Jump to content
Annons

Optisk kompressor


Musiker

Recommended Posts

Halloj!

Vad är det för skillnad mellan en optiskt kompressor och en "vanlig"? Undrat över det och kände at jag var tvungen att fråga. Vad är det för fördelar/nackdelar med sådana, när ska man använda vilken?

Rock on

/Johan

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittade en ganska enkel förklaring som jag inte orkar översätta.

An optical compressor uses an electro optical attenuator to control the dynamics of the processed signal, which basically consists of a light source whose intensity is proportional to the level of the input signal, and a photoconductive cell whose resistance decreases as the light intensity presented to it increases. I'm not exacty sure what you meant by "regular" compressors, but if you meant VCA based units, those have much faster response and are more linear, which many engineers consider to be "less musical" sounding.

Att den använder sig av optik säger ju namnet, men det intressanta är väl just att de sägs ge en mer behaglig "musikalisk" kompression.

Jag använder en Focusrite som preamp/kompressor och den är optisk. Alla kompressorer låter ju lite olika, men det som jag gillar med min, är att det inte "låter" komprimerat. Jättebra på sång etc. men inte alltid given som effekt för en gitarr eller bas, när man kanske är ute efter just "ljudet" av komprimering.

Link to comment
Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

Optiska kompressorer härrör från 50-talet och jag tror att det var Univeral Audio som var först och har sedemera blivit en klassiker. Jag tror att det handlar om tycke och smak vad man föredrar. Själv föredrar jag nog en flerbandskompressorer framför optiskt singelbandskompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...