Jump to content
Annons

Replokalen


Lucifer666

Recommended Posts

Tråden hör väl inte hit, men jag hittade inget bättre. ><

Så... nu är det såhär att jag spelar i ett band som kallar sig Merciful Silence vi spelar allt från rock såsom Chuck Berry till typ Pantera. xD

Vi har nyligen fått replokal och har just flyttat in.

Det enda jag inte är nöjd med är akustiken där inne... det är fan förj*vligt... :S

Vi har satt upp mattor på alla väggar och lagt mattor på golvet och under trummorna, men det blir ändå inte tillräckligt bra (tycker jag).

Hur som helst undrar jag hur man kan lösa det här på ett rätt billigt sätt, för vi har inte ens råd med ett PA just nu... illa....

Har hört att det funkar med äggkartonger? stämmer det?

Såg något på musikbörsen som kostade 1500kr och man fick 20 st 30x30 eller vad de var.

Kan någon hjälpa mig? *suckar*

Kan väl antagligen lägga upp bilder om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har hört att det funkar med äggkartonger? stämmer det?

Nej, det stämmer inte. För att citera EQ (fritt översatt): "Äggkartonger är bra till en sak: att ha ägg i". De dämpar snudd på ingenting. Möjligen diffuserar de en aning, men så lite att det inte kommer göra någon skilllnad.

Vi har nått ganska bra resultat i vår replokal med framförallt mattor på väggarna, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så. Skit i äggkartongerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att det funkar med äggkartonger? stämmer det?

Nej, det stämmer inte. För att citera EQ (fritt översatt): "Äggkartonger är bra till en sak: att ha ägg i". De dämpar snudd på ingenting. Möjligen diffuserar de en aning, men så lite att det inte kommer göra någon skilllnad.

Vi har nått ganska bra resultat i vår replokal med framförallt mattor på väggarna, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så. Skit i äggkartongerna.

Där rök min chans att bli av med mina äggkartonger! 🙂😉 Ni skulle bara veta vad ägg jag har ätit....... Jag skulle ha mina till ett sångbås, kan bara säga att det lät bättre utan.. och då ska ni veta, det låter sk*t utan! 😄

Tyger är bättre.... Täck taket med äggkartonger, bättre än betong..

m.v.h Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett lätt sätt att få till ett bra ljud i en replokal som för övrigt ska vara skramlig och ett jävla oljud i...

.. är att sätta upp filtar på väggarna.

Lastningsfiltar som budfirmor använder är ett bra och relativt billigt material.

Häng upp detta med en luftspalt mot väggen.

Alltså, lämna en luftficka på tio centimeter mellan vägg och filten.

Sen behöver man oftast en basfälla då det lätt rumlar i en replokal.

Basfällan stabiliserar ljudet ordentligt vilket gör att man hör vad basisten spelar och inte enbart "känner" honom/henne.

Ställ en vadderad soffa i ett hörn så har ni gjort er en tjänst!!!

Hoppas ni får till det!!

Take care!!!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Så... nu är det såhär att jag spelar i ett band som kallar sig Merciful Silence vi spelar allt från rock såsom Chuck Berry till typ Pantera. xD

Ni borde börja med att titta över er repertoar, om det är så att ni har interna stridigheter gällande vilken musik ni ska spela så bör ni splitta bandet innan ni blir osams på allvar och tröttar helt på att spela...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så... nu är det såhär att jag spelar i ett band som kallar sig Merciful Silence vi spelar allt från rock såsom Chuck Berry till typ Pantera. xD

Ni borde börja med att titta över er repertoar, om det är så att ni har interna stridigheter gällande vilken musik ni ska spela så bör ni splitta bandet innan ni blir osams på allvar och tröttar helt på att spela...

Ja.. 😄 ...och då blir det "Merciful Silence" 🙂

(förlåt! kunde inte låta bli)

Spela och ha kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Så... nu är det såhär att jag spelar i ett band som kallar sig Merciful Silence vi spelar allt från rock såsom Chuck Berry till typ Pantera. xD

Ni borde börja med att titta över er repertoar, om det är så att ni har interna stridigheter gällande vilken musik ni ska spela så bör ni splitta bandet innan ni blir osams på allvar och tröttar helt på att spela...

Ja.. 😄 ...och då blir det "Merciful Silence" 🙂

För samtliga inblandade, förmodligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så... nu är det såhär att jag spelar i ett band som kallar sig Merciful Silence vi spelar allt från rock såsom Chuck Berry till typ Pantera. xD

Ni borde börja med att titta över er repertoar, om det är så att ni har interna stridigheter gällande vilken musik ni ska spela så bör ni splitta bandet innan ni blir osams på allvar och tröttar helt på att spela...

Asså.. det där sög... anledningen till att vi spelar musiken vi spelar är att ALLA, utom de vi redan kickat, gillar musiken.

De vi kickat kickade vi pga brist på intresse... dök inte upp när vi repade, m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett lätt sätt att få till ett bra ljud i en replokal som för övrigt ska vara skramlig och ett jävla oljud i...

.. är att sätta upp filtar på väggarna.

Lastningsfiltar som budfirmor använder är ett bra och relativt billigt material.

Häng upp detta med en luftspalt mot väggen.

Alltså, lämna en luftficka på tio centimeter mellan vägg och filten.

Sen behöver man oftast en basfälla då det lätt rumlar i en replokal.

Basfällan stabiliserar ljudet ordentligt vilket gör att man hör vad basisten spelar och inte enbart "känner" honom/henne.

Ställ en vadderad soffa i ett hörn så har ni gjort er en tjänst!!!

Hoppas ni får till det!!

Take care!!!

/Crunchman'

Det där med basfälla lät j*vligt intressant... för det är verkligen ett problem vi har.

Vad innebär det?

För när jag spelar bas (vi turas om) så vill jag höra mig själv spela, så då överröstar jag ofta gitarren vilket inte uppskattas av de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast och billigast basfälla får du genom att sätta skivor av mineralull så att de kapar hörn och skärning vägg/tak. Sätt upp ett par träreglar på ömse sidor om hörnet, ställ in mineralull, häfta fast tyg med häftpistol för att täcka det hela. Ska det vara snyggt kan man ju sätta lister utmed reglarna, över tyget. Ju mer ni har plats att kapa hörnen, desto bättre basdämpning kommer ni att få. Om du var beredd att lägga ned 1500:- på de där tunna skivorna kan jag garantera att du för samma slant får en mycket mer effektiv basdämpning på ovanstående sätt.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...