Jump to content
Annons

Vilket ljudkort bör jag skaffa?


henkebarn

Recommended Posts

Då vi har en fullt fungerande och inspirerande studio/högkvarter/replokal i Malmö behöver jag inte skaffa mig något särskilt avancerat. Jag söker helt enkelt ett ljudkort som minimerar allt vad latency heter. Kommer bara spela in med en kanal i taget - max två, så två in- och utgångar räcker.

Det får gärna vara billigt, men viktigast är att jag slipper latency!

Det gäller hemmainspelningar, så det behöver dock inte vara något guldpläterat lyxmonster.

Helst under 1500:-. Kanske 2000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej det har jag inte.

Men den här prylen verkar ball. Bra med fantommatning och olika typer av utgångar.

Kan man dra ner latencyn så att man i stort sett kan lira live igenom den då? Det är det viktigaste!

Jag har en helt okej dator på 1 gb ram, 3,6 ghz pentium4 processor och den går snabbt i allmänhet, så den bör inte falla på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört mycket bra om presonus. Fast det var monstermodellen med 7 ingångar.

Och latencyn kan du inte höra...hamnar klart under 10ms. Kanske 3 eller 5.

Och 10ms motsvarar om du står på en scen o lirar framför monitoren...och backar 3.6m...Kan du höra en fördröjning där är jag imponerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska jag definitivt ha det i åtanke. Gillar dessutom att det är externt.

Det bör väl inte vara något problem att köra det med en Mac? Jag har PC men tänkte köpa en Laptop snart, en macbook.

Men, har ni några andra tips? Helst externa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Då ska jag definitivt ha det i åtanke. Gillar dessutom att det är externt.

Det bör väl inte vara något problem att köra det med en Mac? Jag har PC men tänkte köpa en Laptop snart, en macbook.

Men, har ni några andra tips? Helst externa!

På mac och med coreaudio är latencyn bortblåst. Man kan köra det i interna ljudkortet i vilken mac som helst och slippa allt vad latency heter. Hemma här kör jag en 450mHz dator med internt ljudkort och icke hörbar latency. CoreAudio är en gudagåva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atusan. Det låter ju skitfint.

Men! Jag har inte köpt någon Mac ännu. Kör på en PC (1gb ram, 3,6ghz intel4 processor, 3st 160gb hårddiskar, TYVÄRR Soundblaster Audigy Platinum 2). Kan jag köra de drivrutinerna på ett sådant ljudkort och få ner Latencyn tills vidare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...