Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har hört att det ska vara mycket chipsetproblem med AMD och tillviss del Intel om man är ute efter en studiodator. Tänkte bygga en 2x 270 opteron studiodator eller liknande och behöver tips om moderkort som SKA fungera bra. Någon som har erfarenhet av liknande dator?

Pga prestanda den dåliga pris/prestanda samt värmen så känner jag mig inte så sugen på att slänga in ett par Xeon:er.

Ett moderkort jag kollat på som verkar rätt dugligt är detta:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=...&view=detailed

Annons
Postat

Kolla senaste numret av Studio... Där bygger dom en studiodator, ca 11 000 kronor har jag för mig, inkl. OS.

Annars, de där ryktena om att AMD inte skulle vara något för musikdatorer är nog ganska gamla och urvattnade. Digidesign har ju AMD för processorna på båda byggena dom rekommenderar på sitt plank (duc.digidesign.com). Så det går säkert bra även om man inte kör ProTools (LE).

Postat

Jo men 11000:- är en tredjedel av vad detta bygge kommer gå på så vi snackar lite andra delar.

På forumet du länka till så har jag hittat att detta moderkort verkar funka bra med protools vilket verkar positivt dock.

Vore trevligt om någon här har erfarenhet av detta moderkort alternativt Tyan K8WE med program som t ex cubase, reason och fruityloops.

Har svårt att hitta någon info om någon som kör ett focusrite saffire ljudkort på detta moderkort tyvärr, vilket är ett ljudkort som kan vara aktuellt i burken.

Postat

Ojdå, det var lite ovanför mitt huvud. Behöver man verkligen så kraftiga maskiner?!?! Frosts dyraste ligger ju på "bara" 26000:-, det verkar ju ha kraft så att det räcker till. Är det för billigt så finns det väl en del uppgraderingspaket.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.