Jump to content
Annons

SP B1, vtb1 och audiophile 192


boojakasha

Recommended Posts

jag har inkasserat Mikrofon B1 och preamp VTB1(studio project) och så har jag ett Ljudkort (m-audio audiophile 192)

min frågor: 1.Hur kopplar man in eländet?(jag har installerat ljudkortet)

2. vilka kablar behöver man? (jag har mikrofonkabeln)

hjälp mej plzz.

P.S ifall någon orkar får han/hon gärna tala om var man kan köpa kablarna D.S

tack på förhand

Redigerat av boojakasha
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du bör skriva en annan titel på inlägget så får du snabbare svar.

Istället för "Kablar"

så skriv exempelvis

SP B1, vtb1 och audiophile 192

Hur kopplar jag, vilka kablar behövs

Det går o byta...klicka på knappen redigera i det första inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

B1 mikrofon -> mikrofonkabel (XLR-kontakter) -> Mic In på VTB-1 -> Balanced Out från VTB-1 -> ljudkabel (XLR-hona till stereotele-hane) -> in på en av Audiophilekortets balanserade ingångar (Line in)

Kolla ljudkortsdrivrutinens inställningar så att den är inställd på att ta emot balanserad signal, +4 dBu.

Glöm inte heller att spela in på en monokanal i ditt musikprogram, eftersom din mikrofon är mono och inkopplad endast i en av de två kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fattar tills Mic In...den där ljudkabel jag fattar hur den ska se ut..men fattar inte sterohane.. det finns 3 röda och 3 vita ingångar på ljudkortert..som du sa så är det Line In(röd) och Line Out(vit) på ljudkortet.

jag har bara datahögtalare så jag ska inte koppla till några monitorer. (ska mixa i mina hörlurar)

vad är det för ljudkabel du snackar om? och var kan man köpa den?

tack för svaret annars =)

Link to comment
Dela på andra sajter

VTB1rear.jpg

XLR-kontakten längst till vänster är en balanserad utgång. Jag är inte hundra på att Line out också är balanserad, men jag räknar kallt med det. 😮

Isåfall använder du en helt vanlig telekabel. (Säg balanserad telekabel, TRS, stereotele i butiken så fattar de direkt.)

Den ser ut såhär:

b9_2.JPG

Koppla in i en av ingångarna på ljudkortet som ser ut såhär: 😮

Audiophile-192-sm.jpg

Spela in på en monokanal i ditt ljudprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag undrar bara "line out" vad ska man koppla in där?
Isåfall använder du en helt vanlig telekabel. (Säg balanserad telekabel, TRS, stereotele i butiken så fattar de direkt.)

Den ser ut såhär:

b9_2.JPG

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

haha okej men nu är jag lite förvirrad ska telekabeln in i "balanced out" eller i "line out" ?

Telekontakten är lite svår att sätta in i den som kallas "Balanced out" (som är en XLR-kontakt) - men eftersom "Line out" också är balanserad, så är det bara att tuta och köra - och koppla in din kabel där. 😲

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

allt är fixat nu. ja gick till musikbörsen. och dom sa att jag var tvungen och köpa en mixer för att kunna få något ljud i mina lurar och i högtalare?

ska jag göra det? den minsta kostar 500:-

eller försöker dom att lura mej?

Link to comment
Dela på andra sajter

allt är fixat nu. ja gick till musikbörsen. och dom sa att jag var tvungen och köpa en mixer för att kunna få något ljud i mina lurar och i högtalare?

ska jag göra det? den minsta kostar 500:-

eller försöker dom att lura mej?

Någon mixer måste du troligen inte ha. Utgångarna kan du koppla direkt till monitorerna. MEN ljudkortet har ingen hörlursutgång, så lurar kan du inte koppla in utan att ha en hörlursförstärkare.

Vad har du för lyssning? Du kanske redan har en lösning där...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om en mixer är väldigt överflödig (om du inte har flera externa ljudkällor som ska spelas in samtidigt...). Dessutom lämnar de små billiga mixrarna en hel del att önska, när det gäller ljudkvaliteten... 🙂

Exempelvis en Samson C-control skulle troligen passa som handen i handsken i ditt fall.

M-Patch2 från SM Pro Audio hade också passat perfekt - men den svenska distributionen är inte igång ännu, så det tar nog lite tid innan det går att få tag på en sådan...

CME Matrix X är också en lämplig burk.

Det finns säkert fler, men dessa är de jag kunde komma på just nu.

Med någon av dessa, har du möjlighet att koppla in både hörlurar och aktiva monitorer, om du skulle uppgradera lyssningen senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om en mixer är väldigt överflödig (om du inte har flera externa ljudkällor som ska spelas in samtidigt...). Dessutom lämnar de små billiga mixrarna en hel del att önska, när det gäller ljudkvaliteten... 😉

Exempelvis en Samson C-control skulle troligen passa som handen i handsken i ditt fall.

M-Patch2 från SM Pro Audio hade också passat perfekt - men den svenska distributionen är inte igång ännu, så det tar nog lite tid innan det går att få tag på en sådan...

CME Matrix X är också en lämplig burk.

Det finns säkert fler, men dessa är de jag kunde komma på just nu.

Med någon av dessa, har du möjlighet att koppla in både hörlurar och aktiva monitorer, om du skulle uppgradera lyssningen senare.

Men vad gör dessa burkar om det inte är mixbord?

Antar att det är någon form av hörlureförstärkare eller kanalväljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I början hade jag en Reciever med högtalare där jag kunde koppla in hörlurar.

Funkar bra. Men jag skaffade aktiv lyssning och då vart man tvungen att lösa lyssning.

Valet mellan en typ C-control och mixer var inte trivialt.

Valde mixer för det vart mer flexibelt, man kan använda mixern för att koppla in fler externa grejer (Om man nu har hårdvarusynthar och sånt).

När jag spelar in sång så blir jag så jädrans trött på att trycka på monitor lyssningen i Cubase så jag gick och köpte en mixer så jag inte behövde lyssna igenom Cubase. Noll latency, noll effekter förstås men tracking går kanonfort bara välja kanal i Cubase och trycka punch in / out.

Var och en blir salig på sin tro, du behöver någonting för hörlurslyssning.

Alternativen är i kostnadsrankning billigast först:

1. Du har en stereostärkare med hörlursutgång. (Och högtalare förstås)

2. Billig mixer från Behringer, Alto eller någon annan...

3. Lyssning typ Samson C-Control, känns lite overkill med tanke på att du antagligen bara skall ha ett par högtalare samt hörlurslyssning i ditt system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae...

Jag skulle kopplat vtb rakt in och sen kört out till en ingång på mixern...sen master out på mixern till datahögtalarna och phones till lurarna.

På så vis har du ljudet både i högtalarna och lurarna och kan välja imellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej folks..

nu har jag haft en kille som jag känner hemma hos mej och han fixade biffen.

han har lyckats koppla bort mixern helt och hållet.

så nu går ljudet direkt från preampen till ljudkortet.

när det gäller hörlurarna och högtalarna så funkar ljudet i dom också 😎

men det finns ett problem också. det är ju bara kabel som går från hörlurarna så han satte in den kabeln i LEFT och högtalarna i RIGHT. så nu hör jag en kanal i högtalarana och den andra i hörlurarna.

hur ska det lösas? Jo. konverter kablar snacka han om. en kabel som har ett sånt här uttag på ena sidan där jag kopplar ihop med ljudkortet > = och sen så här på den andra sidan > - och där kopplar jag ihop en till kabel med två stereo uttag där jag kopplar in lurarna i ena och högtalarna i andra.. 😄

tycker ni det låter som en bra lösningen??

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

låter som en skit lösning. du kan inte köra hörlurar med line-out. däremot kan du köra dina aktiva monitorer med line out mycket bra, men det blir krångligt att använda pga att volymen i praktiken styrs från sekvensern.

gör som stora pojkarna sagt här på forumet redan. nu har du köpt en billighetsmixer, så använd då den till lyssning!

Link to comment
Dela på andra sajter

så nu går ljudet direkt från preampen till ljudkortet.
Bra. Att koppla in Behringermixern mellan preamp och ljudkort skulle ge dig mera brus i signalen.
det är ju bara kabel som går från hörlurarna så han satte in den kabeln i LEFT och högtalarna i  RIGHT. så nu hör jag en kanal i högtalarana och den andra i hörlurarna.

tycker ni det låter som en bra lösningen??

Nej. Det är faktiskt en rent dålig idé att köra Line out in i dina hörlurar.

Om du har en mixer, så använd den såsom Musikbörsen föreslog. Du kopplar preamp till ljudkortet, och lyssningen från ljudkortet kopplar du till en kanal på mixern. I mixern kopplar du in monitorer/högtalare samt hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej..jag lydde era råd. så nu lyssnar jag genom mixern..MEN jag kan bara lyssna med mina hörlurar där. högtalrna går inte koppla in någonstans (det är inte det att uttagen inte passar, utan att jag inte får ut något ljud)

what the problem?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om en mixer är väldigt överflödig (om du inte har flera externa ljudkällor som ska spelas in samtidigt...). Dessutom lämnar de små billiga mixrarna en hel del att önska, när det gäller ljudkvaliteten... 😳

Gör de? Jag är ganska kräsen när det gäller ljudkvalité, men jag är enormt nöjd med min Tapco Blend 6 som inte kostar mer än en tusenlapp. Tycker absolut inte den påverkar ljudet negativt. Iaf inte så länge man har DAC och monitorer under 10 000kr. Jag märker ingen skillnad när jag stoppar mixern mellan ljudkortet och monitorerna. Och då får jag dessutom två helt ok micförstärkare och lite instrument/line-ingångar om jag bara vill plugga in och jamma lite utan att gå via datorn.

Jag har varit allergisk mot små billiga mixrar pga Behingrer. Men Tapcon är jag faktiskt helnöjd med. Liten, billig och flexibel utan att tulla på kvalitén.

Link to comment
Dela på andra sajter

högtalrna går inte koppla in någonstans (det är inte det att uttagen inte passar, utan att jag inte får ut något ljud)

Vart har du kopplat in datorhögtalarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

japp..och det kommer bara ett jätte svagt ljud ut ur ena högtalaren. ja har vridit på main mixer. men jag tror problemet uppstår eftersom jag bara har en kontakt eller vad man ska säga.. jag kan ju bara stoppa in i L eller R...så för at lösa det probelet bör jag köpa en konvert kabel eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag tolkar, har inte läst hela tråden igen.

Den pluppen du stoppar in är stereo (två kanaler), och kopplar in den i monoutgång (en kanal).

Antar att du har en stor stereoplugg, du måste du ha en konverter som gör den till två monopluggar (lika stora fast en kanal var). Finns i musikaffärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...