Jump to content
Annons

inspelning av trumpet?


Impey

Recommended Posts

undrar vad man bör tänka på när man ska spela in en trumpet. kommer en tjej till min nästa vecka och ska spela in.

Men vet inte riktigt hur jag ska placera mikrofonen osv.

kom gärna med tips och egna erfarenheter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det för musik? Har spelat in trumpet med två mickar för att va på säkra sidan.. En stormembran långt ifån och sen en dynamisk nära klockan (lite snett vinklad).

Ska du ha en mjuk och "fin" ton och det inte handlar om storbands-stötar osv så kan du nog backa båda mickarna lite extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det bästa rådet är egentligen att lita på dina egna öron. Låter det bra från mixern så är det med all sannolikhet bra.

Ställ kondingen någon meter eller två ifrån, den dynamiska någon decimeter från klockan och rikta snett in mot den. Kommer säkert funka finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

De enda småtipsen jag kan ge är att lyssna sig fram och stressa inte fram nåt (börjar du stressa kommer hon också att göra det o då blir det säkert bara skit). Börja med att bju på en kopp kaffe o tjata lite först om du inte känner henne sen innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

känner henne sedan innan som tur är.

inspelning med flera mikrofoner funkar det bra även fast jag bara sitter på ett M-AUDIO Audiophile 2496 ljudkort.. Det funkar väl inte så bra lr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du måste eq:a trumpeten för att det inte ska låta som en synth! Brukar ofta göra det! Boosta ett par decibel i övre mellanregistret, runt 1 khz så brukar detta problem lösas! Vad gäller mik val så är en u87:a eller tlm103:a att föredra! Om du inte har råd att köpa en så finns det att hyra ganska billigt! Palcera miken 1.5 till 2 m ifrån! Kondensator mikar är känsliga och står man för nära är det risk för att miken går sönder!

Lycka till!

Jojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du måste eq:a trumpeten för att det inte ska låta som en synth! Brukar ofta göra det! Boosta ett par decibel i övre mellanregistret, runt 1 khz så brukar detta problem lösas! Vad gäller mik val så är en u87:a eller tlm103:a att föredra! Om du inte har råd att köpa en så finns det att hyra ganska billigt! Palcera miken 1.5 till 2 m ifrån! Kondensator mikar är känsliga och står man för nära är det risk för att miken går sönder!

Lycka till!

Jojje

jag har en kondensator. ca 2 m ifrån då. ska mikrofonen så in mot hörnet lr placeras ut lite? alltså hur ska placeringen vara på mikrofonen i rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

mikee (oregistrerad)

bandmikrofon till trumpet är riktigt sjysst, tex beyer m260.

Man får mycket snyggar topp än med kondesator tycker jag.

/micke

Link to comment
Dela på andra sajter

det blir inspelning med en kondensator. och jag ska alltdå lägga lite EQ. inga andra effekter?

och den största frågan. Var bör jag placera mikrofonen i rummet för att få det bästa ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Placering: Antar att du vill ha det så torrt så möjligt. Låt i så fall trumpetarn spela mot något som dämpar (vägg med tyg på el. liknande) och ställ micken mellan henne och väggen.

Dehär med EQ: lyssna dig fram! EQa inte in-signalen utan gör det i efterhand om du tycker att det behövs. Handlar ju så himla mycket om vilken ton trumpetaren har. Spelade in alt-sax för ett tag sen med en kille som har världens nasalaste ton. Kurvan på EQn såg helt galen ut innan jag var nöjd med soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Placering: Antar att du vill ha det så torrt så möjligt. Låt i så fall trumpetarn spela mot något som dämpar (vägg med tyg på el. liknande) och ställ micken mellan henne och väggen.

Dehär med EQ: lyssna dig fram! EQa inte in-signalen utan gör det i efterhand om du tycker att det behövs. Handlar ju så himla mycket om vilken ton trumpetaren har. Spelade in alt-sax för ett tag sen med en kille som har världens nasalaste ton. Kurvan på EQn såg helt galen ut innan jag var nöjd med soundet.

ok tack för detta med placeringen det har jag funderat mycket på. DÅ hänger jag upp min tjocka filt som jag brukar ha mot väggen när man spelar in rap och sång.

Ska tänka på det där och vänta med att lägga eq!

TACK TACK

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...