Jump to content
Annons

Flytta projekt... Tips?


MeltyMan

Recommended Posts

Hello :=)

Jag har nu fått hem min Pro Tools Digi 002 R + Command|8 (Pro Tools LE 7.1) och jag är mer än nöjd :=)

Än så länge har jag inte flyttat över några av mina gamla Cubase Project utan bara tagit mig tid att sitta och labba och lära mig :rolleyes:

Men men...

Hur skullr ni gått till väga för att flytta över projekt från Cubase SX 3 till Pro tools... Ljudspåren är ju lugnt.. Bara att mixa ner spår får spår och ta dra in ljudfilerna... Men jag har en hel del spår med mjukvarusynthar och midi...

Ska jag exportera midi-spåren som midi? Kan man dra in dem i pro tools på ett instrument track och sen lägga till Mjukvaruinstrumenten på den? Eller finns det något bättre sätt?

Sen när jag ändå har er uppmärksamhet så kan jag ju passa på att fråga om nån kört Virtual Guitarist 2 ihop med Pro Tools via Re-Wire? Funkar det bra? (Funderar på att köpa en VG 2, kör med VG 1 i Cubase).

Jag kör på Windows XP om det nu skulle spela någon roll 😛

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Efter som det skiljer så mycket mellan programen så skulle jag kunna tänka mig att det bästa är att du exporterar allt från Cubase som Audio.. Med andra ord kör freeze på midispåren så du får ner allt som wav.. Sen exporterar du rubbet som OMF filer från Cubase och importerar som OMF i ProTools. Tänk bara på bit och upplösningformatet (skulle kunna tro att 24 bit 44,1 KHz är bäst kompromiss)

EDIT: Tusan.. Linus han före med ett bra alternativ :rolleyes:

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter som det skiljer så mycket mellan programen så skulle jag kunna tänka mig att det bästa är att du exporterar allt från Cubase som Audio.. Med andra ord kör freeze på midispåren så du får ner allt som wav.. Sen exporterar du rubbet som OMF filer från Cubase och importerar som OMF i ProTools. Tänk bara på bit och upplösningformatet (skulle kunna tro att 24 bit 44,1 KHz är bäst kompromiss)

EDIT: Tusan.. Linus han före med ett bra alternativ :rolleyes:

Tänk på att OMF export ur Cubase sällan fungerar som det borde och att du inte heller kan importera en OMF i Pro Tools om du inte har köpt till den optionen (Digitranslator)

Tänk också på att VST-RTAS adaptern brukar dra en HEL DEL kraft ur ditt system (tyvärr) vilket är synd för det är en bra funktion för de som byter plattform, åtminstone till en början.

Bara några goda tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att OMF export ur Cubase sällan fungerar som det borde och att du inte heller kan importera en OMF i Pro Tools om du inte har köpt till den optionen (Digitranslator)

Kan verkligen Digidesign va så jäkliga.. Jädra snåljåpar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att OMF export ur Cubase sällan fungerar som det borde och att du inte heller kan importera en OMF i Pro Tools om du inte har köpt till den optionen (Digitranslator)

Kan verkligen Digidesign va så jäkliga.. Jädra snåljåpar 😉

Jepp det är dem=) samma som att inte mp3 kodning ingår från scratch...men men, som sagt, det bästa är nog att du bouncar ut fil för fil, ett tips är att bounca 2 kanaler åt gången så tar det hälften så lång tid, sätt alla reglar på noll, panorera varannan till vänster och varannan till höger, sola två spår åt gången, voila!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...