Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag spelar gitarr och sjunger. Använder midibakgrund(vanBasco midi player) till låten via bärbardatorn som är kåplad till PA. Jag funderar att köpa ett extern ljudkort som har bra ljud dvs att musik instrumenter låter som nära naturliga.

Vilket är bäst lösninge till detta? Vilket extern ljudkort?. Jag är inte intresserad för

inspelningen, bara att det låter som riktiga instrumenter.

tack

Annons
Postat
  santana sa:
Använder midibakgrund(vanBasco midi player) till låten via bärbardatorn som är kåplad till PA. Jag funderar att köpa ett extern ljudkort som har bra ljud dvs att musik instrumenter låter som nära naturliga.

Det är inte ljudkortet som är din svaga punkt. Det är midisynten du använder. Använder du en hårdvarusynt, en "riktig" mjukvarusynt eller Windows inbyggda mjukvarusynt?

Postat

hej

jag använder färdiga midibakgrunden och utspelar dessa via vanbascomidi player.

Istället midimapper använder yamaha midisoft.

Postat

Vill du ha realistiska instrument bör du alltså skippa Yamaha midisoft och använda en annan synt.

Varför vanBasco då? Om du spelar upp låtarna i en sequencer har du möjlighet att använda bättre mjukvarusyntar, program och pluggar.

Postat

hej

Vad tycker du, vad är bäst lösningen för mig, vilket mjukvarusynt, ljudkortet och vilket sequencprogram osv.

stor tack

Postat

Jag lägger till Reason i Claes lista över tänkbara syntar.

Och vill du ha en GM-bank för dina gamla midifiler har Sonic Reality gjort en noggrann bank både som Reason-version och en SampleTank-version.

Ett nytt ljudkort är inte din högsta prioritet.

Har du ASIO-drivrutiner till ditt nuvarande ljudkort?

Postat

Cubase kommer att fungera oavsett ljudkort, men det använder ASIO-drivrutiner.

Saknar ditt ljudkort ASIO, kommer Cubase att använda wrappern ASIO Multimedia istället. Den drivrutinen anropar i sin tur Windows "standarddrivrutin" för ljudkortet.

För att förklara på ett enkelt sätt kan vi säga att denna "omväg" kommer leda till latency/fördröjningar. När du trycker en tangent på synten, eller trycker play i sequencern, kommer det att kanske dröja en halvsekund innan ljudet spelas upp i högtalarna.

Detta är alltså nåt du lider av när du gör dina midibakgrunder. När du kopplar datorn till PA och spelar upp den färdiga bakgrunden kommer du inte märka av latencyproblemet.

Postat

Vilket ljudkort använder du idag?

Postat

Då saknar ditt ljudkort riktiga ASIO-drivrutiner.

Men ladda hem ASIO4ALL så kan det funka någorlunda ihop med Cubase och Reason.

Om du inte väljer Cubase och använder t.ex. sequencern Sonar och/eller Reason är du inte låst till enbart ASIO. Då kan du använda DirectX också, vilket ditt ljudkort stöder med 99% säkerhet. Då väljer du bara DX-drivrutinen för ditt ljudkort i programmet.

Postat
  Linus sa:
Om du inte väljer Cubase och använder t.ex. sequencern Sonar och/eller Reason är du inte låst till enbart ASIO. Då kan du använda DirectX också, vilket ditt ljudkort stöder med 99% säkerhet. Då väljer du bara DX-drivrutinen för ditt ljudkort i programmet.

Hörrö!

Cubase kör ju också DirectX 🙂 - Fast via en wrapper så att det heter ASIO DirectX, men det funkar hur som haver bra med vilket ljudkort som helst.

/Majken

Postat

Oh yeah! 😮

Frågan är om ASIO DirectX eller ASIO4ALL ger lägst latency... 🙂

Postat
  Linus sa:
Oh yeah! 😮

Frågan är om ASIO DirectX eller ASIO4ALL ger lägst latency... 🙂

ASIO 4 ALL ger betydligt lägre latency. ASIO DirectX är ju bara wrappade Windowsdrivrutiner och ger nånstans mellan härliga 500-1000 ms latency 😮

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.