Jump to content
Annons

EmptyHouse.mp3


Recommended Posts

Annons
Note: Inte mastrad

Inspelad i en ganska trevlig studio i Kalifornien USA.

Bomba med feedback! 🙁

Låter som om det skulle stå mixat där istället.. tror att det skulle gå att justera detta vidare en hel del och få upp lyssningsvärdet.

Det låter allmänt lustigt i vissa frekvenser typ 50hz och 11khz.. Enhancer pålagd?sången ligger väldigt anonymt i bakgrunden, virveln slår igenom, hihat'arna är pannade och relativt höga, sången är sur på en del ställen.

Jag kan för lite om denna genren för att bedömma nytänkande och banbrytande grepp, men det låter i mina öron ganska ordinärt och sånt som spelas 24-7 på Extremesports channel tillsammans med inslagen.

...men det innebär inte att jag tycker det är dåligt.

Justera till skavankerna så kan det här bli mycket bättre var väl det jag skulle skrivit 😄

Rock on Bombardemang

Link to comment
Dela på andra sajter

Hihatsen är för höga, de högra frekvenserna överhuvudtaget slår igenom hela mixen.

Lite mkt mellanregister också tror jag.

Dåligt med bas.

Låter som du dödat dynamiken lite väl mkt också..

Trevlig låt annars, som egentligen ligger rätt långt ifrån mitt egna genreval 😄

/Daniel

Edit: Sången låter väldigt suddig och otydlig också. Vet inte om den trevliga studion hade dåliga mikrofoner, eller om ni skruvat på EQ:n ?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för feedbacken hitills.

Ska dra lite bakgrund kring projektet. Det startade alltså med en skön akustisk gitarrslinga som sedan bara byggdes på med fler element. Låten är i högsta grad ett musikaliskt experiment och genren går det inte riktigt att sätta fingret på. Diskussioner uppstod kring hurvida låten skulle mixas som nu-metal, rock eller nåt helt annat (återigen experimentering). Vi var överens om att inte mixa den som kommersiell mainstream rock redan från början. Snarare var det Steve Albini tänk och experimentera med individuella ljud som låg i grunden, så detta ledde till att Nevermind och Breed fungerade som referens skiva/spår.

Så vilken utrustning som användes och vem som mixade är rätt orelevant då målet med denna post var att skapa en diskussion kring själva "ljuden" och "ideologierna" kring inspelning, mixning och approach.

Det framgick inte så tydligt men nu är det sagt.

Angående utrustning så postar jag ändå listan då frågan om "dåliga mickar" kom upp:

Recorders

Studer A-827 Gold Edition 24 Track

MCI JH-16 (Restored by Michael Gore of B.A.S.E.)

Ampex 440c 1/4" 2 track

Protools HD3 Accel

Consoles

1975 Neve 8026 with Wunder PEQ1 modules 24x32

API Legacy Plus 48 channels Fully Automated

Microphones

AEA R88

AKG D112

Audio Technica 4050

Audio Technica 4060

Beyer M201

Beyer M160

Beyer TG88

B.L.U.E. Baby Botle

Crown CM700

DPA 4006

DPA 4011

Earth Works TC30K

Earth Works QTC40

Electro Voice Bk-1

Groove Tubes GT67

Neumann U47

Neumann U48

Neumann M149

Neumann M150

Neumann CMV563 with M7 and M55 capsules

Neumann KM184

Neumann KM84

Neumann M582

Placid Audio Copperphone

Rode NT5

Royer R121

Schoeps CMC6 with MK21 capsules

Sennheiser MD421

Shure SM57

Shure SM58

Shure SM7

Shure SM91

Sound Delux U195

Sound Delux E49

Wunder Audio CM7 (U47 Clone)

Wunder Audio C12 (AKG C12 Clone)

Yamaha Subkick

Compressors

DBX 160a

Empircal Labs Distressor

FMR RNC

Manley Vari-Mu

Manley SLAM

Manley ELOP Limiting Amplifier

Neve 33609

Neve 2254e

SPL Transient Designer

Symetrix 501

Tubetech CL-2A

Universal Audio 1176LN

UREI 1176LN rev. F

UREI 1178

UREI LA-3A

Delay and Reverb

Altiverb 5

DOD R-885

Eventide Orville (TDM)

Eventide 2016 (TDM)

Kurzweil Rumour

Kurzweil KSP-8

Line 6 EchoFarm

Reverb One (TDM)

ReVibe (TDM)

Roland RE-201 Space Echo

Soundtoys Sound Blender

Miscellaneous

Little Labs IBP Jr

Little Labs PCP

Benchmark DAC-1

Furmann HD6

Apogee AD and DA 16x

Digidesign 192 I/O

Digidesign 192D I/O

Folcrom Line Mixer

Alesis Masterlink

Sans Amp RBI

Link to comment
Dela på andra sajter

^^

Själv kör jag Fruity Loops.

Låt hellre bli att posta om du bara ska skriva sånt. eastbayfog, ta gärna en titt på reglerna för demopostningar. Regler

Vad gäller låten. Låter väldigt college-rock, inte speciellt unikt eller nyskapande. Sången är ingen höjdare.

Mix: Diskanten låter lite odefinerad, låter lite filt. Virveln brakar igenom, låter lite filt där också. Sången tycker jag nästan ska fram, lite mer in your face. Just nu ligger allt och slåss på lika hög volym, svårt att veta VAD man ska lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
^^

Själv kör jag Fruity Loops.

Låt hellre bli att posta om du bara ska skriva sånt.

Tycker tvärtom att DjRymds post var mitt i prick - eastbayfogs reaktion på den utmärkta feedback han fick var att först tjafsa emot (här postas minsann inte demos för att man behöver hjälp, det ska vi ha klart för oss... 😆) , sen rada upp en lista över dyr utrustning, som han bevisligen inte klarat hantera.

Och då kan man kanske lika gärna hålla sig till FrutiyLoops.

Link to comment
Dela på andra sajter

^^

Själv kör jag Fruity Loops.

Låt hellre bli att posta om du bara ska skriva sånt.

Tycker tvärtom att DjRymds post var mitt i prick - eastbayfogs reaktion på den utmärkta feedback han fick var att först tjafsa emot (här postas minsann inte demos för att man behöver hjälp, det ska vi ha klart för oss... 😉) , sen rada upp en lista över dyr utrustning, som han bevisligen inte klarat hantera.

Och då kan man kanske lika gärna hålla sig till FrutiyLoops.

Vad foggen kan göra med utrustningen eller inte lägger jag mig inte i. Jag tycker att kritiken som framförs skall vara relevant, vilket en sådan kommentar inte är. Är man sedan inte mogen att ta till sig kritiken, ska man inte heller lägga upp låtar här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...