Jump to content
Annons

Hjälp med nyinköpts TonePort UX2


iHz

Recommended Posts

tjena!

Jag har precis köpt ett Line6 TonePort UX2 och har installerat det, men nu vill jag köra min midi-klaviatur genom det. Det finns ingen midi-in och ut, utan jag kör den genom ett externt jättebilligt interface (1x1) som går till USB-porten. Men jag tänker att det kanske går att använda ljudkortet på nåt sätt för att spela på klaviaturen. I Device Setup i Cubase kan man välja drivrutin till MIDI-signaler, och där finns UX2:an som val. Men när jag väljer det alternativet ligger output och input latencyn på ca 50ms, vilket är löjligt högt, och dessutom får jag inget ljud när jag spelar.

Det kan också vara det att det krockar med mitt Creative X-Fi-kort som jag fick med datorn. Men jag vet inte hur man avaktiverar det. kan det ha med saken att göra?

Tack på förhand!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså!

Om ditt ljudkort inte har MIDI I/O alls så är det ju inte så mycket lönt att försöka sparka igång en drivrutin som har någon stödjande hårdvara.

Använda ditt befintliga MIDI-Interface. Eller funkar det dåligt?

Du kan dock använda ditt ljudkort för att spela in din Midikeyboard. Bara inte via MIDI utan via det ljud den alstrar. Bara att plugga in precis som om det vore en mikrofon eller gitarr. Oftast Line-signal.

Men det bästa är att använda ditt befintliga MIDI I/O.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för svaret.

Men hur skulle jag kunna spela in MIDI-keyboarden om den inte alstrar nåt ljud? Det gör den ju inte. Den styr bara signalen som mjukvarusynthen i datorn alstrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där, du besvarade den frågan själv.

Det framgick inte av det du skrev först att du inte hade en extern ljudkälla, därav mitt förslag.

Jag vet att det finns vissa som tycker det tillför ett djup att även spela in mjukvarusynthar genom ljudkortet. Det går faktiskt om du bara kopplar utgången till ingången på ljudkortet och så klart bara spelar upp det du vill spela in.

Som sagt. Inget jag rekommenderar att du gör, men klart det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det finns vissa som tycker det tillför ett djup att även spela in mjukvarusynthar genom ljudkortet. Det går faktiskt om du bara kopplar utgången till ingången på ljudkortet och så klart bara spelar upp det du vill spela in.

Som sagt. Inget jag rekommenderar att du gör, men klart det går.

Vem tycker det? Låter jättekonstigt att koppla mjukvarusynthen så. Okej om man dragit den genom någon effekt eller genom en stärkare och mickat upp t ex.

Men att bara dra den in och ut och endast få omvandlingar.

Jag vet att du inte rekomenderade dettta ( och det gör inte jag heller ) men jag undrar vilka dessa vissa är och varför dom skulle göra så?

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...