tofumannen Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Yo! Vad tror ni om nedanstĂ„ende laptop, endast för musikproduktion? Jag kör SX3, drumkit from hell superior, guitarport, en del pluggar(inget hysteriskt) Observera skĂ€rmen(1920x1200). Kommer förstĂ„s skaffa nĂ„n extern hdd ocksĂ„ DELL Inspiron 9400 Base Intel Âź Coreâą Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB) MicrosoftÂź Operativsystem Ăkta WindowsÂź XP Media Center Edition 2005, svenskt sprĂ„k Minne 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024) Grafikkort 256MB DDR ATIÂź MOBILITYâą RADEONÂź X1400 graphics card, PCI-Express x16 HĂ„rddisk 80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive Modem 56.6k V.92 internt modem Optiska enheter 8X DVD+/-RW TrĂ„dlöst nĂ€tverk IntelÂź Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors Standard garanti Ett-Ă„rs hĂ€mtservice Garantiuppgraderingar Inga serviceuppgradering valt- endast Ett-Ă„rs hĂ€mtservice NĂ€taggregat AC Adapter 90W Power Cord PrimĂ€rt batteri PrimĂ€rt 6-cell 53 WHr batteri BildskĂ€rmar 17" UltraSharpâą Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLifeâą Totalt Inkl. moms: 16 627,50 kr
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Verkar ju proffsig och fin. Den dÀr skÀrmstorleken Àr bra, jobbar med sÄn daglige. De blinda tycker att texten Àr olÀsligt liten, sÄ testa först i affÀren. Skulle byta ut den dÀr mediacenter-grejen mot XP-Pro/UK, men det Àr bara jag.
tofumannen Postat 28 juni 2006 TrÄdstartare Postat 28 juni 2006 Skulle byta ut den dÀr mediacenter-grejen mot XP-Pro/UK, men det Àr bara jag. AssÄ. Varför UK?
Linus Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 (redigerat) Ser bra ut... EDIT: Har den Firewire? Eller ska du köpa till Firewirecontroller pÄ PCI-kort sjÀlv? Redigerat 28 juni 2006 av Linus
tofumannen Postat 28 juni 2006 TrÄdstartare Postat 28 juni 2006 JorÄ, den har firewire. Dock ej PCI. Den har express-card. Verkar inte sÄ utbrett Ànnu
tofumannen Postat 28 juni 2006 TrÄdstartare Postat 28 juni 2006 Rackarns. Den hade inte Firewire trots allt. Undrar om det Àr dumt. TÀnkte köra drumkit from hell frÄn extern disk. Vet inte om det kan bli problem
Violiner Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Dell avstÄr jag personligen gÀrna ifrÄn. Men det finns ju de som tycker annorlunda naturligtvis.
El_mono Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Haha,sist gÄng jag tÀnkte bestÀlla dator dÀrifrÄn var dem sÄ jÀvla uppkÀftiga,sÄ jag Àndrade mig o ringde aldrig mer upp dem,sedan dess har jag undvikit dell.
tofumannen Postat 28 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 28 juni 2006 UpptĂ€ckte just att "Integrerad IEEE 1394-port: 4-stifts seriell kontakt, strömfri" Ă€r ett annat ord för firewire đ DĂ„ har den det iaf Dell avstĂ„r jag personligen gĂ€rna ifrĂ„n.Men det finns ju de som tycker annorlunda naturligtvis. Har du haft problem med DELL?
Violiner Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Dell avstÄr jag personligen gÀrna ifrÄn.Men det finns ju de som tycker annorlunda naturligtvis. Har du haft problem med DELL? Inte jag personligen, eftersom jag inte skulle kunna tÀnka mig att köpa en. Men ett stort antal andra som jag hjÀlpt med datorproblem/haft kontakt med.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 AssÄ. Varför UK? För att man ska förstÄ vad den sÀger och hitta rÀtt i menyer. AlltsÄ av praktiska orsaker och anvÀndbarhet.
hegobald Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Ta en titt i den hĂ€r trĂ„den inann du bestĂ€mmer dig för en Dell, sĂ€rskillt med dom pengarna! https://www.studio.se/index.php?showtopic=26979 đ
Linus Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 (redigerat) Ta en titt i den hĂ€r trĂ„den inann du bestĂ€mmer dig för en Dell, sĂ€rskillt med dom pengarna! https://www.studio.se/index.php?showtopic=26979 đ Word. đ (Och det sĂ€ger jag trots att jag Ă€r PC-anvĂ€ndare, och Ă€ven har anvĂ€nt Dell-maskiner med goda resultat) Redigerat 28 juni 2006 av Linus
hegobald Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Word. đ (Och det sĂ€ger jag trots att jag Ă€r PC-anvĂ€ndare, och Ă€ven har anvĂ€nt Dell-maskiner med goda resultat) Precis.. Ăven jag Ă€r ett Dell-fan och har sĂ€kert handlat Dell för mer Ă€n 1 mille i svenska pengar (IT-anvsvarig och sĂ„).. Men nĂ€r det gĂ€ller pris/prestanda och musikdatorer sĂ„ vete tusan om jag skulle satsa dom pĂ„ en PC dator i dagens lĂ€ge.. Jag menar Ă€ven om man bestĂ€mt sig för Cubase och VST sĂ„ funksr det ju med Mac.. Man fĂ„r bĂ„da versioner pĂ„ samma CD/DVD Ă€ndĂ„ sĂ„.. Med mĂ„nga Ă„rs erfarenhet av datorer sĂ„ Ă€r jag helt sĂ€ker pĂ„ att om jag skulle skaffa en högpresterande mudiskdator.. Ja dĂ„ blir det banne mig en Mac.. I varjefall om musiken gĂ„r i första rummet đ
tofumannen Postat 28 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 28 juni 2006 Ta en titt i den hĂ€r trĂ„den inann du bestĂ€mmer dig för en Dell, sĂ€rskillt med dom pengarna! https://www.studio.se/index.php?showtopic=26979 Det Ă€r ett spĂ€nnande alternativ. Bara det att jag vill ha en FET skĂ€rm, sĂ„ mĂ„nga pixlar det bara gĂ„r đ SĂ„ det Ă€r nog 17" som gĂ€ller för mig. FortsĂ€tter dock och grunnar pĂ„ mac i bakhuvvet
hegobald Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Ta en titt i den hĂ€r trĂ„den inann du bestĂ€mmer dig för en Dell, sĂ€rskillt med dom pengarna! https://www.studio.se/index.php?showtopic=26979 Det Ă€r ett spĂ€nnande alternativ. Bara det att jag vill ha en FET skĂ€rm, sĂ„ mĂ„nga pixlar det bara gĂ„r đ± SĂ„ det Ă€r nog 17" som gĂ€ller för mig. FortsĂ€tter dock och grunnar pĂ„ mac i bakhuvvet Ja men.. Har du inte fattat poĂ€ngen att du kan skaffa en extern skĂ€rm till det. LĂ€s lite mer đ.. Du fĂ„r 2 skĂ€rmar pĂ„ köpet lixom đ Som du kan anvĂ€nda simultant (mixern i ena och syntarna i andra eller.. osv..) För 20 papp sĂ„ har han med ett suverĂ€nt ljudkort ocksĂ„ đ
tofumannen Postat 29 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 juni 2006 Okej dĂ„ đ Ska kolla det alternativet lite mer ingĂ„ende. Har extremt dĂ„ligt med plats iofs(appropĂ„ dubbla skĂ€rmar) men det kanske gĂ„r att ordna. Ăr det speciella minneskretsar till mac? Dvs, gĂ„r det att köpa billigare minne Ă€n om man vĂ€ljer 2GB vid bestĂ€llningen? Det kostar ju 4900spĂ€nn att uppgradera till 2GB för katten đ
hegobald Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 Okej dĂ„ đ Ska kolla det alternativet lite mer ingĂ„ende. Har extremt dĂ„ligt med plats iofs(appropĂ„ dubbla skĂ€rmar) men det kanske gĂ„r att ordna. Ăr det speciella minneskretsar till mac? Dvs, gĂ„r det att köpa billigare minne Ă€n om man vĂ€ljer 2GB vid bestĂ€llningen? Det kostar ju 4900spĂ€nn att uppgradera till 2GB för katten đ Jag citerar Leslies köplista: "macbook (13" bildskĂ€rm) lacie firewire/usb hdd prosonus firebox (firewireljudkort) m-audio usb/midi klaviatur 2gig ram minne och en div->analog skĂ€rmkabel och en axelvĂ€ska  summa ink moms ca. 20.000:-" Han köpte inte en extra skĂ€rm alltĂ„s.. Men han fick med en suverĂ€nt ljudkort och en keyboard i sina 20 000:- (inkl moms) samt sina extraminnen (2 gigg totalt).
tofumannen Postat 29 juni 2006 TrÄdstartare Postat 29 juni 2006 Hittade de hÀr: Typ SODIMM DDR2 Minnesstorlek 1 GB Formfaktor SODIMM 200-pin Busshastighet 667 MHz Antal minnen 1x1024MB Data Integrity Check Non-ECC CAS Latency CL4 Egenskaper Unbuffered Garanti Livstid Om de passar i aktuell mac sÄ fÄr man en 2Ghz med 2Gb ram och 60Gb disk för ca 16000spÀnn
tofumannen Postat 29 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 juni 2006 NĂ„vĂ€l, upptĂ€ckte just att Guitarport inte gĂ„r att kör pĂ„ Mac Ă€n sĂ„ det Ă€r kört med Mac Ă€ndĂ„ đ
Emil Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 NĂ„vĂ€l, upptĂ€ckte just att Guitarport inte gĂ„r att kör pĂ„ Mac Ă€n sĂ„ det Ă€r kört med Mac Ă€ndĂ„ đ Har du guitarport redan eller?
tofumannen Postat 29 juni 2006 TrÄdstartare Postat 29 juni 2006 (redigerat) Har du guitarport redan eller? Om du menar ifall jag redan anvÀnder Guitaport nu sÄ - ja. Och med tillhörande modelpacks sÄ Àr jag vÀldigt nöjd Redigerat 29 juni 2006 av tofumannen
Emil Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 Har du guitarport redan eller? Om du menar ifall jag redan anvÀnder Guitaport nu sÄ - ja. Och med tillhörande modelpacks sÄ Àr jag vÀldigt nöjd Toneport
tofumannen Postat 29 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 juni 2006 Toneport "Intel based MacintoshÂź machines are not supported at this time. This issue will be addressed with an update currently scheduled for September 2006." DĂ„ lĂ€r man Ă€ndĂ„ inte köpa nĂ„n mac före sep. Men det Ă€r flera av mina önskemĂ„l som floppar med mac i vilket fall sĂ„ jag Ă€r Ă€ndĂ„ mer inne pĂ„ PC Ă€ven om jag inte utesluter Mac Ă€nnu. Tar gĂ€rna emot mer respons pĂ„ DELL-konfigurationen av er som vet en massa đ
spaceman Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 Men nĂ€r det gĂ€ller pris/prestanda och musikdatorer sĂ„ vete tusan om jag skulle satsa dom pĂ„ en PC dator i dagens lĂ€ge.. Jag menar Ă€ven om man bestĂ€mt sig för Cubase och VST sĂ„ funksr det ju med Mac.. Man fĂ„r bĂ„da versioner pĂ„ samma CD/DVD Ă€ndĂ„ sĂ„.. Med mĂ„nga Ă„rs erfarenhet av datorer sĂ„ Ă€r jag helt sĂ€ker pĂ„ att om jag skulle skaffa en högpresterande mudiskdator.. Ja dĂ„ blir det banne mig en Mac.. I varjefall om musiken gĂ„r i första rummet đ Fördelarna med en stationĂ€r Ă€r att man har bĂ€ttre koll pĂ„ kylning med chassi flĂ€ktar CPU-flĂ€ktar mm. Ok det lĂ„ter, men det gör en bĂ€rbar ocksĂ„ nĂ€r den vill kyla av sig emellanĂ„t beroende pĂ„ lasten. Den Ă€r ocksĂ„ lĂ€ttare att modda och uppgradera med hĂ„rdvara, diskar, minnen, CPU mm. En bĂ€rbar fĂ„r man nĂ€stan köpa nytt om man vill ha mer prestanda. Betr Mac som musikdator sĂ„ Ă€r det en del som tror att dom kommer att ta bort power macen i framtiden och bara gĂ„ in för bĂ€rbart.
johahl Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 Okej dĂ„ đ Ska kolla det alternativet lite mer ingĂ„ende. Har extremt dĂ„ligt med plats iofs(appropĂ„ dubbla skĂ€rmar) men det kanske gĂ„r att ordna. Ăr det speciella minneskretsar till mac? Dvs, gĂ„r det att köpa billigare minne Ă€n om man vĂ€ljer 2GB vid bestĂ€llningen? Det kostar ju 4900spĂ€nn att uppgradera till 2GB för katten đ Jag citerar Leslies köplista: "macbook (13" bildskĂ€rm) lacie firewire/usb hdd prosonus firebox (firewireljudkort) m-audio usb/midi klaviatur 2gig ram minne och en div->analog skĂ€rmkabel och en axelvĂ€ska  summa ink moms ca. 20.000:-" Han köpte inte en extra skĂ€rm alltĂ„s.. Men han fick med en suverĂ€nt ljudkort och en keyboard i sina 20 000:- (inkl moms) samt sina extraminnen (2 gigg totalt). Jag fĂ„r inte ihop det dĂ€r till 20000 hur mycket jag Ă€n har försökt?
tofumannen Postat 29 juni 2006 TrÄdstartare Postat 29 juni 2006 Jag fÄr inte ihop det dÀr till 20000 hur mycket jag Àn har försökt? Fick för mig att han köpte billigare minne separat. Jag kollade iaf det och kom ner drygt 2000
Emil Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 Men nĂ€r det gĂ€ller pris/prestanda och musikdatorer sĂ„ vete tusan om jag skulle satsa dom pĂ„ en PC dator i dagens lĂ€ge.. Jag menar Ă€ven om man bestĂ€mt sig för Cubase och VST sĂ„ funksr det ju med Mac.. Man fĂ„r bĂ„da versioner pĂ„ samma CD/DVD Ă€ndĂ„ sĂ„.. Med mĂ„nga Ă„rs erfarenhet av datorer sĂ„ Ă€r jag helt sĂ€ker pĂ„ att om jag skulle skaffa en högpresterande mudiskdator.. Ja dĂ„ blir det banne mig en Mac.. I varjefall om musiken gĂ„r i första rummet đł Fördelarna med en stationĂ€r Ă€r att man har bĂ€ttre koll pĂ„ kylning med chassi flĂ€ktar CPU-flĂ€ktar mm. Ok det lĂ„ter, men det gör en bĂ€rbar ocksĂ„ nĂ€r den vill kyla av sig emellanĂ„t beroende pĂ„ lasten. Den Ă€r ocksĂ„ lĂ€ttare att modda och uppgradera med hĂ„rdvara, diskar, minnen, CPU mm. En bĂ€rbar fĂ„r man nĂ€stan köpa nytt om man vill ha mer prestanda. Betr Mac som musikdator sĂ„ Ă€r det en del som tror att dom kommer att ta bort power macen i framtiden och bara gĂ„ in för bĂ€rbart. Varför skulle dom ta bort Powermacen för?
Linus Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 (redigerat) Betr Mac som musikdator sĂ„ Ă€r det en del som tror att dom kommer att ta bort power macen i framtiden och bara gĂ„ in för bĂ€rbart. Jag anar tvĂ€rtom. Jag tror att de kommer satsa Ă€nnu hĂ„rdare pĂ„ iMac och MacBook för konsumenterna. PrestandakrĂ€vande hardcoreanvĂ€ndare kommer nog fĂ„ sin "G5-dödare" om ett halvĂ„r. Lagom till julrushen Jag lĂ€ste den hĂ€r artikeln för ett tag sedan, dĂ€r man bytte ut Core Duon i en Mac Mini mot Intels nya modell Core 2 Duo. Mac Minin gick dĂ„ om en G5:a med dubbla 2,5 GHz processorer. đł SĂ„ jag tror att Apple kommer köra Core Duo till MacBooken, och nĂ€r Core 2 Duo finns i god tillverkning sĂ„ kommer PowerMac-ersĂ€ttaren... đ Redigerat 30 juni 2006 av Linus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.