog finnas kvar ett tag till. Att ladda hem 3GB över modem är väl sådär.

Och jo (som P3t3r skriver); Sonars DVD är hyfsat fylld. Då blir ju en DVD smidigare att skicka än 6-7 st CDskivor (vilket f ö oxå lär finnas som leveransalternativ för de som inte har DVD-läsare. Såna finns oxå 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ladda hem 3GB över modem är väl sådär.

🙂😆😆

Jag tog hem ett rippat "Indiana Jones" spel på 80 mb över modem på slutetet på nittiotalet. Det tog mig en vecka och telefonkostnaden lär ha överstigit vad det kostade att köpa spelet i butik. 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips:

Musictore.de har ju klart bättre priser än Cakewalks egna amerikanska priser.

(€499 för PE & €199 för SE, vilket borde ungefär i linje med Turnkey om mina gissade växelkurser stämmer...)

Man borde ju kunna fråga om man får gratis uppgradering även därifrån...

Edit: Smart, dede...! 😄

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...