Jump to content
Annons

inspelning av Akustik Gitarr


hobbex2004

Recommended Posts

nån som vet om man är heeelt ute och snurrar om man försöker spela in akustisk gitarr (både stål & nylon) med en Studioprojects B1...??

Är det bättre att använda en SM-58a? eller line:a halvakustiska?

vilket är att föredra?

Hur är bästa sättet att micka med ovan nämnda mickar? som vanligt, dvs rikta micken mot 12e bandet eller finns det bättre sätt?

alla svar är mer än välkomna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite snett mot 12:e bandet är en standardmickning som alltid fungerar. Gitarrinspelningarna bland mina mictester är gjorda så.

Jag tycker absolut att du ska använda B1:an i stället för SM58...

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jag tycker personligen att det är shysstare att micka med en konding mick... men det beror ju helt och hållet på gengren du spelar... alltså vilket sound du är ute efter...

att blanda olika mickar kan bli väldigt snyggt också.. jag brukar blanda min ADK hamburg med en sennheiser 441 och få ett ricktigt shysst sound...

men som sagt det är helt beroende på känslan du är ute efter!

med min ADK konding så blir det väldigt basigt, så jag brukar få skära bort en hel del bas om det ska låta bra med bara den..

men att micka vid tolfte bandet riktat mot resonans hålet är det bästa tycker jag personligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite snett mot 12:e bandet är en standardmickning som alltid fungerar. Gitarrinspelningarna bland mina mictester är gjorda så.

Jag tycker absolut att du ska använda B1:an i stället för SM58...

tack för ditt svar..

Snett mot hålet eller mot huvudet (gitarrens alltså, inte mitt 🙂)?

Rent logiskt, borde man inte få mer bas om man riktar mot hålet, och vice versa!??

vilket avstånd ca??

Ngt annat man ska tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jag tycker personligen att det är shysstare att micka med en konding mick... men det beror ju helt och hållet på gengren du spelar... alltså vilket sound du är ute efter...

att blanda olika mickar kan bli väldigt snyggt också.. jag brukar blanda min ADK hamburg med en sennheiser 441 och få ett ricktigt shysst sound...

men som sagt det är helt beroende på känslan du är ute efter!

med min ADK konding så blir det väldigt basigt, så jag brukar få skära bort en hel del bas om det ska låta bra med bara den..

men att micka vid tolfte bandet riktat mot resonans hålet är det bästa tycker jag personligen!

Det jag spelar in är väl hårdrocksballader..

Dvs mest blir det plock. På senare tid har jag även börjat med akustika gitarrsolon....

att blanda mickar, menar du att du mickar med 2 mickar på en gång, eller spelar in 2ggr, men med olika mickar (dubbar)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite snett mot 12:e bandet är en standardmickning som alltid fungerar. Gitarrinspelningarna bland mina mictester är gjorda så.

Jag tycker absolut att du ska använda B1:an i stället för SM58...

tack för ditt svar..

Snett mot hålet eller mot huvudet (gitarrens alltså, inte mitt 🙂)?

Rent logiskt, borde man inte få mer bas om man riktar mot hålet, och vice versa!??

vilket avstånd ca??

Ngt annat man ska tänka på?

Du får prova dig fram till vinklingen. Det beror ju mycket på hur din gitarr låter...

Avstånd ca 20-30cm brukar bli ganska lagom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dvs mest blir det plock. På senare tid har jag även börjat med akustika gitarrsolon....

att blanda mickar, menar du att du mickar med 2 mickar på en gång, eller spelar in 2ggr, men med olika mickar (dubbar)?

Kompgitarr kan bli ruggigt snyggt att dubba.

Om du vill experimenter lite, så kan du annars också sätta upp två micar - antingen med olika vinklig eller med olika avstånd. Sedan blandar du efter behag vid mix. Se bara till att du inte får för mycket fasfel i så fall... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja två samtidigt... då brukar jag köra kondingen närmast resonans hålet vinklat uppåt mot halsen ( för att automatiskt få bort basen lite) och min 441 brevid fast vinklad mot resonans hålet... brukar bli bra resultat..

samt dubba det med samma mick sättning! mumma 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...