Kapten dread Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Vill spela midisynten som man spelar på en vanlig synt... alltså för att kunna öva och så.. om ni förstår vad jag menar? finns det nått speciellt program för det eller ska jag köpa en rack (eller vad det nu heter)? eller det kanske inte går överhuvudtaget...
DrHans Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Förstår inte riktigt hur du menar, men om du förklarar bättre så kommer jag att kunna svara på det. Som det är nu har jag tre svar men på olika frågor. Förklara dig lite mer exakt så ska jag hjälpa dig / Doktorn
Kapten dread Postat 19 juli 2006 Trådstartare Postat 19 juli 2006 alltså kunna spela och det kommer ljud direkt.. som om det vore som att spela på en vanlig synt!!
Richard Olsson Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Du behöver en ljudmodul (vanligen i rack som du pratar om) eller ett mjukvaruinstrument på en dator till vilken din MIDI-klaviatur är kopplad. När du spelar skickas MIDI-noter till ljudmodulen/mjukvaruinstrumentet och då kommer dessa att spela upp rätt toner med rätt typ av ljud (som du ställt in!)
Kapten dread Postat 19 juli 2006 Trådstartare Postat 19 juli 2006 (redigerat) svårt att förklara bättre... eller så har jag bara antagit att det inte går göra så... det kanske funkar så iaf.. har ju inte testat den än.. men jag vill kunna sitta och öva på midisynten... bara sitta och lira lite utan att spela in... EDIT:oj, såg inte det förra inlägget Redigerat 19 juli 2006 av Kapten dread
Kapten dread Postat 19 juli 2006 Trådstartare Postat 19 juli 2006 Du behöver en ljudmodul (vanligen i rack som du pratar om) eller ett mjukvaruinstrument på en dator till vilken din MIDI-klaviatur är kopplad. När du spelar skickas MIDI-noter till ljudmodulen/mjukvaruinstrumentet och då kommer dessa att spela upp rätt toner med rätt typ av ljud (som du ställt in!) vad för mjukvauinstrument??
Richard Olsson Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Du behöver en ljudmodul (vanligen i rack som du pratar om) eller ett mjukvaruinstrument på en dator till vilken din MIDI-klaviatur är kopplad. När du spelar skickas MIDI-noter till ljudmodulen/mjukvaruinstrumentet och då kommer dessa att spela upp rätt toner med rätt typ av ljud (som du ställt in!) vad för mjukvauinstrument?? Ett som du tycker passar dina behov. Om du vill ha en synth kan jag rekommendera Crystal tillexempel: http://www.greenoak.com/crystal/ Det är en bra gratissynth för AU och VST om jag minns rätt. Annars finns det ju diverse pianoplugins/mjukvaruinstrument också om det är piano du är ute efter, o.s.v.
Hellpig Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 OM du skall köra synthen via datorn utan inspelningsmöjlighet (via t ex Cubase) så behöver du en mjukvaruljudmodul som är standalone. Jag har inget bra exempel just nu men någon annan kan säkert ge dig det. ...tror jag i alla fall! Jag är inte någon expert heller men så tolkade jag din fråga; att kunna lira på synthen utan att gå via ett sequenserprogram! 🙁
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.