Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjaba! Om jag har spelat in till exempel en liten pianogrej och vill skicka ut den en vÀnda frÄn datorn genom en distpedal och sen in igen, hur sjutton gör jag dÄ?

Jag har för mig att jag hört nÄnstans att det inte ska vara nÄgot problem att göra detta, men jag vÄgar inte hÄlla pÄ och chansa med massa kopplingar...

Jag kör logic audio 6.3 pÄ en G3a och har ett 16kanalers behringer bord och ett audiophile 2496 kort ifall det kan vara till nÄgon hjÀlp.

Annons
Postat (redigerat)

line out pÄ ljudkortet->line in pÄ pedalen->line out pÄ pedalen->line in pÄ ljudkortet

alternativt om du har digital I/O pÄ pedalen och ljudkortet kan du ju köra dÀrigenom.

EDIT: men sÄvida du inte har nÄgon exklusiv pedal sÄ kan du ju fÄ lika bra om inte bÀttre resultat genom att köra med effekter i datorn. Simulanalog efterapar ett par populÀra distpedaler tex.

Redigerat av rainydays
Postat

Tack för svaret. Det var ingen skitsvĂ„r koppling trots allt. Saknar tyvĂ€rr en kabel sĂ„ jag har inte kunnat testa Ă€n, men det Ă€r ingen brĂ„dska, jag var bara nyfiken pĂ„ hur man gör. đŸ˜±

Undra hur bra det lÄter att skicka lite hardcore-skrik genom en metalpedal...

musik (oregistrerad)
Postat

skriken förvrÀngs ytterligare

Postat

jag hade nog kört effektpedalen genom mixern istĂ€llet för ljudkortet (men det kanske var sĂ„ som rainydays menade? đŸ˜±). PĂ„ sĂ„ vis kan du ju eq:a effekten innan du kör in den i datorn igen. 🙁

Postat

GodkvÀll!

Djonas: det var nÄtt sÄnt jag hade tÀnk frÄn början, att man typ kunde sÀtta den vid nÄn aux eller vad sjutton det nu Àr man ska anvÀnda. Jag lyckades koppla pÄ nÄtt sÀtt förut sÄ att jag kunde höra den distade signalen men inte fÄ den inspelad. Har du nÄgot tips pÄ hur jag sÀtter in pedalen i mixern?

Plus att om jag kopplar pedalen till ljudkortet, som raindays föreslog, kommer jag ju inte kunna höra det jag spelar in förrÀn jag kopplar tillbaks ljudkortet till mixern och det blir ju lite jobbigt. Hmm, fan vad krÄngligt det ska vara...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.