Jump to content
Annons

Är det ramminet som spökar?


Luigi

Recommended Posts

Har 512 i ram, AMD 2 ghz. Helt rent system, rent windows bara cubase, inge internet.

När jag mixxar en låt i cubase, mycket pluggar, 80% fullt på cpu mätaren, så hackar bara datorn till och startas om.

så jag undrar om nån vet var detta beror på?

tack hej! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Qwacker (oregistrerad)

Den kan vara för varm datorn? hade liknande problem fast vid spelande, jag tog och dammsög datorn (och framförallt fläkten).. detta fungerar bättre än man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har 512 i ram, AMD 2 ghz. Helt rent system, rent windows bara cubase, inge internet.

När jag mixxar en låt i cubase, mycket pluggar, 80% fullt på cpu mätaren, så hackar bara datorn till och startas om.

så jag undrar om nån vet var detta beror på?

tack hej! 😉

Testat att höja bufferstorleken?

Vad har du den satt på idag när du mixar.

Har du optimerat Windows och stängt av en massa onödigt tjafs?

Link to comment
Dela på andra sajter

hur ändrar man buffer?

Jag har tagit på bästa prestanda i system, samt ändrat till bakrundsstjänster, iprincip det jag gjort.

Bufferstorleken ändrar du i dina ljudkortsinställningar.

Högre bufferstorlek ger högre latency.

Men när du mixar spelar ju inte det någon roll.

Så ha hög bufferstorlek när du mixar och låg när du spelar in vsti synthar eller lyssnar genom cubase.

Finns en hel del till du kan göra med datorn för att höja prestandan, men det beror ju på vad du mer använder den till såklart.

Har du den endast till musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför svara när man inte riktigt är kompetent? Fame seeker 😄

En dator ska inte stängas av pågrund av några tweaks eller att man pressar den. Det har oftast ingeting med mjukvara att göra.

Om jag var du skulle jag först och främst kolla temperaturerna. Låter som din cpu blir för varm. Men det skulle lika gärna kunna vara nätagget som inte levererar tillräckligt med kräm när du belastar komponenterna (dem drar mer ström).

1. Kontrollera din processors temp (googla efter speedfan)

2. Kolla efter konstiga voltvärden från ditt nätagg (speefan)

all in på antingen för varm cpu eller dåligt nätagg 😉

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför svara när man inte riktigt är kompetent? Fame seeker 😄

En dator ska inte stängas av pågrund av några tweaks eller att man pressar den. Det har oftast ingeting med mjukvara att göra.

Om jag var du skulle jag först och främst kolla temperaturerna. Låter som din cpu blir för varm. Men det skulle lika gärna kunna vara nätagget som inte levererar tillräckligt med kräm när du belastar komponenterna (dem drar mer ström).

1. Kontrollera din processors temp (googla efter speedfan)

2. Kolla efter konstiga voltvärden från ditt nätagg (speefan)

all in på antingen för varm cpu eller dåligt nätagg 😉

Det var inte riktigt så jag menade iofs.

När vi ändå var inne på ämnet trimma så spann jag vidare på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå var inne på ämnet trimma så spann jag vidare på det.

Varför skulle killen vilja trimma hans gamla träeka när den inte ens flyter? Känns ju bara som man han skulle sjunka snabbare mot botten då? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå var inne på ämnet trimma så spann jag vidare på det.

Varför skulle killen vilja trimma hans gamla träeka när den inte ens flyter? Känns ju bara som man han skulle sjunka snabbare mot botten då? :rolleyes:

Nä du har rätt, läste om vad han egentligen hade skrivit. Kanske inte så intressant. Men bufferstorleken tycker jag ändå han kan kolla så han inte sitter och mixar med jättelåg buffer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä du har rätt, läste om vad han egentligen hade skrivit. Kanske inte så intressant. Men bufferstorleken tycker jag ändå han kan kolla så han inte sitter och mixar med jättelåg buffer.

Självklart!

Bassebas: Det där med FSB:n finner jag högst osannolikt :rolleyes:

Om jag får lov att bli lite intrikat. När han beskriver felet så säger han att datorn hackar till precis innan den stängs av. Detta är typiskt hårdvaruaktigt. Detsamma är att den går från påslagen till avstängd och påslagen direkt - istället för att visa en trevlig bluescreen.

Time will tell.

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar.

har fått till det någolunda genom att höjja latencyn till max, datorn klarar mer, ska kolla buffern senare dock...

har väll haft datorn några år. aldrig haft några dirket problem. Nej det har inte hänt förut. dock har jag inte belastat datorn med så mycket vst o dx pluggar förut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...