keane Postat 29 juni 2006 Anmäl Dela Postat 29 juni 2006 (redigerat) Hej! Nån som har några tumregler för hur jag ska panorera för att hålla mig inom rimliga ramar och undvika otrevligheter för lyssnaren? Och vad ska jag tänka på när jag panorerar ett stereospår: Vad är fördelar mellan t ex <50 100> och <00 75> ...om ni förstår vad jag menar? Hoppas att nån kan hjälpa en nybörjare! Tack, mvh/Pelle Redigerat 29 juni 2006 av keane Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 29 juni 2006 Anmäl Dela Postat 29 juni 2006 Det som traditionellt sett brukar ligga i mitten, alltså inte panorerat alls, är basinstrument, baskagge, virveltrumma och leadsång. Det kan tyckas tråkigt och vara frestande att prova att panorera dessa saker lite hur som helst, men det har blivit tradition av en anledning och om man ska bryta mot reglerna måste man veta vad man håller på med och inte bryta mot dem bara för sakens skull. 😉 Om vi tar ett enkelt rockband: Baskagge - mitten Virvel - mitten pukor - panorerade åt olika håll, till exempel hängpuka <50 och golvpuka >50 överhäng - panorerade åt olika håll, beroende på uppmickning bas - mitten gitarrer - panorera 50-75 åt varsitt håll, prova dig fram, eventuella solon i mitten (spela in på eget spår) leadsång - mitten Det är mina tips! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
keane Postat 29 juni 2006 Trådstartare Anmäl Dela Postat 29 juni 2006 Tack som fan! Precis den typen av svar jag ville ha. Men vad anses om stereo vs monospår för respektive instrument? På min senaste inspelning har jag lagt t ex de 2 gitarrerna som stereospår, ungefär så här: GITARR1: <50 <20 GITARR2: >20 >50 Det låter stort, fylligt och fint men samtidigt upplever jag att man tappar lite anslag/udd jämfört med att ha 2 monospår. Fyll gärna på med åsikter de som har några! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 29 juni 2006 Anmäl Dela Postat 29 juni 2006 Bra lättförståelig förklaring surikatmamma. Om man ska ha stämmor till leadsången. Hur skulle du panorera den/dom? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 29 juni 2006 Anmäl Dela Postat 29 juni 2006 Just vad gäller panorering känner jag inte att det finns några speciella regler förutom den standardmall som surikatmamma nämner. Det hela beror verkligen på instrumentering och instrumentens funktion i arret man jobbar med. Ibland spelar två instrument lite snyggt mot eller med varandra, då kan det vara ballt att panorera ut dem lite åt varsitt håll. Ibland bildar de en snygg väv tillsammans som man inte vill dra isär... Tja /Henrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 29 juni 2006 Anmäl Dela Postat 29 juni 2006 Prova förresten själv att spela in en låt med elbas och panorera basen helt åt något håll. Det blir väldigt jobbigt att lyssna på. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 29 juni 2006 Anmäl Dela Postat 29 juni 2006 som surikatmamma skriver, så är det jobbigt att lyssna på, och energin i musiken tycker jag ligger i basregistrena! jag brukar när jag mixar i PT, kör <-30-30-> högst..men är jag ute efter en fet padmatta som kladdar till ljudbilden ordentligt, kör jag hundra procent åt båda hållen, plus en i mitten! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soda_jam Postat 30 juni 2006 Anmäl Dela Postat 30 juni 2006 Hej! När vi ändå e inne på ämnet panorering på trummor. Golvpuka vs hängpuka 1 å 2... Ska man lägga golvpukan i höger högtalare som trummisen hör den eller i vänster som lyssnaren hör den "live" så att säja. Det går delade meningar där när vi spelar in. Det är kanske en smaksak. Hur gör ni? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 30 juni 2006 Anmäl Dela Postat 30 juni 2006 (redigerat) Jag brukar nog panorera så som publiken hör trummorna, dvs hihat till höger, golvpuka till vänster (givet att man har en högerhänt trummis). Fast jag har spelat in trummisar som helt enkelt inte klarar av att lyssna på sig själva på det sättet. De små liven blir helt förvirrade när det inte låter som det brukar ur deras perspektiv...så då får man ju anpassa sig för husfridens skull. Redigerat 30 juni 2006 av Vogel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soda_jam Postat 30 juni 2006 Anmäl Dela Postat 30 juni 2006 ...så då får man ju anpassa sig för husfridens skull. Gött att man inte e ensam... 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pwayne Postat 30 juni 2006 Anmäl Dela Postat 30 juni 2006 Tack som fan! Precis den typen av svar jag ville ha.Men vad anses om stereo vs monospår för respektive instrument? På min senaste inspelning har jag lagt t ex de 2 gitarrerna som stereospår, ungefär så här: GITARR1: <50 <20 GITARR2: >20 >50 Det låter stort, fylligt och fint men samtidigt upplever jag att man tappar lite anslag/udd jämfört med att ha 2 monospår. Fyll gärna på med åsikter de som har några! Jag vet inte om jag är ute och cyklar (rätta mig om jag har fel!), men om jag panorerar ett stereospår åt vänster gissar jag att sänker innehållet i högerkanalen. Om viktig information ligger där kommer denna att försvagas. Och nu är jag ute på riktigt djupt vatten: Om man har en gitarr med rumsakustik ( i stereo) och pannar den till vänster borde upplevelsen vara att Gitarristen flyttar sig till vänster (dvs längre avstånd till högerväggen) OCH att rummets högersida vrids bortåt??!? Frågan är om det är en realistisk upplevelse Om jag däremot har en monogitarr och rummet som sendeffekt flyttas bara gitarristen, rummet ligger ligger kvar, om jag pannar. Om jag mixat ner en sångkör som jag lagt ut i full bredd i stereo och sedan pannar körerna till höger kommer sångarna till vänster att försvagas 🙁 ...tror jag...) Kom gärna med rättelser eller andra funderingar i den delikata fråga! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 30 juni 2006 Anmäl Dela Postat 30 juni 2006 Hej! När vi ändå e inne på ämnet panorering på trummor. Golvpuka vs hängpuka 1 å 2... Ska man lägga golvpukan i höger högtalare som trummisen hör den eller i vänster som lyssnaren hör den "live" så att säja. Det går delade meningar där när vi spelar in. Det är kanske en smaksak. Hur gör ni? Som trummisen hör det gör jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 30 juni 2006 Anmäl Dela Postat 30 juni 2006 Jag panorerar alltid som trummisen hör det, det beror nog på att jag själv är trummis. Jag blir faktiskt jätteförvirrad när jag provar att panorera tvärtom. 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 30 juni 2006 Anmäl Dela Postat 30 juni 2006 (redigerat) Hej Keane! Det finns inga givna regler egentligen, mer än att du ska panorera efter det som du tycker låter bäst. Men om det är efter vad andra tycker låter bäst, så ska du panorera så istället. Några tumregler kanske kan hjälpa då: * Bas i mitten. * Trumset utspritt allt vad tekniken medger. * Gitarrkomp i ena högtalaren. * Keyboardkomp i andra högtalaren. * Solon, svag vridning från mitten om det är fler än ett soloinstrument, ta då ett lite åt vänster och ett lite åt höger (klockan 11 resp 1) * Solo från ett enda instrument, varför inte rakt fram, speciellt om ingen sjunger samtidigt. * Ljusa instrument som triangel, tamburin m.m. kan med fördel panoreras så långt det går åt ena hållet, för att tydligt bredda stereovidden. * Ledsång panoreras normalt rakt fram. * Kör och annan bakgrundsång kan panoreras något från mitten. * Stereospår tycker jag man kan försöka panorera så långt åt vänster och åt höger det går, om det handlar om en stereospårad kompelgitarr t.ex. * Stereospår med flera instrument (som från ett multiuppmikat trumset), så tycker jag man kan gå halva vägen (klockan 9 resp 3). Smaken är som baken - många gånger vidrig :musik Redigerat 30 juni 2006 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 2 juli 2006 Anmäl Dela Postat 2 juli 2006 Tack som fan! Precis den typen av svar jag ville ha.Men vad anses om stereo vs monospår för respektive instrument? På min senaste inspelning har jag lagt t ex de 2 gitarrerna som stereospår, ungefär så här: GITARR1: <50 <20 GITARR2: >20 >50 Det låter stort, fylligt och fint men samtidigt upplever jag att man tappar lite anslag/udd jämfört med att ha 2 monospår. Fyll gärna på med åsikter de som har några! Om du spelar in instrumenten på stereospår (för många) så blir det till sist en enda stor mono produktion. För att få en bra stereobild så är det bättre att ha (nästan) allt inspelat på monokanaler så att du sedan kan panorera ut dessa för att få en snygg bredd. Personligen har jag slutat att panna tex trummor o kör hårt för att jag vill att de mer skall låta som en helhet men som med allt annat i musikskaparnas värld så är det mycket frågan om smaksak. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 2 juli 2006 Anmäl Dela Postat 2 juli 2006 Jag panorerar alltid som trummisen hör det, det beror nog på att jag själv är trummis. Jag blir faktiskt jätteförvirrad när jag provar att panorera tvärtom. 😄 Ja, ni ser. 🙂 No offense, Surikat... /H Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.