Jump to content
Annons

Lite frågor om inspelning/val av ljudkort

Recommended Posts

DexiL (oregistrerad)
Postat

Hallo. Jag och en polare hade tänkt att öppna en studio, mestadels för skojs skull. Men eftersom båda är lite "gröna" så vill jag kolla upp lite saker.

Vi köpte en Yamaha 01v, fick höra att den var bra och smidig att använda. Nackdelen är att vi inte har något ljudkort att spela in på (vi kommer att spela in i cubase), så vad rekommenderar ni för något ljudkort för max 3000? Mixern är utbyggt med ett 8-kanals optisk adat-kort, så troligtvis så ska vi köra optiskt (för att spela in på flera spår samtidigt). Eller finns det någon smidigare lösning?

Som sagt, är lite grön på detta. 😲

Tack på förhand

Annons
Postat

Absolut! Ett begagnat RME Hammerfall9652 eller HDSP9652 (HDSP är kanske svårt att få tag på begagnat, eftersom folk som har ett sådant inte gärna byter... :rolleyes: ).

RME är bland de mest stabila och tillförlitliga, så de är mycket prisvärda till nypris också - men i den budgeten som ni har, så är det begagnat som gäller.

DexiL (oregistrerad)
Postat
Absolut! Ett begagnat RME Hammerfall9652 eller HDSP9652 (HDSP är kanske svårt att få tag på begagnat, eftersom folk som har ett sådant inte gärna byter... 😄 ).

RME är bland de mest stabila och tillförlitliga, så de är mycket prisvärda till nypris också - men i den budgeten som ni har, så är det begagnat som gäller.

Hammerfall-korten från RME vart vi rekommenderade faktiskt, sitter med en katalog framför mig nu. 😛

Det verkar nog vara begagnat man får kolla på, eftersom de nya ligger på 5-6000.

Tack igen för hjälpen!

Postat

Jag köpte mitt HDSP9652 av en kille på Ebay. Nytt i kartong för 3.500kr. Kan se om jag hittar honom, han hade butik så det finns säkert fler.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.