FredrikMikaelsson Postat 1 augusti 2006 Postat 1 augusti 2006 Yes, tillbaka från semestern och det blev lite filmsnuttar tagna som jag tänkte klippa ihop till en liten musikvideo till en av mina låtar. Vad är det för format och inställnoingar man ska välja när man redigerar? Om jag ska skicka videon till TV o sånt, vad vill de ha för format? Någon som vet? Har filmat med vanlig DV-FILM. /FredAsp
henning Postat 1 augusti 2006 Postat 1 augusti 2006 Vanlig PAL (med upplösningen 768 x 576 pixlar för en 4:3 tv) brukar det väl vara...? Kommer inte ihåg så noga eftersom det var längesedan jag körde någon videoredigering... /H.
strobanik Postat 3 augusti 2006 Postat 3 augusti 2006 jupp, det stämmer. men tv-stationer vill nog helst ha materialet på digibeta. möjligt att det är ok med dv eller dvd också iofs...
FredrikMikaelsson Postat 4 augusti 2006 Trådstartare Postat 4 augusti 2006 ok, då får jag köra på det, ska kolla upp det där med banden
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 (redigerat) Hej! Jag har två olika videoredigeringsprogram, varav det ena kostar en tusing, det andra är gratis. Inget av dem har möjligheten att du själv kan välja vilket format dvd:n ska vara i. Den spottas bara ut automatiskt när processen är klar. Och man har ingen aning om vad som skett. För jag antar att det är i programmet man ska göra inställningarna och inte i Windows eller under farfars järnvägsanläggning... 😆 :musik Redigerat 5 augusti 2006 av musik
kirtaphus Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Finale Cut Pro är väl det många som använder för att redigera, där finns alla format.
FredrikMikaelsson Postat 5 augusti 2006 Trådstartare Postat 5 augusti 2006 Finale Cut Pro är väl det många som använder för att redigera, där finns alla format. yes det är det jag ska använda, det är därför jag undrar 😛
Snake Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Jag har gjort en proffessionell musikvideo en gång i Adobe Premiere. Formatet är ok som tidigare nämnt. Däremot är inte TV-stationerna speciellt intresserade av en DVD. Om du inte har möjligheten att lägga materialet på Beta så är det bättre att du skickar det som en okomprimerad Quicktime som de kan lägga in direkt i sitt system. Ingen(?) TV-station är road av att "rippa" en DVD. Misstänker jag i.a.f. 😛
FredrikMikaelsson Postat 8 augusti 2006 Trådstartare Postat 8 augusti 2006 tack snake, bra att veta! Fler frågor då... så här på musikforumet Är det någon som har koll på vad det är för filter man ska lägga på filmen för att få den att se proffsigare ut? Har för mig att det är en massa jocks, typ som en mastring i musik, fast med film 😠
FredrikMikaelsson Postat 17 augusti 2006 Trådstartare Postat 17 augusti 2006 Magic Bullet eller CineLook 2 är två pluggar man kan använda, har jag luskat fram. Adobe AfterEffects är programmet de ska användas i... ser fram emot att se hur det funkar, det verkar ju lovande! mer info här Bless/ Fred
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.