Jump to content
Annons

Spela upp det jag recordat


Qwacker (oregistrerad)

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)

Fick mitt presonius inspire idag, och det följde med ett Cubase LE till det.

Har fingrat lite i programmet (är totalt nybörjare) och fick igång så jag kunde spela in, sedan ville jag lyssna lite... dött...

Jag får fram ljud i hörlurarna när jag pratar i micken och har framme inspires kontrollpanel som medföljde. Men får inge ljud när jag trycker på "Play" i cubase.

Testade även och lyssna om det var nått ljud i mitt vanliga ljudkort som sitter i datorn, men där var det lika dött.

Någon som vet?

Mvh

Q

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jaha, har du angett ljudkort under device/devide setup... i cubase? gör det.

ja, annars kan det ju vara massa andra småsaker, som att du har monitorknappen intryckt eller något annat du glömt.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

😄 .......... 😳 ............. 😄 .......... 😎

Det var monitor knappen, trodde det var en mute knapp, tack för hjälpen!

Kommer säkert fler dumma frågor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Kör en ny fråga direkt, när jag nu fick ljud i hörlurarna, så fick jag enbart ljud i ena luren.

Har lyckats få upp en mixer i programmet, men fattar inte vilken som är "balans"

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Hur gör jag för att inte spela in en monokälla?

.. och varför kan jag bara record i track 1 ? resten fungerar helt enkelt inte.

Redigerat av Qwacker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör jag för att inte spela in en monokälla?

.. och varför kan jag bara record i track 1 ? resten fungerar helt enkelt inte.

Känns faktiskt som om du skulle sätta dig och kolla in manualen lite. Tråkigt svar jag vet, men om du skall fråga till dig allt så kommer det att ta en väldigt lång tid för dig. Samt att du kommer missa en massa eftersom det inte är helt enkelt att veta allt man skall fråga om.

För att återgå till problemet, spelar du in på en kanal så blir det mono.

Skall du tex spela in sång genom en mick så skall du spela in på en monokanal i cubase.

Spelar du in mono på stereo så får du bara ljud på en av två kanaler. Stereo är ju två kanaler där den ena ligger i den vänstra högtalaren och den andra i den högra.

Att du bara kan spela in på track 1 kan bero på om du inte markerat rätt kanal som ingång på dom andra tracken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Aa, förstår vad du menar, ska ta mig i kragen och försöka läsa mig fram i forstättningen :]

Fixade mono/sterero grejjen, tack än en gång.

En sista fråga bara innan sängdags!

Sample rate och latency, vad gör dessa, och hur påverkar de olika värderna mina inspelningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aa, förstår vad du menar, ska ta mig i kragen och försöka läsa mig fram i forstättningen :]

Fixade mono/sterero grejjen, tack än en gång.

En sista fråga bara innan sängdags!

Sample rate och latency, vad gör dessa, och hur påverkar de olika värderna mina inspelningar?

Sample rate = hur många gånger i sekunden ljudkortet (eller programmet?) tar ett prov på ljudsignalen som kommer in. Ju högre siffra desto bättre ljudkvalitet, men högre siffror innebär också större påfrestning för processorn. Det finns ingen anledning att köra på högre än 44100Hz. De flesta hör ingen skillnad om du går högre och om resultatet ska ut på cd-skiva måste du ändå göra om allt till 44100.

Latency = fördröjningen från det att ljudsignalen kommer in i ljudkortet tills det kommer ut ur högtalarna. I det här fallet gäller det att ha en så låg siffra som möjligt, men en låg siffra gör att processorn måste arbeta som en gnu. En latency på runt 10ms är att föredra när du spelar in, sen hänger det på din dator och ditt ljudkort hur pass bra det fungerar. Vid mixning kan du köra med 100ms för att spara kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Nu är det så att jag fått ett bra ljud i mitt system.. FÖRUTOM att det sprakar/hackar till varje sekund 😲

För dålig dator?

2ghz, 768 ram.

sample rate är latency som är koko? kan inte sätta lägre än 44.1 Khz på sample raten.

Eller dåliga inställningar i "mickpanelen" - i min mickpanel som följde med ljudkortet så finns det "Gain" som är en ratt, BOOST, LIMIT och 48V, vad jag förstått så är 48V där man kopplar in fantominmatningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

10, men har testat alla allternativ.

Har prövat avinstalera kort ur datorn, installera om ljudkortet, etc etc. Men det knastrar fortfarande vid uppspelning. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Ett presonus inspire firewire.

44.1 Khz

Och latencyn 10.

Eller? vad är bufferstorlek?

Datorn är en 2Ghz med 768ram.

Har prövat byta plats på firewirekortet, installerat om både firewirekortet OCH ljudkortet, har testat att inaktivera det mesta och tagit bort alla bakomliggande program. Fungerar ändå inte.

Mitt firewire kort har även usb 2.0 portar i sig, kan det ställa till någonting?

Ooh, vad frustrerande !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett presonus inspire firewire.

44.1 Khz

Och latencyn 10.

Eller? vad är bufferstorlek?

Datorn är en 2Ghz med 768ram.

Har prövat byta plats på firewirekortet, installerat om både firewirekortet OCH ljudkortet, har testat att inaktivera det mesta och tagit bort alla bakomliggande program. Fungerar ändå inte.

Mitt firewire kort har även usb 2.0 portar i sig, kan det ställa till någonting?

Ooh, vad frustrerande !

USB-portarna ska väl inte vara något problem. Det enda jag kan komma på såhär på rak arm är att du behöver tanka nya drivrutiner till ljudkortet.

Problemet kanske kan vara hårddisken iofs? Hur stor hårddisk har du, hur mycket av den är fylld, har du defragmenterat den, hur många rpm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Kör defragmentering just nu.

Har även hört att man ska ha Cubase på ena hårdisken och inspelningsdatan på en annan, ska pröva med det.

Hårdisken är runt 40 Gig, halv full/tom. Rpm har jag inte koll på för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...