Jump to content
Annons

RME-kort + internet?


Rygge

Recommended Posts

Hallå!

En liten praktisk fråga bara.....för en annan så är det så illa ställt att jag använder samma dator för musikinspelning och internet.

Det har ju inte varit några problem så länge man har använt SB audigy till både och. men nu så har jag beställt ett RME HDSP9652 för att öka ljudkvalitén på mina inspelningar (vilket borde vara märkbart 😆 ).

Min fråga är om man kan använda RME-kortet till internet-ljud eller om man måste ha kvar SB-kortet till det?

Är det någon risk att det blir konflikt mellan korten??

//Rygge

"Givetvis är det viktigast att RME-kortet funkar som det ska , men man vill ju lyssna på era alster ibland under DEMOS" 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör mitt RME Hammerfall 9652 till det seriösa ljudet - och ett SB Live för system- och spelljud. Det har fungerat utmärkt med dessa två kort i samma burk under några år - t o m när de tvingades dela IRQ under Win98SE... 😏

Man bör inte låta sitt audiokort hantera systemljuden, eftersom man då kan få problem medan man jobbar med det seriösa ljudet - så enligt min mening är det faktiskt smidigast att ha två ljudkort. Alternativet är annars att stänga av alla systemljud för att inte riskera problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör mitt RME Hammerfall 9652 till det seriösa ljudet - och ett SB Live för system- och spelljud. Det har fungerat utmärkt med dessa två kort i samma burk under några år - t o m när de tvingades dela IRQ under Win98SE... 😏

Man bör inte låta sitt audiokort hantera systemljuden, eftersom man då kan få problem medan man jobbar med det seriösa ljudet - så enligt min mening är det faktiskt smidigast att ha två ljudkort. Alternativet är annars att stänga av alla systemljud för att inte riskera problem...

Jag tackar för ännu ett bra svar Claes.

Kommer antagligen att komma med ännu fler dumma frågor när jag väl får kortet installerat.

Men det är väl det forumet är till för...eller? 🙁

//Rygge

Link to comment
Dela på andra sajter

Stänga av systemljuden trodde jag alla gjorde?...sen ska jag gå så långt att säga att de som verkligen spelar spel (typ CS) bör göra det på annan dator (som ska optimeras för detta bruk).

Musikdatorn ska bara användas till musik!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda anledningen att stänga av systemljuden är ju att audiokortet inte ska behöva hantera dem... Har man två ljudkort, så slipper man det problemet.

Att ha mer än en dator tycker jag är slöseri. Jag har alltid kört allt på samma maskin - och har ändå inte haft några problem. Trots att Office, Internet och några få spel är installerat, har jag mer än tillräcklig prestanda i maskinen för att köra Cubase i realtid (gillar inte att mixa ner mellan, utan vill ha allt öppet fram till mixdown...). Om det behövs lite extra prestanda, så stänger jag av SETI @ Home, Internet och brandväggen också (som är igång alltid i normala fall...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror många tänker och tycker som du Claes. Jag däremot har en musikdator i musikrummet och en annan dator för CS. Att ha en dator som ska klara musik på bästa sätt och samtidigt en dator för de värsta spelen kräver en monsterdator och jag vill inte blanda ihop allt! Hur ska man exempelvis optimera datorn för båda ändamålen?

...men sen är jag ju hur tät som helst och har lätt råd att lägga ut pengar på det! (där ljög jag faktiskt, är fattig som en råtta)

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hade en P3 450 med 512MB RAM, så körde jag ledigt 50+ samtidiga audiospår med Cubase's inbyggda kompressor på samtliga. Datorn började inte bråka förrän när jag hade lagt diverse insert-effekter på ungefär hälften av spåren.

Detta trots att datorn inte var extremt optimerad...

Numera har jag "bara" en P4 3.2GHz med 1GB RAM - men fortfarande samma Hammerfallkort. 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...