music_is_my_girlfriend Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Hej! Jag är ganska ny med det här med inspelning, och skulle behöva lite hjälp med Cubase. Jag har sökt runt (som man ska) på sökavdelningen, men hittar ändå inte svar på mina frågor (eller så är jag kass på att söka...). Jag har precis köpt min nya hemmastudio, och installationen har gått bra 😄 Saken är att jag inte hör något i lurarna när jag spelar in. Efter inspelningen kan jag lyssna på det jag spelat in, men inte under tiden. Vad ska jag göra? Har det med ljudkortet att göra? Eller har det med inställningar i cubase att göra? /Kiffe
EkenMusiX Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Hej!Jag är ganska ny med det här med inspelning, och skulle behöva lite hjälp med Cubase. Jag har sökt runt (som man ska) på sökavdelningen, men hittar ändå inte svar på mina frågor (eller så är jag kass på att söka...). Jag har precis köpt min nya hemmastudio, och installationen har gått bra 😱 Saken är att jag inte hör något i lurarna när jag spelar in. Efter inspelningen kan jag lyssna på det jag spelat in, men inte under tiden. Vad ska jag göra? Har det med ljudkortet att göra? Eller har det med inställningar i cubase att göra? /Kiffe ja, ljudkortet, kryssa i monitorerna
Majken Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Klicka på den lilla monitor-knappen som sitter bredvid "record enable"-knappen på ljudspåret. Med den intryckt ska du höra allt ljud som kommer in på kanalen. Men märk väl att det kräver ett ljudkort med låg fördröjning (latency) eftersom du annars kommer att höra ett eko i lurarna. Ljudkortsinställningarna hittar du i menyn Devices / Device Setup och VST Multitrack eller VST Audiobay beroende på vilken Cubase-version du använder. /Majken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.