Jump to content
Annons

Vilken XP-version ska jag välja?


LARock

Recommended Posts

Planerar att köpa/bygga en ny dator som i första hand ska användas som musikdator och i andra hand spel/filmredigering.

Tänkte satsa på XP Media Center Edition! Eller borde jag tänka om?

Är ytterst tacksam för info om vilket operativsystem för PC som jag bör satsa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

XP MCE kör du på hembiodatorer.

För en musikdator räcker XP Home Edition. Jag citerar från en av alla de tidigare diskussioner vi haft i frågan...

Jag har bara behov för Home Edition. 😄
Vad har Professional för nåt då?
  • Remote Desktop - Nej, jag använder andra vägar/program för fjärrstyrning av burken.
     
     
  • Multi-processor support - Nej, jag har bara en CPU.
     
     
  • Automated System Recovery - Äh, systemåterställning inaktiverar jag och använder återigen andra program.
     
     
  • Dynamic Disk Support - Behöver jag inte.
     
     
  • Fax - Behöver jag verkligen inte.
     
     
  • Internet Information Services/Personal Web Server - Skulle jag av nån anledning vilja ha en webbserver skulle jag vända mig till nåt annat.
     
     
  • Encrypting File System - Hmmm... Kul med sån här teknik, men vilken nytta för mitt bruk som musikdator?
     
     
  • File-level access control - Min dator har en användare: jag. Behöver inte spärra några program.
     
     
  • "C2" certification - Vad sa du?
     
     
  • Domain membership/Group Policy/IntelliMirror/Roaming profiles - *gäsp* Nej, inte för min del.
     
     
  • IPsec/SNMP/Network monitor/NetWare Client - Men jag HAR inte några behov av det.

😳

https://www.studio.se/index.php?showtopic=18746

😆

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Låter vettigt att köra med XP Home, när det är musik som gäller. Hade väl en plan att även redigera filmer mm och även på sikt koppla datorn till TV´n.

En vinkling på frågan - finns det någon nackdel (i sådana fall vilka) med att eventuellt köra XP MCE istället för XP Home när det gäller musikinspelning/produktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

En vinkling på frågan - finns det någon nackdel (i sådana fall vilka) med att eventuellt köra XP MCE istället för XP Home när det gäller musikinspelning/produktion?

Nej, musikprogrammen fungerar lika bra under alla XP-varianter.

Har du behovet att skaffa MCE, så visst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...