Jump to content
Annons

Ett halvt tonstegs kast


Bernt

Recommended Posts

Glad midsommar, och en fråga:

Jag har litet inspelade kompositioner på hårdskivan. När jag spelar upp dem och samtidigt försöker spela melodin från hårdskivan har jag plötsligt märkt ett underligt, och irriterande fenomen, inspelningen ligger plötsligt ett halvt tonsteg högre än keyboarden gör. Vad är det här för fenomen? Det är speciellt irriterande, som det inte ens tycks gälla alla stycken.

Mitt system är på en lycklig totalamatörnivå, men hittills har det i det här avseendet fungerat helt bra. Jag har ett Audigy 2ZS Platinum Pro ljudkort och en Radium 61 keyboard. En möjlig orsak kunde vara att jag använder lite underliga kombinationer för att spela och spela in, Cubase VST 5.0 är i allmänhet öppen då jag använder keyboarden, men inspelningarna har jag gjort på olika sätt, till exempel genom att använda Creative MediaSource eller DirectMusic Producer - gäller det bara att komma ihåg melodin, gör det ju inte så stor skillnad vad man använder (har jag hittills trott).

Men som sagt: vad är det frågan om? Kan inspelningen höja sig ett halv tonsteg, eller är det keyboarden som sänkt sig, eller vad?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Borde vara keyboarden som sänkt sig lite... har du spelat in audio eller midi?

Jag har spelat in som audio, mp3. Det tycks vara frågan om en förskjutning som åtminstone för stunden försvinner då jag stänger av och kopplar på datorn på nytt, märkte jag just.

Finns det något enkelt sätt att kontrollera "stämningen" på keyboarden, förutom att använda stämgaffel förstås?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa om du har råkat ändra "sampleraten" när du spelar upp/spelar in. Har för mig att den ändring från 44100 till 48000 bör ge än tonartsändring på drygt 0,5 steg.

/J

Instämmer - fel samplerate är nog det mest sannolika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...