augustblom Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Här kommer kraftiga nybörjarfrågor Hur vet man om mikrofonen man hittar i lådan på vinden behöver fantommatning eller ej. Kan man se det direkt, någon beteckning eller så? Är detta en regel: Kondensatormick=Fantommatning Dynamisk mick= ingen matning Går en mick som inte skall ha fantommatning sönder om man matar den ? Jag har t.ex en AKG D19,vilken typ är det ? Jag har även en Pearl RD-34, vilken typ är det ? Sista frågan Digitalporta:Fostex VF160 eller Korg D16?
musik (oregistrerad) Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Hej! Oj. Vad många frågor. Jag kan svara på en direkt. Bara för att det är en kondensatormik, så behöver det inte betyda att den kräver fantommatning. Jag har tre stycken kondensatormikar och ingen är fantommatad. Kräver inte miken matning ska man inte ge den det. Exempelvis kan bandmikrofoner gå sönder av det om de inte kräver fantommatning. Både Fostex och Korg är etablerade märken sedan länge! Du har inte funderat på Tascam? Det hade jag valt om jag var i den situationen. Eller Korg. 😛 :musik
killen_med_skorna Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 (redigerat) Liten notering: Du har frågat samma fråga (angående digitalporta) i tre olika inlägg nu 😛 Svarar för övrigt som i föregående inlägg: KORG 😎 Redigerat 19 juli 2006 av killen_med_skorna
Claes Holmerup Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Är detta en regel:Kondensatormick=Fantommatning Ja - oftast. Det finns dock undantag. Elektretmikrofoner är kondensatormikrofoner som spänningsmatas med batteri i stället för fantommatning. Dynamisk mick= ingen matning Åter igen så måste jag säga: oftast... Det förekommer dynamiska micar som SKA fantommatas, men det är extremt ovanligt. Går en mick som inte skall ha fantommatning sönder om man matar den ? Oftast inte. MAn ska tänka på att kabeln är korrekt - alltså 3-polig XLR i båda ändar och inga kortslutningar mellan stiften eller korsade kablar. Då ska det normalt inte vara någon risk. Man ska dock vara extra försiktig när det gäller äldre dynamiska micar och bandmicar, där det finns en liten risk att de går sönder om man fantommatar dem. Oftast är det dock riskfritt även med dessa typer av mikrofoner. Här kommer ett nytt fenomen in i bilden också - och det är att det numera finns flera bandmikrofoner som SKA fantommatas... Som om förvirringen inte räckte... 😛 Jag har t.ex en AKG D19,vilken typ är det ? Dynamisk. Jag har även en Pearl RD-34, vilken typ är det ? Dynamisk - men jag hittade ingen relevant länk som hade så mycket mer att tillföra...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.