Jump to content
Annons

Mixa / mastra i Adobe Audition


LarryLondon (oregistrerad)

Recommended Posts

LarryLondon (oregistrerad)

Hej jag kör Adobe Audition och ska mastera mina låtar, och undrar hur man lägger de olika koderna som behövs på en master? De oloka tidskoderna etc. och vilka koder behöver jag lägga? Läggar man dom vid bränningen av skivan eller?

har hört att man sk döpa låtarna efter något som 001,002 osv VAD ÄR DETTA HJÄLP MIG SNÄLLA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mastering sker i två steg kan man väl säga. Att sätta alla justeringar av ljudet för en Master kan du göra i Audition. Den andra delen, ISRC och PQ-koder, sker i bränningsprocessen... Gärna i nåt program som är mer anpassat för cdpressning, t.ex. CD Architect.

Det finns inbyggd cd-bränning i Audition också, men frågan är om du ska lämna en master på CD-R för tryckning, eller om du ska lämna en ISO-fil?

Om du bara ska lämna bort "mastrade" wav-filer med låtarna, och låta andra sätta kodning, handlar det bara om att justera ljudet, klippa till spåren och lämna ifrån sig filerna - och då sätter du spårnummer som filnamn. 001, 002 osv.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

De flesta program går att använda för efterredigering, men kanske inte så många som är lämpade att mastra en hel CD i med PQ-kodning, dithering o.s.v.

Wavelab är en personlig favorit som är snabbt och inte håller på med massa tjafs.

De flesta program går att köpa "lätt" hos välsorterade musikaffärer men varierar väl en del i pris beroende på vika funktioner du behöver.

..men om du menar "få tag i lätt" som i fildelning, kan jag rekommendera Forumreglerna för en stunds läsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej på er. Hoppas ni fått en bra start på det nya året till att börja med.

Här kommer mitt problem:

Söker någon duktig och erfaren som jobbat med adobe audition 2.0. Behöver främst hjälp med mixningen. EQ och kompressor är dem största problemen jag har. Själva programmet kan jag in och utantill men det är som sagt mixningen. Jag lägger upp en fil för att visa att EQn låter rent ut sagt för jävligt:

http://www.speedyshare.com/628763284.html

Tacksam för svar här eller via min msn :

pluggo_89@hotmail.com

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er. Hoppas ni fått en bra start på det nya året till att börja med.

Här kommer mitt problem:

Söker någon duktig och erfaren som jobbat med adobe audition 2.0. Behöver främst hjälp med mixningen. EQ och kompressor är dem största problemen jag har. Själva programmet kan jag in och utantill men det är som sagt mixningen. Jag lägger upp en fil för att visa att EQn låter rent ut sagt för jävligt:

http://www.speedyshare.com/628763284.html

Tacksam för svar här eller via min msn :

pluggo_89@hotmail.com

Hej!

Använder samma program. Tyvärr kan jag inte mycket om mixning så jag kan inte hjälpa dej med något praktiskt, håller på att försöka lära mej själv så gott det går.

Men tipset om att läsa mixologinumret är nog bra. Det är både omfattande och sammanfattande. Annars är nog ett par bra monitorer som man känner sig hemma med väldigt viktigt.

En annan sak: använder du multibandskompressorn som finns i programmet eller har du någon annan plugin-kompressor? Jag har personligen lite svårt att komma tillrätta med multibandskompressorn!

Hälsningar Asynkron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Använder samma program. Tyvärr kan jag inte mycket om mixning så jag kan inte hjälpa dej med något praktiskt, håller på att försöka lära mej själv så gott det går.

Men tipset om att läsa mixologinumret är nog bra. Det är både omfattande och sammanfattande. Annars är nog ett par bra monitorer som man känner sig hemma med väldigt viktigt.

En annan sak: använder du multibandskompressorn som finns i programmet eller har du någon annan plugin-kompressor? Jag har personligen lite svårt att komma tillrätta med multibandskompressorn!

Hälsningar Asynkron.

Jag kör själv med Waves Bundle. Där i finns en kompressor som heter C4. multibandskompressorn i programmet harjag faktist aldrig provat. En fråga till dig nu, vad använder du för reverb/delay på sång? Hittar aldrig något passande

mvh Dittin

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixningen beror inte på vilket program du har, utan hur du kan hantera exempelvis eq, kompressor och filter. Så om du använder Audition, Cubase eller Pro Tools spelar försvinnande liten roll.

Därför ska denna fråga ställas allmänt och inte specifikt till Auditon. Och allmänna trådar om mixning finns det flera av 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Ett reverbtips kan vara att lägga att lägga reverbet på en bus och sen senda alla kanaler som ska ha reverb till den lagom mycket. det reverb jag använder mest är utan tvekan Waves RVerb. Prova det om det finns i din bundle. Även Waves TrueVerb rekommenderas. Testa att skruva dig fram till något du är nöjd med. Jag brukar tänka att ett bra reverb inte ska höras utan det ska saknas om det inte finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker låten är bra!

Men varför är det Kalle Anka som sjunger?

Leta upp en brud på sång och behåll killrappen!

Och vad menar du lite mer specifikt?

Vers 1 Dittin (jag)

Vers 2 Mulle (nybörjare)

Vers 2 D.W (nybörjare)

Nu menar jag att all rapp på låten är bra MEN varför är sången (partierna där det sjungs INTE rappas) pitchad som Kalle Anka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så i beatet vi valde. Vissa gillar det andra inte.

Waves reverb och truereverb har jag, ska testa det.

Som sagt är det någon som kan hjälpa mig med standard EQ i Adobe Audition 2.0? Folk säger att jag bör skära ner på basen men vt inte hur.

OK!

Är det ett färdigt Beat så är det i stort sett endast era sångpålägg som skall bearbetas, då blir det ju inte så mycket jobb!

Tyvärr är väl många Beats hämtade från nätet endast Mp3or ? Och i så fall har de redan från början sämre ljudkvalitet.

Vet heller inte hur det funkar med rättigheter och sånt när man använder andras Beats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt är det någon som kan hjälpa mig med standard EQ i Adobe Audition 2.0? Folk säger att jag bör skära ner på basen men vt inte hur.

En EQ funkar likadant oavsett vilket program du använder.

Det som oftast används på sång är förutom EQ även Kompressor, Delay och Reverb.

Att lära sig dessa krävs träning och även vissa fakta.

Mitt tips är att beställa tidningen Studios Mixologi tidning som går igenom grunderna och efter att du lusläst den och testat så kommer du nog in i grunderna och sedan efter träning så fixar du det själv.

Och faktumet att det är färdiga beats gör ju det lättare iom att det blir endast sångspåren som du behöver bearbeta (i stort sett i alla fall)!

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Använder samma program. Tyvärr kan jag inte mycket om mixning så jag kan inte hjälpa dej med något praktiskt, håller på att försöka lära mej själv så gott det går.

Men tipset om att läsa mixologinumret är nog bra. Det är både omfattande och sammanfattande. Annars är nog ett par bra monitorer som man känner sig hemma med väldigt viktigt.

En annan sak: använder du multibandskompressorn som finns i programmet eller har du någon annan plugin-kompressor? Jag har personligen lite svårt att komma tillrätta med multibandskompressorn!

Hälsningar Asynkron.

Jag kör själv med Waves Bundle. Där i finns en kompressor som heter C4. multibandskompressorn i programmet harjag faktist aldrig provat. En fråga till dig nu, vad använder du för reverb/delay på sång? Hittar aldrig något passande

mvh Dittin

Hej!

Ska kolla in waves bundle, vekar intressant!

Hittills har jag mest använt ett hårdvarureverb som heter Zoom. Funkar riktigt bra.

Någon gång har jag använt studioreverbet i AA 2.0. Har inte riktigt fått till det med det heller faktiskt.

Nu tänkte jag testa lite med att köra sången genom pod x3 och se om det blir bra.

Mvh Asynkron

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Dock var det inte beatval etc jag vill ha kritiserat utan en som kunde visa mig hur man får till en shysst EQ i AA 2.0.

tacksam för allt ändå så klart 🙂

Som jag skrev tidigare så måste man träna upp sådant och det räcker inte med att någon visar eftersom det beror helt från låt till låt, från instrument till instrument osv.. Utöver detta så har alla människor olika ljud ideial osv..

Kritiserar inte ditt val av beat utan jag trodde från början att du hade spelat in alltihop och ville ha kritk angående eqn.

När jag sedan fick veta att det var ett färdigt beat så påpekar jag bara att då är det ju endast sången du kan påverka i mixen istort sett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Dock var det inte beatval etc jag vill ha kritiserat utan en som kunde visa mig hur man får till en shysst EQ i AA 2.0.

tacksam för allt ändå så klart 🙂

Du kan alltid prova att använda Parametric equalizern i mixerns effektrack. Utgå från förinställningen Generic Hi-pass och ratta vidare lite själv. Du kan klicka i rutorna vid Frequency Bands och på så sätt få lite mer detaljstyrning över frekvensbanden.

Annars kan du testa Graphic Equalizern på samma ställe. Finns en hel del förinställningar men också fler möjligheter att skruva bort sig!

Hoppas du får ut någonting av tipsen! Som sagt, verkligen ingen expert själv men jag tror det viktigaste är att ha en kristallklar idé vad man vill göra och sen lyssna efter det när man arbetar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacka allesammans!

Förlåt om jag var sur men en sådan dag.. Dagen för plugget är man inte så peppad.

Vart beställer jag Mixologin?

Inte verkar du så sur inte! Man måste bli berörd av musik och allt som hör därtill!

Det finns en länk på startsidan där du kan beställa tidningarna i pdf-format. Därifrån går det nog att beställa pappersvarianten också.

Ha det så bra i skolan imorgon, själv börjar jag inte förräns den 10:e!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...