Jump to content
Annons

Hur ser man skillnad på mono och stereo?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Såg en XLR 3-pinnars hane till Tele hane stereo i en affär idag. Alltså måste den XLR 3-pinnars varit i stereo, eller hur?!

Sedan såg jag en XLR 3-pinnars hane till Tele hane mono i en annons. Då måste den XLR 3-pinnars varit i mono, inte sant?!

För mig såg de bägge XLR-arna likadana ut, men hur kan den ena vara mono och den andra stereo? Hur ser man skillnad på det?

När det gäller tele är det ju enkelt, en eller två ringar på stiftet.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Såg en XLR 3-pinnars hane till Tele hane stereo i en affär idag. Alltså måste den XLR 3-pinnars varit i stereo, eller hur?!

Sedan såg jag en XLR 3-pinnars hane till Tele hane mono i en annons. Då måste den XLR 3-pinnars varit i mono, inte sant?!

För mig såg de bägge XLR-arna likadana ut, men hur kan den ena vara mono och den andra stereo? Hur ser man skillnad på det?

När det gäller tele är det ju enkelt, en eller två ringar på stiftet.

😏

:musik

Det är samma XLR-kontakt. Det finns inga stereo eller mono.

Kablarna du pratar om är balanserade resp. obalanserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Lustigt att en adapter kan vara XLR hane-Tele mono och en annan XLR hane-Tele stereo. Men när det gäller XLR-delen av adaptern talar man inte om mono och stereo alltså. Har jag fattat rätt?

Hos Musikbörsen sa man iaf att jag INTE kunde använda XLR-Tele stereo x2 som adapters (som de hade inne), utan skulle ha XLR-Tele mono x2 som adapters till mina två mikkontakter som är tele mono x2. För att stereo aldrig funkar till mono. Dessa var dock slut. Var det också rätt?

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag köpte också en löstagbar XLR hona-XLR hane-kabel till min monomik en dag. Skulle den kabeln alltså kunna funka även till en stereomik ? - om man nu inte talar om mono och stereo vad gäller XLR-kontakter. Och kallas den kabeln för balanserad eller obalanserad?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi tar den obalanserade telekontakten först. Telekontakter är normalt obalanserade. Har de två ledare så är det en monokontakt. En ledare är skärm och en är signal. En telekontakt med tre ledare är stereo. En ledare är skärm, en signal vänster och en signal höger. Det är vad du är van vid, och så funkar det i princip så länge man inte blandar in XLR-kontakter.

XLR-kontakter är nämligen balanserade. Det innebär att de skickar signalen i två ledare. XLR-kontaktens tre stift är alltså skärm, signal och samma signal fast lite tidsfördröjd. Trots att det är lika många ledare som en stereotele så är XLR-kontakten mono.

Finessen med att skicka samma signal lite tidsfördröjd är att störningar som uppstår i kabeln (i synnerhet om man har en lång kabel) inträffar samtidigt i alla ledare. Men när man återställer tidsfördröjningen i andra änden kommer ju störningarna att hamna olika i tid medan signalerna blir lika. Så skillnaderna är helt enkelt störningar och dessa tas då enkelt bort.

Båda telekontakterna till XLR är alltså mono, men den med "stereokontakt" är till för om du har ett balanserat system. Förmodligen har du inte det och ska därför välja "monokontakten". Behöver du ha stereo med XLR så behöver du två XLR-kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Båda telekontakterna till XLR är alltså mono, men den med "stereokontakt" är till för om du har ett balanserat system. Förmodligen har du inte det och ska därför välja "monokontakten". Behöver du ha stereo med XLR så behöver du två XLR-kontakter.

Tack!! "Balanserat system"... Jag har en klassisk Sony stereo kondensatormik ECM-99, 250 ohm, från 1979. Den har telepluggar. Tyvärr ingen manual till miken, som drivs med ett tjockt (o)vanligt batteri.

sony_ecm_99.jpg

Ljudkortet jag ska ha in den i är ett Emu 1616, som har 2 st Neutrik XLR-mikingångar på fronten, med valbar fantommatning om man så vill. Fantommata hade jag dock inte tänkt.

Det får bli två stycken adapters: XLR hane - tele hona mono

Om det är balanserat vete 17...

😄

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Måste ju f.ö. även köpa två stycken Tele mono hona-Tele mono hona-adapters också, för XLR-Tele finns ju inte med hona nånstans...

XLR hane - Tele mono hane 2 stycken och Tele mono hona-Tele mono hona 2 stycken alltså.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Haka inte upp dig för mycket på de olika beteckningarna... 🙁

På bilden ser man att du har två obalanserade tele ut från micen. Två monotele om man vill säga så - eller två TS om man väljer den beteckningen. Kärt barn har många namn...

Om du råkar slå på fantommatningen med den micen inkopplad, så får du antagligen köpa en ny mic, så det är lämpligast att undvika det... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag skulle bara vilja säga att det finns inte mono och stereo-kablar över huvud taget. Det är ljudet som skickas i den som kan vara mono eller stereo!!! Nu förutsätter detta att vi pratar analogt vill säga.

Är det en kabel med två ledare så kan man skicka endast en obalanserad monosignal.

Är det en kabel med tre ledare så kan man antingen skicka en balanserad monosignal eller en obalanserad stereosignal.

Är det en kabel med olika antal i olika ändar så är förmodligen några av pinnarna ihopkopplade.

/Henning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag skulle bara vilja säga att det finns inte mono och stereo-kablar över huvud taget. Det är ljudet som skickas i den som kan vara mono eller stereo!!! Nu förutsätter detta att vi pratar analogt vill säga.

Är det en kabel med två ledare så kan man skicka endast en obalanserad monosignal.

Är det en kabel med tre ledare så kan man antingen skicka en balanserad monosignal eller en obalanserad stereosignal.

Är det en kabel med olika antal i olika ändar så är förmodligen några av pinnarna ihopkopplade.

/Henning.

Han menar förmodligen kablar som är anpassade för stereo.

O stereotelekablarna har ett "streck extra" om man kollar "penisen" på telehanarna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om miken har två obalanserade teleutgångar, dvs TS (tip-sleeve), även kallade monotele tidigare i tråden, och ditt ljudkort har Neutrik Comboingångar (vilket jag kollat upp att det har) så kan du bara använda vanliga raka monotelekablar, d.v.s tvåledarkablar med TS-kontakter i varje ända, vanligen användna exempelvis mellan elgitarr och stärkare, och i lineanslutningar.

Så sammanfattningsvis: Två stycken vanliga "instrumentkablar" mellan miken och XLR/tele-comboingångarna på ljudkortet borde fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Richard!

Nej Richard. Så trodde jag också först, att ingångarna är ju ändå combo-ingångar. Men när jag testade så sprakade det och betedde sig. Då var det någon här som upplyste mig om att det inte var konstigt alls, eftersom linjeingångarna är avsedda för instrument och liknande som är högimpedanta, medn XLR:arna är avsedda för lågimpedanta mikrofoner. Jag provade och bytte på min monomik först, från XLR hona-tele hane till XLR hona-XLRhane. Då funkade det. Min monomik, liksom min stereomik - som jag talat om i den här tråden - är bägge lågimpedanta, 200 resp 250 ohm. Så jag antar att ljudförbättringen uppträder även för stereomiken, precis på samma sätt som det gjorde för monomiken. Utan fnissel, konstiga biljud, sprak och knaster.

Tele in - instrument, elgitarr, elbas etc

XLR in - mikar.

pronto

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Kom ju hem med dryga 3 kilo kataloger igår från musikaffär'n. Letade bland kablar och adaptrar. Märkte att alla adapters som det stod ett S efter, var balanserade. Är det så enkelt att alla stereoadapters är det och inga mono?

Exempel:

Proel AT 320S : XLR hane till Tele hona stereo Balanserad

Proel AT 320 : XLR hane till Tele hona mono

Proel AT 310S : XLR hona till Tele hona stereo Balanserad

Proel AT 310 : XLR hona till Tele hona mono

🙂

:musik

p.s. har justerat för att beteckningarna 310 och 320 kastats om i katalogen d.s.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Är på jakt efter två stycken adapters: XLR hane till Tele hona mono.

Det ledde till att jag började söka på Nätet efter var det fanns nånstans. Ingen vidare framgång. Hämtade därför 3 kilo kataloger igår och letade bland kabelsidorna. Hittade i Luthman-katalogen adapters som kunde stämma in. Vid en check med Proels hemsida så verkar det dock som om de har kastat om artikelnumren för XLR hane- och XLR hona till Tele hona.

Var på Musikbörsen i 45 minuter igår innan någon frågade om jag ville ha hjälp. Fick det först sedan jag dragit ur sladden *host host* i ett PA-system så det sprakade och slog. När jag sa vad jag skulle ha så hade de inte det. Däremot hade de XLR hane till Tele hona stereo. Funkar det? frågade jag. Nej, det gör det inte! svarade säljaren. Han var inte det minsta intresserad av att nästa vardag beställa in två ex av den adapter jag behövde. Riktigt riktigt kass.

Gick till 4Sound. Tyvärr hade de lördagsstängt. Får bli måndag.

Jam har en utförlig hemsida. Av den framgår att jag kan köpa två adapters och sätta ihop och sedan till miken. Jag vill inte hålla på så... Får bli måndag här med.

Och nu det bästa av allt: Jag var på MUG idag. Får hjälp ganska snabbt och trots att jag säger att jag ska ha en adapter, så frågar han efter 30 sekunder om det är en kabel jag ska ha, när han märker att de inte har så mycket adapters. Då rycker en annan kille in och frågar först om jag ska ha balanserade tele?? Vad är skillnaden?, frågar jag, är det detta med att obalanserade är mono och balanserade är stereotele? Ja just det, svarar han då, trots att jag tydligt sagt att det är tele mono det handlar om!! Han vill därefter sätta ihop flera adapters som sedan ska passa till min miks telepluggar L och R. Jag tror det var 3 adapters som krävdes innan mik. Men det blir väääl många..., säger jag. Jo, men det tar så lång tid från leverantören att få hit vad du ska ha, så vi får göra såhär, svarar säljaren. Men jag vill HA 2 st adapters XLR hane till Tele Mono hona och ingenting annat!! svarar jag. Jajamen, säger han då! Ring på måndag, så får vi in dom på tisdag senast! Ha det!! Schizo eller??? 😠😆😄

Får bli 4Sound och Jam i reserv.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan be vilken musikaffär som helst ta hem DENNA adapter från Fitzpatrick: HOSA HC-GXJ-235 Adapter XLR Hane - Tele Hona (Mono/Stereo). Listpriset är 80:- inkl moms/st. 😄

Med artikelnumret klart, så behöver de inte ens tänka... 😠😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jepp. MUG tar över 100 spänn. Såg nu dock att Jam har dem för 80. De beskrivs där som XLR hane till Tele hona stereo. Det som Musikbörsen alltså ansåg INTE funkade. Dessutom hade Jam också en XLR hane till Tele MONO, fast hane då... den låg på 150 styck.

MUG sa: "Hosa köper vi in i så fall istället då på måndag. Den är avsevärt dyrare än den du visar i Luthman-katalogen, den där Proel Die Hard. Vi handlar inte med dem. Vi satsar på bättre grejer! Även om väldigt många adapters egentligen tillverkas i samma fabrik, så har Hosa en egen produktkontroll, till skillnad från Proel. Deras grejer kan börja krångla, det blir glappkontakt och skit. Det har vi hört! Det blir det inte med Hosa. Stabila grejer. Men då hamnar vi en bit över 100 spänn per styck, en bra bit."

Lustigt att Hosa:n verkar funka med både balanserat (stereo) och mono (obalanserat) tele...

😠

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Eftersom den länkade Hosa-adaptern är en XLR-hane till Tele Hona Stereo (balanserad) som kan ta emot både obalanserade och balanserade kablar, så antar jag att jag egentligen bara behöver köpa en enda för att få stereo?

Jag har nämligen en "klump"-adapter som är tele mono hona x2 till tele hane stereo.

Alltså sätter jag mikens telepluggar hane L och R i "klump"adapterns tele hona L och R och sedan dess teleplugg stereo i den enda Hosa-adapterns Tele hona stereo.

Hörs ljudet i stereo (olika i de två högtalarna) då?

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

XLR är alltid mono, så du måste ha två adaptrar för att kunna få in ljudet från båda mikrofonkapslarna.

Anledningen till att adaptern fungerar med både balanserat och obalanserat, är att en mono-tele kortsluter Ring och Sleeve, så att båda går till signaljord, medan det sedan är Tip som bär signalen. Det innebär att man tar bort balanseringsfunktionen, eftersom den fasvända signalen som normalt finns på Ring, är jordad och alltså inte innehåller någon signal.

Sedan ska man kanske ta det där med kvalitetskontrollen med en liten nypa salt. Sladd-Telehonan är i många fall en dålig kontakt överlag, så det är stor risk för glapp efter längre tids användning - åtminstone om man inte går upp på Neutrik-kontakter, men då får man göra egna adapterkablar.

Fast lite ligger det kanske i det ändå... Proel är italienskt, medan Hosa är amerikanskt. Italienarna har inte alltid den känsla för kvalitet som man skulle önska... 😛

Varför skulle MUG förresten ta "en bra bit över 100:-/st" för adaptrar som har ett listpris på 80:-/st...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik, jag tror du blir lite förvirrad över att om man har tre stift, så kan man använda det till två saker. Antingen så har man en jord och två kanaler, L och R, eller så har man en balanserad kontakt där en är jord, en är kanalen och en är kanalen fast fasvänd.

Ditt emu-kort räknar med det senare, dvs en balanserad anslutning. Vad ditt emu-kort gör då är att ta signalen och dra ifrån den fasvända. (Om man är matematiskt lagd konstaterar man att: om signalen vid varje tidpunkt är x, är den fasvända signalen -x. x-(-x) = 2x.)

När du stoppar i två-kontakts-telen i tre-kontakts-honan, kortsluts jord och den fasvända signalen. Ditt emu-kort tror dock fortfarande att det är en balanserad signal, och drar ifrån signalen som är jord. (Matematik igen, x- 0 = x.) Slutsatsen är att du troligen får lite svagare signal, men det fungerar annars alldeles ypperligt. (Att du får lite svagare signal gör inte så mycket och kan enkelt kompenseras av att skruva upp förstärkningen lite på ditt ljudkort.)

Så när det står "stereo balanserad" i din katalog är det lite "tårta på tårta". Kontakten kan antingen användas för balanserad signal eller två helt olika signaler (stereo), men inte bägge samtidigt.

Börjar det klarna? 😉

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Så när det står "stereo balanserad" i din katalog är det lite "tårta på tårta". Kontakten kan antingen användas för balanserad signal eller två helt olika signaler (stereo), men inte bägge samtidigt.

Börjar det klarna? 😆

// David

Hej!

Tack för svaret, Diwic! Eftersom det var som jag trodde, signalen kan bli svagare om jag använder en med teleplugg hona STEREO i ena änden och inte mono, så vill jag helst ha såna med mono. Har nästan problem redan som det är nu med förstärkningen i mikförstärkarna på kortet.

Det som förvirrar mest är ju att handlarna i musikaffärerna ger så olika besked. På Musikbörsen sa de att jag definitivt inte kan använda en XLR hane till Tele Stereo, utan MÅSTE ha en XLR hane till Tele Mono. På MUG sa de att det visst kunde gå med en stereo. Där sa de också att balanserad betyder Stereo och obalanserad betyder Mono. Det är väl det som förvirrar med anledning av din post här.

Claes fann en Hosa-adapter (som finns på Jam märkte jag). Den har XLR hane till Tele stereo hona. Den tar både balanserade och obalanerade kablar står det. Det får bli den på måndag kanske om det inte finns specifika Tele mono... Jag har då aldrig sett nån, förutom Proel Die Hard, som MUG inte ville ta in...

F.ö. köpte jag på Jam en JJ Labs mikkabel [XLR hane till XLR hona] till min Sony monomik för nån vecka sen också. Den hette MS-ML001-3M och funkar finfint till min mik och E-mu 1616. Hur ser jag om den kabelkontakten är en 3-pinnars stereo eller en 3-pinnars mono, enligt din beskrivning Diwic, utan att ta isär den?

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Antingen så har man en jord och två kanaler, L och R, eller så har man en balanserad kontakt där en är jord, en är kanalen och en är kanalen fast fasvänd.

Så när det står "stereo balanserad" i din katalog är det lite "tårta på tårta". Kontakten kan antingen användas för balanserad signal eller två helt olika signaler (stereo), men inte bägge samtidigt.

Så det de säger i Musikaffärerna och skriver i produktkatalogerna är fel?? Det är klart jag blir förvirrad!

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Den tar både balanserade och obalanerade kablar står det.

Problematiken med den fasvända signalen och jordningen kvarstår ju. Hur du än vänder dig har du arslet bak i den här frågan. Och med en XLR->TS vetdu ju aldrig hur den är kopplad. Är den fasvända signalen bortklippt (olödd)? Är jorden kopplad i den fasvända signalen? Är pin 2 eller pin 3 het? WTF? Och som jag tidigare sagt så tar ju varje konverter ned en viss dB också.

Jag rekommenderar att du antingen löder kabeln själv, eller ber nån kompis löda en kabel. Enligt instruktioner som hittas på nätet.

XLR-monojack.gif

eller

XLR-monojack2.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Fina bilder, fast det skulle ju va det ovanliga Tele hona och ej hane. Men ok!! 😆

Förstår vad du menar. Det var många år sedan jag lödade. Finns verkligen inte de rätta adaptrarna att köpa? Det verkar inte klokt! Detta är väl ingen konstig produkt? Hur många har en mik med teleplugg och vill ha en tele hona-adapter till XLR hane, för det ljudkort eller mixer de köpt råkar ha det? Underligt. Tvärtom borde det vara en av de vanligaste adaptrarna. Förstår inte vad man ska ha tele hane-XLR hane till däremot...

:rolleyes:

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte den där HOSA-adaptern för att kunna testa en billig skräpmic i en av de senaste omgångarna mictester. Micen var någon sorts karaoke-mic för ett par tior och hade en obalanserad tele - och HOSA-adaptern fungerade utmärkt för att koppla in micen i preampen. 😏

Micar med tele är inte särskilt vanliga nu för tiden (annat än när det gäller video kanske...). Det mest normala är att mikrofoner är balanserade och har XLR-kontakt...

Tele hane - XLR kan behövas om man ska koppla en balanserad utgång med XLR till en balanserad ingång med tele. Då använder man en vanlig mickabel och så adaptern för att kunna koppla ihop enheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle kanske lägga in en länk till den andra tråden också: https://www.studio.se/index.php?showtopic=28589

Någon snäll moderator kanske kan slå ihop dem...?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, Claes, det var min tanke också. Det råkade bli två trådar som till slut handlade om samma sak. Det var inte meningen.

Jag har f.ö. lyssnat på den där karaokemiken på din sida om jag inte missminner mig, plus en del andra mikar såklart. Det tar tid att gå igenom allt och vissa påminner om varann helt klart!

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...