Jump to content
Annons

Hur mixar ni eran rap


boojakasha

Recommended Posts

Annons

Jag spelar in olika rappers just nu!

Ofta kommer de med ett färdigt beat som jag lägger som ett enda audiosspår så jag kan bara påverka med EQ, Kompressor & lite annat.

Så det är mer eller mindre sången jag pysslar med.

Brukar bli hårtkomprimerat + lite rördist.

Väldigt lite(eller inget) Reverb/Delay.

Brukar även koppa upp rösten o förändra den en del o lägga in den som extra röst på vissa markerande ord o fraser.

Något parti i låten brukar jag ofta "flippa" ut rösten med specialeffects, att jag gör så är nog mest att jag inte är en äkta rappare o tycker att det blir enformigt med 4 min rapp o då kan man tillverka ett "fusk" stickaktigt parti på så vis.

När det är många ord (som det ofta är) så brukar jag låta de gör en tagning där de kör mening för mening o ber dem att attackera mer o gå uppåt i slutet på varje mening (kan inte förklara bättre) när jag sedan sätter ihop detta så blir det mer jakt/uppkäftigt på nåt vis (kan inte förklara det heller i ord 😮 ).

Sedan blir det en del pistolskott & polissirener pålagt i mixen oxå förstås :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

låter som en mycket bra ide' du har när du mixar. speciellet det där med en utfyllnadspår 😆

jag har försökt att lista ut hur man mixar allt på samma gång(som du sa ett audiospår)...men utan framgång 😉

orkar du förklara hur man gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Traditionellt editerar man rapspår så lite som möjligt för att rapparens personliga style och output ska komma fram och för att göra rapen levande och "äkta".

Jag använder alltid lätt komprimering för att behålla så mycket som möjligt av anding och liv i rösten, gärna Waves alla enklaste kompressor C1. Dessutom använder jag ofta en subtil rördist, lite tapedriv och beroende på rummet eventuellt lite reverb.

Men som sagt, var försiktig när du mixar rap, om det inte är grymt inspelat så kicka rapen igen, hellre än att försöka rädda det i mixen.

Visst är det schysst att dubbla spåren och göra effekter med hjälp av det, men det som "man gör" är att dubba spåren i inspelningen, helst två gånger och panorera dubspåren - skicka sedan lead- och dubspåren till en grupp i mixern och mixa sedan försiktigt som jag beskrev ovan. Vill du få en speciell atmosfärisk känsla kan du göra ett tredje dubspår och leka med delay- och reverbeffekter.

Nu beror ju alltid tillvägagångsättet i mixen på rapparens kvalitet och micvana samt inspelningsförhållanden. En wack MC är en wack MC är en wack MC.

Vad har du för utrustning och hur är din inspelningsmiljö?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja som rubriken säger. hur mixar ni eran rap?

det vore intressant och veta 😆

(nybörjare därför ja frågar)

ja, det blir väl blandat med läsk å luft... eller öl..å luft..

EDIT:

Förlåt, tror värmen börjar ta ut sin rätt... Fast, jag tyckte det var lite kul...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för utrustning och hur är din inspelningsmiljö?

mic = studio project B1

preamp = sp vtb1

akustik 😕 = har ett 10 tal beganade "träbitar?" som min kompis använde när han sjöng. hur som helst är det till för ljudet

hur kan man mixa alla ljudspår på samma gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder alltid lätt komprimering för att behålla så mycket som möjligt av anding och liv i rösten, gärna Waves alla enklaste kompressor C1.

Att jag använder mycket kompressor beror helt enkelt på att de flesta av de rappare som kommer hit har tidigare gjort inspelningar via en dålig datormick som naturligt blir enormt ihoptryckt (o distig).

De gånger jag har gjort "fina" sånginspelningar har deras versioner helt enkelt låtit bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in olika rappers just nu!

Ofta kommer de med ett färdigt beat som jag lägger som ett enda audiosspår så jag kan bara påverka med EQ, Kompressor & lite annat.

Så det är mer eller mindre sången jag pysslar med.

Brukar bli hårtkomprimerat + lite rördist.

Väldigt lite(eller inget) Reverb/Delay.

Brukar även koppa upp rösten o förändra den en del o lägga in den som extra röst på vissa markerande ord o fraser.

Något parti i låten brukar jag ofta "flippa" ut rösten med specialeffects, att jag gör så är nog mest att jag inte är en äkta rappare o tycker att det blir enformigt med 4 min rapp o då kan man tillverka ett "fusk" stickaktigt parti på så vis.

När det är många ord (som det ofta är) så brukar jag låta de gör en tagning där de kör mening för mening o ber dem att attackera mer o gå uppåt i slutet på varje mening (kan inte förklara bättre) när jag sedan sätter ihop detta så blir det mer jakt/uppkäftigt på nåt vis (kan inte förklara det heller i ord 🙁 ).

Sedan blir det en del pistolskott & polissirener pålagt i mixen oxå förstås 😉

Vad är det för rördist du lägger på sången?

Bara nyfiken 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har försökt att lista ut hur man mixar allt på samma gång(som du sa ett audiospår)...men utan framgång 😄

Vad jag menade med det var att de rappare som kommer hit har redan ett färdigt Audiospår med ett Beat där alla instrumenten ligger, allt förutom sång.

Det jag kan göra sen är att pula lite med EQ & Kompressor på detta spår (alltså inte gå in i enskilda instrument).

Det blir ofta oxå att man klipper upp detta Audiospår i delar och limmar ihop så att låtlängd o ordning kommer så som den som rappar vill ha det!

Vill de ha ett nytt Beat så tillverkar vi ett tillsammans o då funkar det naturligtvis som vilken annan låt som helst att spela in och det kan jag inte förklara här hur man gör för det skulle bli en hel bok 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag spelar in olika rappers just nu!

Ofta kommer de med ett färdigt beat som jag lägger som ett enda audiosspår så jag kan bara påverka med EQ, Kompressor & lite annat.

Så det är mer eller mindre sången jag pysslar med.

Brukar bli hårtkomprimerat + lite rördist.

Väldigt lite(eller inget) Reverb/Delay.

Brukar även koppa upp rösten o förändra den en del o lägga in den som extra röst på vissa markerande ord o fraser.

Något parti i låten brukar jag ofta "flippa" ut rösten med specialeffects, att jag gör så är nog mest att jag inte är en äkta rappare o tycker att det blir enformigt med 4 min rapp o då kan man tillverka ett "fusk" stickaktigt parti på så vis.

När det är många ord (som det ofta är) så brukar jag låta de gör en tagning där de kör mening för mening o ber dem att attackera mer o gå uppåt i slutet på varje mening (kan inte förklara bättre) när jag sedan sätter ihop detta så blir det mer jakt/uppkäftigt på nåt vis (kan inte förklara det heller i ord 🙁 ).

Sedan blir det en del pistolskott & polissirener pålagt i mixen oxå förstås  😉

Vad är det för rördist du lägger på sången?

Bara nyfiken 😄

Vad menar du med den skrattande smileyn?

Bara nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vad menar du med den skrattande smileyn?

Bara nyfiken.

😳😄😄😛

Oj det missade jag!

Använder ofta en Vox Tonelab som har ett inbyggt "fusk" rör!

Ok, låter det bra då?

Jag skulle villja ha någon stereo (2kanalig) rör dist, til studion, känner du till någon?

Om det är en VST-plugg du är ute efter så låter Antares Tube jävligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med den skrattande smileyn?

Bara nyfiken.

😄😄🙂🙂

Oj det missade jag!

Använder ofta en Vox Tonelab som har ett inbyggt "fusk" rör!

Ok, låter det bra då?

Jag skulle villja ha någon stereo (2kanalig) rör dist, til studion, känner du till någon?

Jo det låter bra men det går naturligtvis inte jämföra med de riktigt dyra prylarna (tror jag i alla fall 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt kör jag:

Vers

En lead rapkanal, en utfyllnadskanal och sedan en uppbackningskanal. Uppbackningskanalen kan man kopiera för att förflytta bara något litet steg och panorera ut i höger och vänster så får man en fet stereo effekt.

Ref

En leadkanal och två backupkanaler som panoreras ut till höger och vänster.

Beatet ligger på en ensam stereokanal då den oftast är skriven av någon annan och inte behöver pillas med. Det är just det som gör rapen lätt att jobba med. Man behöver inte tänka så mycket på själva musiken utan kan konsentrera sig på sången.

Slutmixen diffar lite och det beror på hur mycket man vill att lyrisisten skall stå ut. Man kan lägga på lite reverb för att smälta ihop sången med musiken men oftast vill man ju att texten ska stå ut lite mer än vad den gör i sång. Så att den bli tydlig och klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett skönt knep är ju ett fuskdelay som jag brukar använda.. detta är iof bara praktiskt om du synkat sequencern med beatet (alltså ställt in samma bpm och att beatet börjar på slaget).

hur som helst kan man klippa ut sista stavelsen i någon punchline eller vid ett stopp eller liknande och kopiera ut detta några gånger efter med succesivt sjunkande volym (dvs en fade), klipp delen du ska använda vid förslagsvis ett åttondelsslag och lägg ut kopiorna med 8delsmellanrum, alternativt, klipp vid 16del eller 4del för snabbare långsammare eko.

detta läggs med fördel på ena eller båda dubkanalerna i ganska låg volym medan rapen fortsätter på mainkanalen.. ger en ganska "stor" känsla vilket kan passa bra ibland!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja som rubriken säger. hur mixar ni eran rap?

det vore intressant och veta 😛

(nybörjare därför ja frågar)

ja, det blir väl blandat med läsk å luft... eller öl..å luft..

EDIT:

Förlåt, tror värmen börjar ta ut sin rätt... Fast, jag tyckte det var lite kul...

Tänkte detsamma men jag vågade banne mig inte kommentera det. Man är ju rädda för att bli stämplad som rapist...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja som rubriken säger. hur mixar ni eran rap?

det vore intressant och veta :rolleyes:

(nybörjare därför ja frågar)

ja, det blir väl blandat med läsk å luft... eller öl..å luft..

EDIT:

Förlåt, tror värmen börjar ta ut sin rätt... Fast, jag tyckte det var lite kul...

Tänkte detsamma men jag vågade banne mig inte kommentera det. Man är ju rädda för att bli stämplad som rapist...

nej seriöst, ska man mixa en rap är det väl viktigast med lång attacktid på kompressorn då det är själva attacken i rapen som identifierar den. lång release kan man behöva om man bara druckit cola, om man druckit rejält med malt så behöver den inte vara lika lång..:rolleyes:

och så ett förslag till boojakasha:

pröva att lyssna på t.ex 50 cent och jämför sen med någon svensk hiphopstil som FFL eller Fronda eller någon.. jag lovar att du kommer höra skillnader i mixningen, särskilt i hur dubbarna ligger.. gjorde en liten stilstudie på detta för ett tag sen.. var mkt lärorikt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

fredrik, du verkar ha haft oturen att jobba med riktiga amatörer :/

jag brukar köra ganska hård kompressor med hård attack, eq om de behövs, mycket lågt delay tempoanpassat till beatet, väldigt lite reverb eller inget alls beroende på hur de låter. de mesta hänger på hur de låter från början. sen kan man ju köra med waves doubler osv de kan låta ganska bra om man inte överdriver. har ännu inte stött på nån mjukvarudist som låter bra. när de kommer till dubbningar brukar jag ta två o lägga typ 50% höger/vänster och dra ner diskanten o basen på dom så dom inte blir för tydliga. ingen delay eller så på dom då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag brukar lägga 1 line och sen 2 adlips panorerade 40% åt var sitt håll

sen kör jag hård kompressor lägger på de-esser, sen fyller jag ut med lite reverb

brukar bli bra , men ta för bövelen inte för mycket reverb 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...