Jump to content
Annons

BAUTAFEL på min pc

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Fick en vidrig incident nyss. Satt och lyssnade i sequenserprogrammet på alla spåren. Tänkte jag skulle göra en audio mixdown från ett 15 minuter långt spår, som jag gjort förr. Mitt under processen så sparkar programmet/ljudkortet/datorn bakut som en galen häst. Det börjar tjuta i öronen från programmet som den värsta siren!! Som om det inte var nog med att jag redan har tinnitus... 😳

Provade allt för att klicka bort varningsmeddelandena som kom upp. Där stod att det kunde vara ett maskinfel, inget mer preciserat än så. Hursomhelst, det gick inte att klicka bort dem alls. Men snart hände nästa sak: i takt med att ljudkortet tjöt och lurarna för längesen låg bredvid mig istället, så skruvade jag ned volymkontrollen på ljudkortets fysiska låda. Emellertid så kunde man se hur alla spårstaplar, patchmixstaplar och masterstaplar slog i taket på RÖTT. Vad göra tänkte jag, för nu hade markören låst sig också. Kände igen mig från livräddningsinslaget i skolan... Vad gör jag? Försöker leta upp markören för avstängning av externa enheter "Stäng av den här enheten". Naturligtvis funkar inte heller det. Samtidigt märker jag hur datorn spinner och låter allt högre. Jag försökte då stänga av den enligt handboken från HP. Men markören funkar ju inte, så Start - Stäng av - Stäng av når jag ju inte. Inga kortkommandon svarar heller. Hela tangentbordet är paj, för Ctrl+Alt+Delete gick inte heller. Fick ta till nödlösningen, hålla ned strömbrytaren i några sekunder och sedan hoppas det slocknar. Det tog lite längre tid... men slapp ta ur batteriet och koppla bort från extern ström. Kopplade iofs ur den från Nätet ändå, men... Så nu sitter jag här med en extern fin combo-hdd och ett externt ljudkort, som jag båda fick tvångstänga. Fick ingång eländet till pc i alla fall...

Har ingen aning om vad felet är? I vilken ordning ska jag prova nu? Bara datorn först plus Internet testar jag ju nu. Ska jag kanske prova "bara" hdd:n sedan? Och slutligen hdd + ljudkort? Irriterande och lite nervöst.

Vad kan ha hänt? Det har varit mycket burkfel sista tiden. Började med att den inte kan föra över videosekvenser till hdd:n utan att det blir skarvar mellan sekvenser där det hoppar till. Jag SKA köpa mer RAM för att se om det hjälper. Sedan fick jag ett meddelande om att Windows förbereder installationen - vilken dj**la installation? Det går att klicka bort dock, men uppkommer vid varje uppstart. Sedan finnc den där "käcka" Nortonrutan som alltid kommer upp 3 gånger vid varje uppstart: "Norton AntiVirus klarar inte av System Repair. Avinstallera och installera Norton AntiVirus på nytt." Tyvärr har jag en nedladdad Norton AntiVirus för 800 SEK och ingen fysisk version på cd. Hur ska jag då kunna installera det på nytt efter jag avinstallerat det? Det är ju ändå 285 dagar kvar av prenumerationen. Skitprogram? Dessutom klarar inte pc:n att öppna några pdf-filer längre överhuvudtaget utan stänger då programmet abrupt varje gång. Och så nu detta då... Vågar knappt sätta i de externa grejerna.

Attans!

🙂

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Jadu, det här låter som en vanlig crash. Anledningen till att det pep(tror jag) är att datorn har hängt sig och musiken i exporten har böjat spelas, därav pip ljudet. VArför det hängde sig har jag bara ett svar på. Microsoft kan inte göra nått rätt!

Vad det gäller sysmantec - norton så är det likadant för mig. Testa att installera om det. Pfd filer na som inte går att öppna sa du? mAntagligen acrobat reader som inte fun kar längre. har haft probs med att uppdaterings rutan hängde hela programmet. testa att installera den senaste varationen.

Extern hårdvara är nog inte farlig att koppla in i detta stadiet men jag rekomenderar att du säkerhets kopierar och formaterar samt installerar xp igen.. 😄😄

Postat

Det är lätt att skylla på Microsoft, men jag tror inte felet ligger där i detta fall. 😄

Att ljudet sparkar bakut tjutandes, med vu-mätarna på rött och en frysande dator kan lika gärna vara ljudkortsdrivrutinens fel.

Har du sett efter om det finns en ny version av drivrutinen?

Postat

Stäng av alla Symantec tjänster när du jobbar med musik. Inte vad jag vet hur mycket ram-minne du har men det är nog inte boven i dramat. Downmixen tar bara lite mer tid på sig om du lite ram. Har du pc:n som surfburk kan det ligga en massa sunk på disken som ställer till det. Se till att du inte är uppkopplad när du gör en downmix. En annan klassiker: Har du defgramterat på sistone ? Kör en diskcheck och defrag.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har suttit nu halva natten med detta och det verkar som om både pc, ljudkort och extern hdd funkar. Har inte kört någon kontroll av diskarnas yta, men gör det senare idag. Ljudkortet låter bra. Konstigt nog kom inget ljud först alls när jag skulle spela upp mp3-filer, bland annat Linus låt. Märkte då att det var förändrade inställningar i PatchMixen (E-mu 1616) på olika ställen. Ställde dem tillrätta igen. Har testat hdd genom att föra över trackspår i Cubase LE till Audio Mixdown. Öppnat dessa filer i Wavelab och jobbar vidare där med processing osv. Bland annat en ljudfil på mer än 17 minuter klarades av.

Spaceman: Jag har aldrig på t.ex. Windows Messenger eller ANtiVirus-program eller Internet under musikinspelning/redigering. Tänker inte börja med det heller. Har f.ö. 512 Mb, men tror pc:n mår bra av 2 GB, vilket jag ska inskaffa. Behövs väl för kommande mjukvaruljud och videoredigering, verkar det som. Har inte defragmenterat idag innan mixdown, men annars gör jag det hyfsat regelbundet.

Diskcheck blir det senare idag som sagt.

Nexustwins: Jag ska installera senaste versionen av Acrobat Reader senare idag också! Samt försöka nå Norton om hur jag ska kunna ominstallera deras AntiVirusprogram.

Linus: Senaste drivrutinerna till kortet?! Jag har inte bytt drivrutiner till E-mu 1616 sedan jag köpte det för ett år sedan. Men behövs det? Varför? Jag har ju varken köpt nån annan hård- eller mjukvara heller sedan dess. Om man inte räknar uppdateringen av Norton AntiVirus.

Funderar på att följa HP:s handbok om reparation av operativsystemet Windows XP. I värsta fall göra en ny installation helt och hållet. Men då måste jag skaffa ett antal cdr först, för alla filer försvinner väl då!?

😆

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.