Jump to content
Annons

wait for you


Recommended Posts

Blev färdig med denna låten imorse. lyssna och kommentera gärna

mvh

/josef

* LÅTNAMN: Wait For You

* ARTIST/GRUPP: Josef Melin

* GENRE: dans

* LÅTLÄNGD:

* KOMPOSITÖR: Josef Melin

* PRODUCENT: Josef Melin

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 2006

låtlänk: http://www.freewebtown.com/ermine/wait_for_you.mp3

wait_for_you.mp3

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
cosmic_frog (oregistrerad)

( tar tid innan man blir uppmärkt 😏 )

Ja till låten. Ärligt talat så tyckte jag att låten var perfect, inga fel vad jag kan lyssna mig till. bra jobbat där du 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hihi. tack så mycket. hehe, jag är sån att jag lägger på mer och mer.. har väldigt svårt för att hålla det avskalat. 😏

som man säger "less is more" men så smart är jag inte...

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Den har en “happy” feeling som jag blir attraherad av. Ett skönt stycke som just nu inte känns som ett paket dock. Det behövs lite mer definition i mixen tror jag. Nu sitter jag med kassa lurar just nu, men detta är vad jag känner.

En första grej som jag hanger upp mig på är att att Hi-Haten låter som den inte hör till virveln och vice versa. Hi-Haten ligger ligsom utanpå hela paketet samtidigt som virveln känns fel ljudmässigt. Alltså Hi-Hat för mycket definition och virvel för lite definition.

Den akustiska gitarren som ligger i vänster kanal känns också lite klen och odefinierad. Tror på att lira om lite tajtare, hör att det finns potential till detta. Kanske loopa de 8 takter som låter bäst och lyfta fram dom mer balanserat I mixen. Nu åker dom upp och ner lite volym-mässigt vilket är synd då det skulle kunna bli en riktigt snygg detalj med dessa gitarrer. Dock behöver soundet på gitarrerna anpassas lite mer till mixen då dom känns lite fel när det drar igång vid 01:04. Hoppas du inte missförstår, jag vill att gitarrerna skall vara kvar fast med ett mindre torrt sound samtidigt som dom är bättre balanserade samt ännu bättre spelade.

När det drar igång vid 01:04 tycker jag är nice. Fast det är nog lite för mycket som pågår, eller att de olika momenten behöver formas lite mer med EQ för att få sin plats I mixen. Lite grötigt just nu. återigen Hi-Haten och virveln...känns konstigt på nåt sätt.

Sången är skön. Härlig röst! Men behöver lyftas fram I mixen så man hör härligheten. Jag tror lite grann samma som med gitarren också att den kan bli ännu bättre rent prestationsmässigt. Lite lite svaj ibland som lätt skulle kunna undvikas med några omtagningar.

Jag tycker det är en skön låt som har potential med ännu mer arbete. Men men…det är vad jag tycker sen tycker säkert andra helt annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Daft Punk säger du, nej det vet jag inte om jag håller med om, detta var alldeles för slickt och mesigt. Mixen känns helt skum, inget sitter ihop som det ska, och därför får du inte riktigt till nåt sväng heller. Håller med om det som nån sa innan att det är lite för mycket ljud på samma gång ibland, lite mycket ljudmatta, som iaf inte jag tycker är så intressant.

Men låter ändå helt okej, du skulle säkert kunna få till nåt av detta om du jobbar vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Daft Punk säger du, nej det vet jag inte om jag håller med om, detta var alldeles för slickt och mesigt. Mixen känns helt skum, inget sitter ihop som det ska, och därför får du inte riktigt till nåt sväng heller. Håller med om det som nån sa innan att det är lite för mycket ljud på samma gång ibland, lite mycket ljudmatta, som iaf inte jag tycker är så intressant.

Men låter ändå helt okej, du skulle säkert kunna få till nåt av detta om du jobbar vidare.

Äh, nu var du väl ändå lite hård 😄

Han skrev ju inte att det skulle låta som daft punk, utan att han blivit influerad av dem. Det tycker jag att man hör.

Jag kan inte låta bli att tycka om det här, delvis eftersom det låter lite som nåt jag skulle kunna göra. Jag tycker att det svänger på ganska bra faktiskt, även om jag kan hålla med om att mixen känns lite rörig.

Hur som helst tycker jag det är grymt jobbat! Ser fram emot att höra fler grejer!

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
tack för synpunkter.

ett par låtar till finns på www.freewebtown.com/ermine

/josef

Sköna låtar. Jag gillar stämningen i dom. Du har helt klart talang!

Fint serru...

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för synpunkter.

ett par låtar till finns på www.freewebtown.com/ermine

/josef

Sköna låtar. Jag gillar stämningen i dom. Du har helt klart talang!

Fint serru...

Jag håller med! Gillar verkligen låtidéerna... Däremot känns det som om du borde lägga ner lite mer tid på att få bra gitarr- och sångljud. Tror det skulle lyfta låtarna ganska rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Apbra sång som vanligt. Trots att jag inte alls kan genren så måste jag tycka lite!

Fint intro (skitsvängig gitarr!), men det kommer ett helt meningslöst parti vid 0:34 som bara irriterar mig. Sen tycker jag det tar alldeles för lång tid innan sången kommer in. Varför inte pressa in en vers innan refrängen kommer? Nu tror man att det är nån sorts instrumental låt ända till det plötsligt blir sång.

Hursomhelt tycker jag (utan att som sagt egentligen kunna genren) att du har en bra fingertoppskänsla för sväng och time som väldigt många saknar. Grymt kul att höra. Alla rytmiska idéer fyller en funktion och det är musikaliskt hela vägen. Förutom formen då, men det har säkert med nån tradition som jag inte begriper mig på att göra...

edit: feel..

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Det märks att du inte lyssnar på dansmusik, eller vågat jämföra din demo med en Daft Punk-låt, till exempel 🙂 för då skulle du upptäcka att beatsen saknar snärt, mixen är basbefriad och att trumljuden låter sunk.

Dom flesta dansakter använder dessutom en grej kallad kompressor, kolla upp den.

Fin harmonisk uppbyggnad, snygga färgade ackord, bra sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

vacuum: jag vet nog lika lite som dig om denna genren egentligen 🙂

typ min första låt i den här stilen! jag vet att fomen är lite sur, något jag hade ändrat på om jag hade gjort den nu, eller orkat..

fruppe: var jämförde jag låten med daft punk? kan du avgöra om jag har blivit influerad av dem? kompressor har jag väldigt många och har använt dem ganska flitigt och om du inte hör det så borde du väl kanske gå och kolla hörseln, eller vara tyst...

/jos

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
vacuum: jag vet nog lika lite som dig om denna genren egentligen 🙂

typ min första låt i den här stilen! jag vet att fomen är lite sur, något jag hade ändrat på om jag hade gjort den nu, eller orkat..

fruppe: var jämförde jag låten med daft punk? kan du avgöra om jag har blivit influerad av dem? kompressor har jag väldigt många och har använt dem ganska flitigt och om du inte hör det så borde du väl kanske gå och kolla hörseln, eller vara tyst...

/jos

Varför lägger du upp en demo om du inte vill ha feedback?

Sluta whina och ta också till dig det positiva jag skrev om låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

vacuum: jag vet nog lika lite som dig om denna genren egentligen 🙂

typ min första låt i den här stilen! jag vet att fomen är lite sur, något jag hade ändrat på om jag hade gjort den nu, eller orkat..

fruppe: var jämförde jag låten med daft punk? kan du avgöra om jag har blivit influerad av dem? kompressor har jag väldigt många och har använt dem ganska flitigt och om du inte hör det så borde du väl kanske gå och kolla hörseln, eller vara tyst...

/jos

Varför lägger du upp en demo om du inte vill ha feedback?

Sluta whina och ta också till dig det positiva jag skrev om låten.

ursäkta mig om jag verkade lite sur.. men det kändeslite sågning när du sa att jag jämförde med daft och påstod att jag inte använde kompressorer..

sorry

/josef

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med övriga om att det blir lite mycket på samma plats, en symfoniorkester inne i en garderob om man skall likna det med något man kan ta på. Det svänger på ordentligt gött och nog hade mina höfter haft svårt att ljuga på dansgolvet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Här var det salsa stuk över 0db. Lite lustig mix. Ena gången ihopmixat till en kompakt 78-varvare och sedan flyter ut till normalmix. Tricket är bra att använda men i den här låten blir det mera utfyllnad. Är det salsa så är det salsa till 100% inget jag vill variera med att ena stunden låta mono-radio AM och sedan växla till radio FM. Mer percussion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här var det salsa stuk över 0db. Lite lustig mix. Ena gången ihopmixat till en kompakt 78-varvare och sedan flyter ut till normalmix. Tricket är bra att använda men i den här låten blir det mera utfyllnad. Är det salsa så är det salsa till 100% inget jag vill variera med att ena stunden låta mono-radio AM och sedan växla till radio FM. Mer percussion...

Salsa?

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller din låt

om jag ska kommentera den så tycker jag att oakleaf och vacum har sagt typ allt

vad jag tycker; för många delar som inte bildar den där riktiga helheten, ingen riktig röd tråd

när baskaggen kommer in så blir det för mycket, behövs en lite softigare övergång så är saken biff

bitvis låter den grym, precis som en bra daft punk låt ska göra, gillar slutet mycket

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller din låt

om jag ska kommentera den så tycker jag att oakleaf och vacum har sagt typ allt

vad jag tycker; för många delar som inte bildar den där riktiga helheten, ingen riktig röd tråd

när baskaggen kommer in så blir det för mycket, behövs en lite softigare övergång så är saken biff

bitvis låter den grym, precis som en bra daft punk låt ska göra, gillar slutet mycket

MVH Anders

mm, lite för många delar och långa också kanske...

jag tycker om att kaggen kommer väldigt plötsligt men man kanske borde lägga in nåt "sug" innan så man vet att den kommer men den kommer ändå plötsligt.

tack för kritik!

/josef

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Du skriver ju för jösse namn i rubriken att låten är "lite daft punk-influerad".

Kanske, kanske var det just det Fruppe tänkte på.

Det är nog en idé att du lyssnar in dig ordentlit på samtida dansmusik och kanske går ut och och dansar en sväng.

Sången är fräck, men det där dansiga kompressorpumpet och bastrycket fattas helt klart. Dessutom tycker jag att låten skanar ryggrad, det är svårt att orientera sig och få en känsla för var i låten man befinner sig, och det vill man känna - även på det tuffaste av dansgolv.

Harmerna är glada och livsbejakande och sången är som sagt snygg, men jag blev inte danssugen.

Strukturera upp låten och jobba mer med kompresorer och eq för att få ett cleanare och modernare sound.

Fridens!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver ju för jösse namn i rubriken att låten är "lite daft punk-influerad".

Kanske, kanske var det just det Fruppe tänkte på.

Det är nog en idé att du lyssnar in dig ordentlit på samtida dansmusik och kanske går ut och och dansar en sväng.

Sången är fräck, men det där dansiga kompressorpumpet och bastrycket fattas helt klart. Dessutom tycker jag att låten skanar ryggrad, det är svårt att orientera sig och få en känsla för var i låten man befinner sig, och det vill man känna - även på det tuffaste av dansgolv.

Harmerna är glada och livsbejakande och sången är som sagt snygg, men jag blev inte danssugen.

Strukturera upp låten och jobba mer med kompresorer och eq för att få ett cleanare och modernare sound.

Fridens!

ja, jag behöver städa lite i mixen med eq och dylikt..

att vara "lite influerad" som jag skrev är inte samma sak som att jämföra sig själv med...

/jos

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...