Jump to content
Annons

Svårt att samarbeta


Ravioli

Recommended Posts

Hej Bullen, jag har ett problem som jag undrar om nån annan kan känna igen sig i.

Varför är det så svårt att få folk att samarbeta när det gäller musik? Jag har varit med om att det tar ett år för någon att skriva sångmelodier till en enda låt och så fort man bestämmer tid för att spela in, så ställer folk in i sista sekunden. Och inte en gång - tio gånger i rad är inget ovanligt. Jag har också varit med om att de försvinner helt - slutar svara i telefon och mail osv.

Är det någon som känner igen sig? Varför känns det som om människor tror att de kan bete sig hur som helst bara för att det handlar om (något så oviktigt som?) musik? Eller är det så svårt att säga nej till att vara med om man egentligen inte har tid?

Jag orkar i alla fall inte hålla på och spela spel, typ låtsas att man är jätteupptagen för att man ska verka mer svårtåtkomlig eller antyda att det finns någon annan runt hörnet som bara väntar på att få göra jobbet istället (när det inte finns det). Fast det kanske är det man måste.

Vad ska man göra åt det här flummeriet? Har någon nåt tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kompis, du är inte den enda som har haft problem!

Vem har inte samarbetat med sångare/sångerskor som är riktiga divor? Och med bandmedlemmar som alla vill ha det på sitt sätt? Man skulle utan att anstränga sig få ihop material till en evighetslång såpa i riktig Norén-stil bara genom att ta vilket band som helst! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Fader vår, du som är i studion, helgat varde ditt namn, tillkomme din Domän. Ske din vilja så som i huvudet så ock i inspelningsprogrammet. Vart dagliga behov, giv oss idag och förlåt oss våra kopieringar, såsom vi ock förlåta dom som kopierat oss, och inled oss inte i frestelse utan fräls oss från billiga burkar och annat skräp. Ty studion är din, ljudkortet, preampen, mickarna, kompressor och hela härligheten i evighet.

Amen 😏

Edit: Tacksägelse till att slippa ingående samarbete...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner faktiskt inte igen det där så mycket, visst, det har hänt ngn gång, men de har man ju sedan inte att göra med en gång till... jag kanske är lite kategorisk och väljer snabbt att inte jobba med folk som inte dyker upp, eller på ngt sätt är motstridiga.

Kan det vara hur det framställs som gör att det hänt ofta, eller så kanske folk blir rädda att de inte skall klara av det ni företagit er?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner faktiskt inte igen det där så mycket, visst, det har hänt ngn gång, men de har man ju sedan inte att göra med en gång till... jag kanske är lite kategorisk och väljer snabbt att inte jobba med folk som inte dyker upp, eller på ngt sätt är motstridiga.

Kan det vara hur det framställs som gör att det hänt ofta, eller så kanske folk blir rädda att de inte skall klara av det ni företagit er?

Hmm, tycker tyvärr att alla är så där, mer eller mindre. Kanske har jag inte träffat på någon som verkligen brinner för musik. Verkar som att allting annat är viktigare för de flesta, även såna som pysslar mycket med musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla vill ha det just på sitt sätt, och bestämma? Och så är man lika rädd för konflikter som man är över att inte bli nöjd...

Dessutom är musik något som tar ganska lång tid, så om det handlar om ideella insatser (åt någon annan...) så är det ju lätt att man prioriterar någonting annat.

Så kan åtminstone jag känna.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart jag varit med om det, men i nya bandet (www.diecco.se) så är bandmedlemarna "handplockade". Regel 1 i bandet: "kom i tid, var engagerad och var proffsig, annars vet du var dörren är".

Det är för övrigt den enda regeln också. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Detberor på om allt klaffar eller inte vid ett samarbete...Tex om man kör samma program och kan kasta projektfiler mellan varandra, eller om man slänger wav-filer...Och kanske om den ena gör ett lead och skickar till mig så kanske jag vill göra ett likdant lead fast med ett helt annat sound och han inte kan skicka midi eller sådär....Klaffar allt så är det inga beskymmer men strular det lite så blir det avsevärt mycket svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror du frågar folk på fel sätt. om du inte känner personen i fråga kan det kännas lite märkligt när du 15 minuter efter du mött personen frågar om han/hon vill komma hem till dig och sjunga in en låt. Klart de blir smickrade och sådär, men samtidigt skrämda. För trevlighetens skull svarar de såklart att de vill.

Kanske du ska låta folk fråga dig om dom får sjunga istället för tvärt om?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror du frågar folk på fel sätt. om du inte känner personen i fråga kan det kännas lite märkligt när du 15 minuter efter du mött personen frågar om han/hon vill komma hem till dig och sjunga in en låt. Klart de blir smickrade och sådär, men samtidigt skrämda. För trevlighetens skull svarar de såklart att de vill.

Kanske du ska låta folk fråga dig om dom får sjunga istället för tvärt om?

tänk om man kunde få nån vacker sångfågel att komma hem till en efter 15 minuter...och 'sjunga' 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att det är prestationsångesten som spökar i de flesta fall. Jag är ju också såndär i vågor tyvärr. Jag jobbar på det och det blir bättre men det är fortfarande perioder då jag flyr/stänger in mig istället för att ta tjuren vid hornen och faktiskt göra detdär som jag verkligen vill innerst inne. Och sen när det gått ett tag så vill man inte ta kontakt för att man skäms över sitt betéende. Ja det blir en ond cirkel.

Så det bästa tycker jag är att försöka söka upp människan och prata med den utan att vara anklagande på något sätt utan bara undra varför denne inte vill delta och förklara att ett samarbete inte kan fungera så. Och var framförallt positiv.

Tror faktiskt sällan att det handlar om nonchalans, men visst, det finns sådana också. Sen finns det ju dem som bara är lata. Men de vill man ju inte samarbeta med in the first place.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...