Jump to content
Annons

Fireface limiter


pepsmann

Recommended Posts

Någon som har Fireface 800? På instrument ingången finns ju som bekant en limiter. Det verkar dock som att den inte går att stänga av på min Fireface, nån som känner igen det?

Problemet med limitern är att den börjar jobba vid -12 dB och distar ganska snart, ska man behöva spela in på smygfis volym om man vill ha rent?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yep, i Settings gå till den delen som heter "Instrument options" (ungerfär mitt i rutan och klicka på de knappar du behöver. T.ex. ta bort limiter och "Speaker Emulation". Ingången är liksom gjord för att lägga på distortion med en viss rör-känsla mm. Kul om man vill ha det och inte kan micka en riktig förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det dags att uppgradera drivers och firmware. Enligt uppgift ändrades så att man kan stänga av limitern i Firmware 2.03. Sedan är jag lite nyfiken: Om man inte skall använda Hi-Z ingången som input till bas och gitarr (då man vill ha en färgning ala en gitarr förstärkare), vad har man den då till? Finns det en POD eller V-amp i huset så använder man ju line in och finns det förstärkar så använder man en mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag använder NI Guitar Rig och behöver en så ren och stark signal in som möjligt. Jag kan inte få en tillräckligt stark signal utan att limitern distar ljudet. Ibland kan den vara bra dock!

Tack för tipset, ska kolla uppdateringar

Redigerat av pepsmann
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder inte själv Guitar Rig, men polaren gör. Och det fantastiskt kul ljud! Han använder en DI-box för att få upp signalen och det är nog det enda vettiga. (Det verkar de flesta andra också göra, vad jag har sett. Kanske någon form av standard?) Min Fireface är inte uppackad från lådan ännu så jag kan inte ge dig så mycket mer tips än vad manualen säger. (Vill inte få gipsdamm i den...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder inte själv Guitar Rig, men polaren gör. Och det fantastiskt kul ljud! Han använder en DI-box för att få upp signalen och det är nog det enda vettiga. (Det verkar de flesta andra också göra, vad jag har sett. Kanske någon form av standard?) Min Fireface är inte uppackad från lådan ännu så jag kan inte ge dig så mycket mer tips än vad manualen säger. (Vill inte få gipsdamm i den...)

En aktiv DI-box ger dig en högre inimpedans, så att du kan koppla gitarren via den direkt in på en micingång - men det kommer inte att göra någon skillnad i detta fallet, eftersom Fireface HAR en högohmig instrumentingång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är ingången högohmig men den har lite andra finurligheter i sig också. Som definitivt färgar ljudet.

The FireFace 800's Hi-Z instrument input offers an unprecedented fidelity and flexibility for the use of guitar and bass. A soft-limiter, which has been tuned especially for musical instruments, efficiently prevents overloads of the A/D-converter. The limiter does not work without distortion, it intentionally creates harmonic distortion. Due to a soft transition and deliberate creation of harmonics, the input signal is compressed steplessly according to taste, or the limiter can be used as a distortion with tube sound.

Not without distortion uppfattar i alla fall jag som färgning. Och den färgningen skall ju göras av NI Guitar Rig och inte RME. Alltså förespråkar jag fortfarande en DI-box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är löst! Öppnade manualen och fakta uppenbarade sig. Halleluja!

Jag körde kanal 1 i "front+rear mode" och då kan inte limitern stängas av eftersom det är en nivåjustering som reglerar limiterfunktionen. Om kanal ett enbart står i "front mode" så kan limitern switchas av/på.

Hädanefter ska jag läsa manualen innan jag börjar söka frälsningen på forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...