Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill spara ner en låt i mono. Hur gör jag då? Jag har mute:at alla utom ett ljud och det vill jag spara ner som en hel låt i mono.

tacksam för hjälp!

Annons
Postat

borde det inte funka med bara en kabel in i hardware interface? typ vänster kanal. eller blir det ett stereospår med en kanal tyst då kanske??

Postat

Det gick inte att göra så heller.. om man tittar på "audio out" så är den i strereo oavsett hur jag kopplar där bak!

Ingen som vet hur ja ska göra??

Postat

Får man fråga till vilket syfte du vill ha monofiler? 😆

Slå ihop vänster och höger kanal med en Spider, splitta upp monosignalen med samma Spider och koppla in två kablar i 1/2 på Hardware interface.

Kruxet är att din exporterade fil blir monoljud i en stereoljudfil. 😳

Använd ett ljudredigeringsprogram för att skapa en monofil av din exporterade wav-fil.

Det klarar tom. Windows Ljudinspelaren. (Start\Tillbehör\Underhållning\Ljudinspelaren)

Öppna wav-filen.

Välj Egenskaper i Arkiv-menyn.

Konvertera...

PCM 44,100 kHz; 16 bitar; Mono

Klicka OK.

Spara under nytt filnamn.

Postat

jävlar va krångligt de var o få mono!

jag ska spela in rap och då panorerar jag monoljuden till höger och en till vänster i inspelningsprogrammet så rösten hörs bättre..

Postat

Men varför krångla till det? Vilket program använder du för att spela in rap med?

Cubase? Sonar? Pro Tools? Logic? Live? Nåt annat program med Rewire?

Då kör du sången direkt i sequencern, och Reason rullar synkroniserat och dyker upp i det andra musikprogrammets mixerbord.

Då behöver du inte exportera några filer alls.

Postat

har använt cool edit till denna låt.. då funkar inte rewire.. men rösten borde väll höras tydligare om man panorerar själva huvudljudet i mono till höger och vänter?

Postat

Men om rösten ska vara mono, varför måste du exportera ut beatet i mono? 😳

Postat

rösten är i mono i mitten, det är bara samplingen som är panorerarad för att få rösten i mitten och samplingen på sidorna..

Postat

Om en monosampling dupliceras och panoreras ut både fullt till vänster och fullt till höger kommer det inte att bli "tomt" i mitten för rappen. Du kommer inte att uppnå det du vill eftersom att informationen till vänster och höger kommer att vara identisk.

Postat

Rösten i mitten, visst.

Och sen vill du panorera ut två Reasonspår åt varsitt håll? Då blir det ju en helt vanlig stereofil igen! 😲

Det här verkar inte genomtänkt 😎

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Rösten i mitten, visst.

Och sen vill du panorera ut två Reasonspår åt varsitt håll? Då blir det ju en helt vanlig stereofil igen! 😲

Bra att du hjälper till.

Postat

2 mono spår o varsitt håll blir inte samma som ett stereospår! Helt annorlunda..

inte genomtänkt? whatever...skit samma, får fixa de på nått annat sätt....

Postat

Två identiska monospår utpanorerade ger fortfarande mono.

Två monospår som skiljer sig åt, ger en utpanorerat en stereosignal.

Ta din Reasonbakgrund. Exportera vänsterkanal till en monofil, och exportera höger kanal till en monofil. Panorera ut dina två monofiler i Cool Edit och du är tillbaka på ruta 1.

Postat
Rösten i mitten, visst.

Och sen vill du panorera ut två Reasonspår åt varsitt håll? Då blir det ju en helt vanlig stereofil igen!  😲

Bra att du hjälper till.

Detsamma.

Postat

det var just därför jag frågade om någon visste hur man sparade ner ett spår som mono, så ja kunde få hela spåret till mono, sedan kopierade till två och panorera ut det...

Postat
det var just därför jag frågade om någon visste hur man sparade ner ett spår som mono, så ja kunde få hela spåret till mono, sedan kopierade till två och panorera ut det...

Så att det du panorerar ut till vänster och det till höger är samma material? Det vinner du ingenting på, som sagt.

Postat

Rösten i mono = rösten i vänster och i höger högtalare.

Monobakgrund i vänster högtalare + monobakgrund i höger högtalare = Bakgrunden i mono i mitten.

Du kommer alltså att få båda spåren i mitten av ljudbilden. Vill du få ut bakgrunden med fet stereobredd, så jobba med hård panorering i Reasonmixern och stereo imager/widening.

Postat (redigerat)

Att ett ljud befinner sig i mitten är en illusion som skapas när det spelas upp både i vänster och höger högtalare samtidigt. Egentligen ligger ju ingenting i mitten i över huvud taget.

Lägg gärna upp exempel på hur du hade tänkt att det ska låta så kanske du kan få mer hjälp hur du ska åstadkomma det.

Redigerat av Pluffo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.