Jump to content
Annons

Midikonflikt mellan Cubase XS och Reason


Danneboy

Recommended Posts

Jag har nyligen installerat ett nytt ljudkort (Audiophile 2496). När jag sätter igång Cubase XS så funkar midiingången. Men när jag sedan öppnar Reason för att kunna köra syncat så får jag ett felmeddelande att midi redan körs av ett annat program. Jag har ställt in ljudkortet rätt under "Preferences" i Reason. Snälla hjälp mig! Kan man inte köra midi samtidigt på två program eller är det nåt annat jag har glömt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har nyligen installerat ett nytt ljudkort (Audiophile 2496). När jag sätter igång Cubase XS så funkar midiingången. Men när jag sedan öppnar Reason för att kunna köra syncat så får jag ett felmeddelande att midi redan körs av ett annat program. Jag har ställt in ljudkortet rätt under "Preferences" i Reason. Snälla hjälp mig! Kan man inte köra midi samtidigt på två program eller är det nåt annat jag har glömt?

Om du hade tänkt köra rewire måste du starta det i Cubase först... tryck F11 o välj rewire som vsti.. därefter startar du Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rewire verkar funka för när jag trycker på play i något av programmen så sätts båda igång. Rewire är även förbockat i Reason. Är inställningen i Cubase något som jag måste göra för att just midifunktionen ska funka? (Jag är tyvärr vid fel dator nu så jag kan inte testa förrän ikväll)

Link to comment
Dela på andra sajter

Rewire verkar funka för när jag trycker på play i något av programmen så sätts båda igång. Rewire är även förbockat i Reason. Är inställningen i Cubase något som jag måste göra för att just midifunktionen ska funka? (Jag är tyvärr vid fel dator nu så jag kan inte testa förrän ikväll)

Genom Rewire ska midi funka... startar du programmen separat utan rewire funkar det inte... likadant om jag startar Cubase och FL Studio samtidigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har kollat i Cubase under F11 men hittade inte Rewire, bara "drums" och "synths" och ett par underalternativ. 😆 lätt att bli lite smått brydd när det inte funkar som man vill... Någon som har fler idéer?

Som sagt syncar Cubase XS och Reason som det ska fast jag kan inte använda midi (kan inte spela in) i Reason när jag redan öppnat Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta reason efter cubase i en av menyerna kommer du se att det stå rewire eller reason klicka och aktivera så många ingångar som du vill ha.

För att sedan få midin att funka i Reason så får du skicka midi singal från ett midi spår i cubase.( Du kan alltså inte få in singal direkt i Reason utan allt går genom ett midi spår i Cubase) Detta gör du genom att välja vart du skall skicka ut din midi singal. Detta är samma meny som du öppnar när du skall skicka midi till något annat vsti eller till midi delen på ditt ljudkort. (Alltså en av de menyerna som ligger till längs vänstra kanten i edit fönstret som du får fram när du klickar på ett midi spår.) I "midi out menyn" kommer du få upp alla de instrument som finns i ditt Reason prodjekt och då väljer du ett. Nu skall det funka, hoppas jag, med viss reservation för att jag satt med Cubase SE sist jag gjorde detta men jag tror att det är samma i SX.

Hoppas jag inte rört till det för dig. Jag såg att det blev lite konstigt skrivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...