Jump to content
Annons

Recommended Posts

Quads (oregistrerad)
Postat

Jag är i stort sett nybörjare på Cubase - senast jag jobbade med det var på Atarins tid, men det har ju hänt en hel del sen dess 😛 Jag har sökt på forumet, men inte hittat det jag söker. Grejen är att jag när jag jobbar med Cubase (SX3) så försämras ljudet helt plötsligt genom att liksom låta raspigt. Det är lite svårt att beskriva, men det låter ungefär som om någon skulle ta en skivspelare (vinyl) och skaka om den fastän stiftet envist hoppade tillbaka på plats hela tiden 😄

Jag jobbade förut med Logic 5.5, och där lyckades jag lösa det genom att ändra nåt MidiOut (tror jag det var) i win.ini från 7 till 1 om jag inte minns fel. Men nu när jag öppnar win.ini så finns ingen info om varken in eller ut på midi... Latencyn har jag höjt (den är nu uppe i 512) men det har inte hjälpt. Jag har också nyligen formaterat om datorn och ställt in den för att den ska vara konfigurerad till att köra musikprogram (efter en tidning jag lånat).

Min dator:

AMD 3400+

Asus moderkort nForce4

1 gig minne

Masterhårddisken är en S-ATA

M-Audio Audiophile USB

Allt har, vad jag vet, senaste drivisar. Möjligen att nForce4 behöver tittas över...

Vore tacksam för tips 🙂

Annons
Quads (oregistrerad)
Postat

Näe asså det funkar bara inte... Jag ställde in latencyn på max, och det blev samma sak. Svårt att förklara vad som händer, men att ljudet skrapar eller raspar är den bästa beskrivningen jag kan ge... Det blir speciellt illa när jag ändrade att använda BFD som trummor - alltså en synth som är lite tyngre. Innebär det att jag har för seg dator? Vad 17? Ska inte en 3400+ och en gig i minne räcka???

Postat

Nej - nForce4 med SLI-stöd ställer till problem vid halvhög belastning, så det kan vara där problemet ligger.

Jag har hört något om att det skulle finnas uppdaterade drivers för chipsetet, som skulle göra det bättre, men jag vet inte säkert...

Har för mig att Majken har bättre koll på hur det egentligen ligger till...

Postat

När jag byggde min "nya" musikdataburk för ett halvår sedan så kom jag ihåg att jag undvek nForce4 med SLI & anledningen torde vara att jag blev varnad för detta på olika musikforum.

Claes brukar veta bäst så lyssna på honom (det brukar jag göra).

Quads (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren... SLI? Är inte det då man kan seriekoppla 2 grafikkort? För det har jag i alla fall inte... Ska man även undvika nForce4 utan SLI? Jag testar i vilket fall att hämta senaste drivisarna från nVidia nu för att se om det hjälper - det är ju som sagt det enda jag inte uppdaterat på ett tag...

Quads (oregistrerad)
Postat

Jahaja... Jag satt just och tittade på filmkrönikan som jag missade i morse, och då satte det igång igen - raspandet av ljudet alltså. Så jag kan väl åtminstone utesluta att det är nåt problem med inställningar i Cubase. Efter vad jag hört från er så ser det väl ut som om jag bör byta moderkort... 😛 Jag ska testa med support från M-Audio och Asus först...

Postat
  Quads sa:
Tack för svaren... SLI? Är inte det då man kan seriekoppla 2 grafikkort? För det har jag i alla fall inte... Ska man även undvika nForce4 utan SLI? Jag testar i vilket fall att hämta senaste drivisarna från nVidia nu för att se om det hjälper - det är ju som sagt det enda jag inte uppdaterat på ett tag...

Jag har för mig att det bara är moderkorten med SLI-stöd som ska bråka och att nForce4 utan SLI ska fungera, men jag har som sagt dålig koll på AMD-sidan, eftersom jag alltid hittills har fegat och kört med Intel chipset och CPU... 😆

Det kan ju också vara att ljudkortet inte trivs med chipsetet, så att fråga M-Audio om den biten, låter som en bra idé.

Postat

nForce4 skall funka bra utan SLI (nu vågar jag väl inte starta min musikburk efter att konstaterat detta 😏 ).

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.