Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har nyligen installerat ett nytt ljudkort (Audiophile 2496). NÀr jag sÀtter igÄng Cubase XS sÄ funkar midiingÄngen. Men nÀr jag sedan öppnar Reason för att kunna köra syncat sÄ fÄr jag ett felmeddelande att midi redan körs av ett annat program. Jag har stÀllt in ljudkortet rÀtt under "Preferences" i Reason. SnÀlla hjÀlp mig! Kan man inte köra midi samtidigt pÄ tvÄ program eller Àr det nÄt annat jag har glömt?

Annons
Postat
Jag har nyligen installerat ett nytt ljudkort (Audiophile 2496). NÀr jag sÀtter igÄng Cubase XS sÄ funkar midiingÄngen. Men nÀr jag sedan öppnar Reason för att kunna köra syncat sÄ fÄr jag ett felmeddelande att midi redan körs av ett annat program. Jag har stÀllt in ljudkortet rÀtt under "Preferences" i Reason. SnÀlla hjÀlp mig! Kan man inte köra midi samtidigt pÄ tvÄ program eller Àr det nÄt annat jag har glömt?

Om du hade tÀnkt köra rewire mÄste du starta det i Cubase först... tryck F11 o vÀlj rewire som vsti.. dÀrefter startar du Reason.

Postat

Rewire verkar funka för nĂ€r jag trycker pĂ„ play i nĂ„got av programmen sĂ„ sĂ€tts bĂ„da igĂ„ng. Rewire Ă€r Ă€ven förbockat i Reason. Är instĂ€llningen i Cubase nĂ„got som jag mĂ„ste göra för att just midifunktionen ska funka? (Jag Ă€r tyvĂ€rr vid fel dator nu sĂ„ jag kan inte testa förrĂ€n ikvĂ€ll)

Postat
Rewire verkar funka för nĂ€r jag trycker pĂ„ play i nĂ„got av programmen sĂ„ sĂ€tts bĂ„da igĂ„ng. Rewire Ă€r Ă€ven förbockat i Reason. Är instĂ€llningen i Cubase nĂ„got som jag mĂ„ste göra för att just midifunktionen ska funka? (Jag Ă€r tyvĂ€rr vid fel dator nu sĂ„ jag kan inte testa förrĂ€n ikvĂ€ll)

Genom Rewire ska midi funka... startar du programmen separat utan rewire funkar det inte... likadant om jag startar Cubase och FL Studio samtidigt..

Postat

Ok, jag har kollat i Cubase under F11 men hittade inte Rewire, bara "drums" och "synths" och ett par underalternativ. 😆 lĂ€tt att bli lite smĂ„tt brydd nĂ€r det inte funkar som man vill... NĂ„gon som har fler idĂ©er?

Som sagt syncar Cubase XS och Reason som det ska fast jag kan inte anvÀnda midi (kan inte spela in) i Reason nÀr jag redan öppnat Cubase.

Postat

Starta reason efter cubase i en av menyerna kommer du se att det stÄ rewire eller reason klicka och aktivera sÄ mÄnga ingÄngar som du vill ha.

För att sedan fÄ midin att funka i Reason sÄ fÄr du skicka midi singal frÄn ett midi spÄr i cubase.( Du kan alltsÄ inte fÄ in singal direkt i Reason utan allt gÄr genom ett midi spÄr i Cubase) Detta gör du genom att vÀlja vart du skall skicka ut din midi singal. Detta Àr samma meny som du öppnar nÀr du skall skicka midi till nÄgot annat vsti eller till midi delen pÄ ditt ljudkort. (AlltsÄ en av de menyerna som ligger till lÀngs vÀnstra kanten i edit fönstret som du fÄr fram nÀr du klickar pÄ ett midi spÄr.) I "midi out menyn" kommer du fÄ upp alla de instrument som finns i ditt Reason prodjekt och dÄ vÀljer du ett. Nu skall det funka, hoppas jag, med viss reservation för att jag satt med Cubase SE sist jag gjorde detta men jag tror att det Àr samma i SX.

Hoppas jag inte rört till det för dig. Jag sÄg att det blev lite konstigt skrivet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.