Jump to content
Annons

Min allra första låt xD


Recommended Posts

LÅTNAMN: Namnlös...

ARTIST/GRUPP: Lucifer

GENRE: Någon form av hårdrock?

LÅTLÄNGD: ca 2:30

KOMPOSITÖR: Lucifer

PRODUCENT: Lucifer

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 5.65

STATUS: Skiss

Ja... första gången jag postar på den här kategorin, så jag tänkte att det passade bra att börja med min första låt... xD

Jag lovar att jag ska ändra trummorna... och sätta på sång... såklart. 😄

Och mixa om det rejält... tills dess vill jag veta vad ni tycker hittils om mina första låt. xD

Btw... var ett tag sedan jag skrev den.... har garanterat gjort bättre från mig... xD

egentest.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte speciellt tajt, och trummorna var ju inte så skoj. Men nåt slags riff som funkar fint har du ju hittat där iaf. 😄 Övergångarna mellan de olika riffen låter som om de är hopklippta på en höft, verkar bli en liten glipa där.

Ja men det var väl en fin början, men du behöver åtminstone sång för att få det mer intressant. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena! det är ju helt ok. väldigt enformigt, för det är ju nästan samma riff hela tiden...

testa att dubba gitarr riffet.. (att spela in exakt samma riff två ggr.) och panorera ut ena tagningen helt åt vänster och andra helt åt höger.. det låter inte som att du har gjort det nu..

ligger det bas på nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena! det är ju helt ok. väldigt enformigt, för det är ju nästan samma riff hela tiden...

testa att dubba gitarr riffet.. (att spela in exakt samma riff två ggr.) och panorera ut ena tagningen helt åt vänster och andra helt åt höger.. det låter inte som att du har gjort det nu..

ligger det bas på nu?

Jag ogillar oftast att ha två gitarrer, men jag kan väl testa bara för att höra hur det blir.

Bas ligger på, men den är rätt distad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå för att va första låt så e de väl ok.

Måste stänga ner den snabbt för kunde bara inte lyssna på trummorna 🙂

Den påminner mig om en låt från 90 talet som hette tecknoRock att sånt 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät era första låtar jättebra så har jag ju inget över huvud taget att komma med... :S

Nejdå, mina första låtar lät förskräckligt. 😎 Det här är bättre. Men du kan inte förvänta dej att lyckas få alla kort rätt på första försöket, det är väldigt få förunnat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

*pustar ut*

Jag vill ju verkligen lära mig mer... och sådär...

Ska fråga någon erfaren om jag får vara med vid något låtskrivande... har ju aldrig "lärt" mig det...

Det jag gör när jag försöker är att jag helt enkelt spelar runt lite... testar mig fram. När jag har tillräckligt många riff testar jag att sätta ihop dem... typ..

Men jag måste ju säga att jag själv tycker att den låter förjävligt, men jag tycker riffet är bra, så det kommer jag antaglgen att återanvända i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Du skulle ha kunnat få en professionell bedömning, men jag har problem med att ladda ned låten. Den står på filhämtning hur länge som helst, men har fortfarande inte klarat av den 1:a procenten. Hämtar hem typ 1 kB var tionde sekund, eller rättare sagt det vet jag ingenting om för den har inte börjat visa kB ännu.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första låt bandade jag in såhär:

Hadde att tillgå 2st bandspelare

spelade in när jag slog på kastruller (trummor)

sen spelade jag upp det och spelade med en leksaks synth och bandad det in på andra bandspelaren, sen spelade jag upp från den och sjöng på och bandade in det igen o.s.v 😛

Att jag kan låva att det lät ganska sådär, men jag va väl typ 6-7 år gammal eller något 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ganska standard att dubba gitarr, som du har mixat det nu så ligger ju bas och gitarr i mitten, och när sång kommer på i mitten så kommer det att bli väldigt grötigt... om du spelar dubbningen tight så märker man knappt att det är två gitarrer, det upplevs bara fetare.. plus att du då lämnar plats i mixen för sång och bas. det är bara ett tips.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ganska standard att dubba gitarr, som du har mixat det nu så ligger ju bas och gitarr i mitten, och när sång kommer på i mitten så kommer det att bli väldigt grötigt... om du spelar dubbningen tight så märker man knappt att det är två gitarrer, det upplevs bara fetare.. plus att du då lämnar plats i mixen för sång och bas. det är bara ett tips.. 😄

Jävlar vad smart... har för mig att jag gjort det förut, men inte tänkt på det... lär prova det om jag får ihop något bra någon gång 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Tydligen hade den här låten på något mysko vis laddats ned dolt. Så plötsligt stod det "Spara i", varefter det kom upp en ruta där det stod att 99% (ej 100 alltså) kommit hem. Aldrig varit med om något liknande. Nåväl, nu till låten, som visst är en låt även om texten saknas ännu.

Hehehe...

Det ska medges att jag bara har tillgång till de inbyggda laptophögtalarna nu, inte ens en lur, men jag måste ändå säga om denna James Bond-tema-sak:

Positivt:

* Att det var mycket som var i stil med min musiksmak

* Att solot som kommer in gav en hästspark - så fruktansvärt bra helt enkelt. Jag gillar just detta med de glidande avvaktande tonerna där pauserna gör sitt till, istället för att ligga perfekt synkroniserat alla gång. Det var dock ett ställe på slutet som var tveksamt, och man kanske kan försöka sig på en omtagning.

* Basen har ett gott ljud, gillar när den är så där komprimerad och slutar låta bas helt enkelt.

* Hyfsat bra gitarrljud också på riffgitarren.

* Grymt bra sologitarrljud. Vilken gitarr? Vilken effekt? Tell me.

* Schysst cymbal.

Negativt:

* Borde finnas mer tryck i bastrumman. Varför inte lägga in lite fler trummor också, som pukor t.ex. Jag vet precis var jag skulle vilja lägga dem.

* Tycker det är synd att den distade riffgitarren även verkar självdista. Disten

blir liksom fult sprucken i diskanten. Jag misstänker att den spelats in eller mixats med lite för hög volym. Dist ska låta rent - dvs. ren dist, det är mitt motto.

* Har lite svårt att bedöma själva inspelningen i min nuvarande lyssnarutrustning som sagt, men jag tycker det verkar som om låten kanske kunde må bra av att panoreras mer ut i sidled i högtaleriet. Men där kan ju även tillkomna pukor och virvel hamna. Finns det redan pukor och virvel så är de för lågt mixade, mina laptophögtalare till trots.

En positiv överraskning

Betyg: 4//5

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Min första låt bandade jag in såhär:

Hadde att tillgå 2st bandspelare

spelade in när jag slog på kastruller (trummor)

sen spelade jag upp det och spelade med en leksaks synth och bandad det in på andra bandspelaren, sen spelade jag upp från den och sjöng på och bandade in det igen o.s.v 🙂

Att jag kan låva att det lät ganska sådär, men jag va väl typ 6-7 år gammal eller något 😎

Det var ÄKTA Sound-On-Sound det!!! 😛😄😎

Lycka till med EuroVisiongrejset också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första låt bandade jag in såhär:

Hadde att tillgå 2st bandspelare

spelade in när jag slog på kastruller (trummor)

sen spelade jag upp det och spelade med en leksaks synth och bandad det in på andra bandspelaren, sen spelade jag upp från den och sjöng på och bandade in det igen o.s.v  😎

Att jag kan låva att det lät ganska sådär, men jag va väl typ 6-7 år gammal eller något 🙂

Det var ÄKTA Sound-On-Sound det!!! 😄😎🙂

Lycka till med EuroVisiongrejset också...

Sku vara kul att hitta mina gammla c kasetter och lyssna 🙂

Måste rota i lite lådor när jag nästa gång åker och hälsa på mina föräldrar.

Jo och EuroVisiongrejset kommer att säkert bli en av dom största tillställningar jag kommer att vara med om 😛🙂

Ser nog massor framm emot det, vet inte riktit ännu vad jag kommer att jobba med, men 3 senaste eurovisionerna har jag mixat ljudet i radion.

Hoppas lite på en annan uppgift nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Positivt:

* Grymt bra sologitarrljud. Vilken gitarr? Vilken effekt? Tell

Negativt:

* Borde finnas mer tryck i bastrumman. Varför inte lägga in lite fler trummor också, som pukor t.ex. Jag vet precis var jag skulle vilja lägga dem.

En positiv överraskning

Betyg: 4//5

🙂

:musik

Jag har spelat både gitarr och bas i min v-amp2.

Ljudet jag använder tycker jag också om och använder rätt ofta: Har för mig att det är chorus och compressor..

Borde iaf vara det... 😎

Anledningen till att det inte blir mycket trummor är att jag sitter med ett tråkigt jäkla program... Hammerhead.

Hade jag haft egna trummor hade det helt klart gjort det hela bättre även om jag suger på trummor.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Funderar btw på att plåga er med den jag håller på med just nu (lyssnar igenom det nu)

Måste säga att det är mycket, mycket bättre, även om jag inte tycker att det är bra. 😎

Jag har massor med låtar på gång, och jag är tilräckligt tonsäker för att sjunga... men jag klarar inte av att skriva texter! 😉

Så jävla störande...

Redigerat av Lucifer666
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...