Jump to content
Annons

Cubase hänger sig, samt asio-problem...

Recommended Posts

malaise (oregistrerad)
Postat

Hej på er!

Ibland när jag håller på med cubase sx3 så fryser sig hela programmet och jag måste starta om det. Det händer i synnerhet om jag spelar upp en låt samtidigt som jag går in och mixtrar med effekter på instrumenten, då kan hela programmet hänga sig, fast musiken fortsätter. Har jag helt enkelt en för dålig dator? (Athlon 1,9 ghz, 1 gb ram, 160 hd, audiophile 2496 ljudkort), så att datorn blir överbelastad på ngt sätt, eller vad kan jag göra åt problemet?

Ett annat problem jag har är att när detta hänt, så går det inte längre att starta om varken cubase eller reason direkt. Startrutan kommer upp där det står "initializing:...." etc. Men efter någon sekund slocknar den, och inget mer händer. Försöker gå in i aktivitetshanteraren och avsluta processen "cubase.exe" och samma med reason, men inget händer. Efter obestämd tid brukar det dock gå att starta upp dem igen, vad kan detta bero på?

Sedan ett tredje problem. ASIO-inställningarna har börjat ställa om sig automatiskt då och då. I cubase så ändras den från "M-audio delta Asio", till "Asio multumedia driver", och det går inte alltid att ställa tillbaka den, vet inte vad jag gör då, men jag fifflar runt med reason och cubase och väntar ett tag så brukar det gå. Vad kan detta bero på?

Jag får för mig att det har något med Guitar rig 2 att göra, efter att jag installerade det har det börjat hända en massa sådana konstiga saker ;p

Otroligt tacksam för svar!

Annons
Postat

Din dator räcker till så problemet ligger nog inte där.

Det låter snarare som att du kanske behöver uppdatera drivrutinerna till ljudkortet. (svar på både fråga 1 och 2)

När det gäller din 3:e fråga så tror jag att det kanske kan vara nån bugg i guitar rig som påverkar ljudkortet eller att en uppdatering av ljudkortets drivisar kan lösa detta problemet oxå. 😏

Lycka till

Mvh / djonas

Postat

Cubase har lagt beslag på Delta ASIO, och kraschar. När det kraschar och du stänger ner Cubase-processen ligger ASIO-drivrutinen fortfarande och väntar.

Så nästa gång du startar Cubase är Delta ASIO upptaget och Cubase blir tvunget att byta ljudkort.

När Cubase hänger sig, starta om datorn för att ASIO ska funka igen.

Testa att avinstallera Guitar Rig och se om det hjälper. Kolla även hos Native Instruments om senaste uppdatering av programmet.

Postat

Får du upp någon ruta med felmeddelande eller hänger det sig bara? Kolla i SX3 mappen om det skapats någon crash-log, cubase SX3.log. Isåfall får du gärna maila den till mig så skall jag kolla. support@mi7.com

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.