Jump to content
Annons

Mic o gitarrförstärkare.


Linden

Recommended Posts

Hej,

Har ett M-Audio 2496 ljudkort och ska spela in sång o gitarr i Fl. Antar att jag måste ha en förstärkare till dem. Vad ska jag köpa som man både kan plugga in micen och guran i och spela in samtidigt med. Behöver inga dyra grejjer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror helt på dig.

Finns så många alternativ.

Kanske att du skall kolla in.

M-audio black box eller line6 ux1/ux2

Black boxen och ux1:an har inte fantommatning som behövs för att driva kondesatormikrofoner. Men det har ux2:an.

Eller om du vill använda förstärkarplugg i datorn kanske en SP vtb1 preamp kan vara något att kolla in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver nog bara nåt enklare och billigare till att börja med, huvudsaken är att man kan förstärka och spela in gitarr och från mic samtidigt. Men det kanske inte finns så mycket billigare saker än de du nämnde...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, tänkte spela in med elgitarr, och micen är en vanlig dynamisk. Vill i första hand lära mig att sätta samman något i låtväg innan jag börjar klabba för mycket med att modifiera ljud osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet av en "Audio Buddy" bara det inte är rena skräpet. Vad menas med fantommatning och direct box?

Har ingen erfarenhet alls av den.

Men den lär sälerligen funka fint. Låt oss inte ta denna tråd till att den billiagaste prylen på marknade också ska vara jättebra för sånna trådar är det gott om. Vill du ha erkännt bättre grejer så kanske en 2st vtb1:or eller 1 Line Audio preamp är bättre men då går det på över 2000:- och du ville väl ha jättebilliga grejer som jag förstod det.

Ett annat alternativ är en behringer ultragain pro mic2200.

Fantommatning är att den kan ge ström till mikrofoner som behöver det, kondensatormikrofoner.

Direct box, menas precis som det du var ute efter. Att den förstärker upp signalen från tex en gitarr eller bas för att kunna spela in den med ditt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adio-buddyn är OK. Fungerande förstärkare och DI. Lite konstig fantommatning dock, cirka 30V i stället för standardens 48V. Funkar med många men inte alla kondensatormikrofoner.

Nånstans har jag en liggande som jag kan sälja för en billig peng. Måste hitta nätagget dock.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...