Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NÄgon som har Fireface 800? PÄ instrument ingÄngen finns ju som bekant en limiter. Det verkar dock som att den inte gÄr att stÀnga av pÄ min Fireface, nÄn som kÀnner igen det?

Problemet med limitern Àr att den börjar jobba vid -12 dB och distar ganska snart, ska man behöva spela in pÄ smygfis volym om man vill ha rent?

Annons
Postat

Yep, i Settings gÄ till den delen som heter "Instrument options" (ungerfÀr mitt i rutan och klicka pÄ de knappar du behöver. T.ex. ta bort limiter och "Speaker Emulation". IngÄngen Àr liksom gjord för att lÀgga pÄ distortion med en viss rör-kÀnsla mm. Kul om man vill ha det och inte kan micka en riktig förstÀrkare.

Postat

DÄ Àr det dags att uppgradera drivers och firmware. Enligt uppgift Àndrades sÄ att man kan stÀnga av limitern i Firmware 2.03. Sedan Àr jag lite nyfiken: Om man inte skall anvÀnda Hi-Z ingÄngen som input till bas och gitarr (dÄ man vill ha en fÀrgning ala en gitarr förstÀrkare), vad har man den dÄ till? Finns det en POD eller V-amp i huset sÄ anvÀnder man ju line in och finns det förstÀrkar sÄ anvÀnder man en mikrofon.

Postat (redigerat)

Jag anvÀnder NI Guitar Rig och behöver en sÄ ren och stark signal in som möjligt. Jag kan inte fÄ en tillrÀckligt stark signal utan att limitern distar ljudet. Ibland kan den vara bra dock!

Tack för tipset, ska kolla uppdateringar

Redigerat av pepsmann
Postat

AnvÀnder inte sjÀlv Guitar Rig, men polaren gör. Och det fantastiskt kul ljud! Han anvÀnder en DI-box för att fÄ upp signalen och det Àr nog det enda vettiga. (Det verkar de flesta andra ocksÄ göra, vad jag har sett. Kanske nÄgon form av standard?) Min Fireface Àr inte uppackad frÄn lÄdan Ànnu sÄ jag kan inte ge dig sÄ mycket mer tips Àn vad manualen sÀger. (Vill inte fÄ gipsdamm i den...)

Postat
AnvÀnder inte sjÀlv Guitar Rig, men polaren gör. Och det fantastiskt kul ljud! Han anvÀnder en DI-box för att fÄ upp signalen och det Àr nog det enda vettiga. (Det verkar de flesta andra ocksÄ göra, vad jag har sett. Kanske nÄgon form av standard?) Min Fireface Àr inte uppackad frÄn lÄdan Ànnu sÄ jag kan inte ge dig sÄ mycket mer tips Àn vad manualen sÀger. (Vill inte fÄ gipsdamm i den...)

En aktiv DI-box ger dig en högre inimpedans, sÄ att du kan koppla gitarren via den direkt in pÄ en micingÄng - men det kommer inte att göra nÄgon skillnad i detta fallet, eftersom Fireface HAR en högohmig instrumentingÄng...

Postat

Visst Àr ingÄngen högohmig men den har lite andra finurligheter i sig ocksÄ. Som definitivt fÀrgar ljudet.

The FireFace 800's Hi-Z instrument input offers an unprecedented fidelity and flexibility for the use of guitar and bass. A soft-limiter, which has been tuned especially for musical instruments, efficiently prevents overloads of the A/D-converter. The limiter does not work without distortion, it intentionally creates harmonic distortion. Due to a soft transition and deliberate creation of harmonics, the input signal is compressed steplessly according to taste, or the limiter can be used as a distortion with tube sound.

Not without distortion uppfattar i alla fall jag som fÀrgning. Och den fÀrgningen skall ju göras av NI Guitar Rig och inte RME. AlltsÄ föresprÄkar jag fortfarande en DI-box.

Postat

Problemet Ă€r löst! Öppnade manualen och fakta uppenbarade sig. Halleluja!

Jag körde kanal 1 i "front+rear mode" och dÄ kan inte limitern stÀngas av eftersom det Àr en nivÄjustering som reglerar limiterfunktionen. Om kanal ett enbart stÄr i "front mode" sÄ kan limitern switchas av/pÄ.

HÀdanefter ska jag lÀsa manualen innan jag börjar söka frÀlsningen pÄ forumet!

Postat
😕 Ännu en som har kommit med i gĂ€nget "Vem fan behöver en manual?" VĂ€lkommen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.