Jump to content
Annons

Cubase latency


0-13

Recommended Posts

Är en total nybörjare vad de gäller Cubase, men jag skulle behöva lite hjälp.. Jag har ett Creative ljudkort, men på VST Audiobay i Device Setup när jag ska byta Master ASIO Driver till "Creative EMU10Kx ASIO" så får jag upp felmeddelandet: "The ASIO Driver Creative EMU10Kx ASIO could not be loaded"

ASIO DirectX Full Duplex Driver ger mig en Total input latency på: 325,079 ms och en Total Output latency på 46,440 ms..

Jag veet att jag mååste få en bättre latency med mitt ljudkort, men av ngn anledning så får jag inte de och funka alltså, trots att jag har Creatives drivrutiner från skivan installerade..

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...
atterdal (oregistrerad)

Jag hade samma problem med mitt firewire hercules. Testade olika tweaks och liknande. Slutade med att jag formaterade hårddisken och sen fungerade allt smärtfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
ASIO DirectX Full Duplex Driver ger mig en Total input latency på: 325,079 ms och en Total Output latency på 46,440 ms..

Hur ser man exakt vad man har för latency? Jag har enorm latency i cubase, men ingen märkbar i reason? Har varit så här förut, och det löste sig, men kommer inte ihåg vad jag gjorde. Cubase reagerar direkt jag trycker ner en tangent, men ljudet kommer nån sekund senare. Har Audiophile 2496...

Vore extremt tacksam om nån kunde ge nåt tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Latencyn ser du om du går in på menyn Devices - Device Setup - VST Audigybay - Där står din latency - man kan även klicka på den som står under (oftast din tillverkares ASIO driver) för att kunna ändra latencyn - genom att klicka på Control Panel.

Edit: Naturligtvis ska det vara VST AUDIOBAY - inte Audigy (som är ett ljudkort) 😉

Redigerat av MrDweeb
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

hur låg latency är krav på då ?

ursäka min dumma fråga men det påverkar inspelningen ?

Om jag mickar upp en gitarr så hamnar inspelningen lite efter klicket ? eller är det att det bara spelas upp i lurarna i fördröjning (alltså klicket också)

Link to comment
Dela på andra sajter

hur låg latency är krav på då ?

ursäka min dumma fråga men det påverkar inspelningen ?

Om jag mickar upp en gitarr så hamnar inspelningen lite efter klicket ? eller är det att det bara spelas upp i lurarna i fördröjning (alltså klicket också)

Inspelningen hamnar rätt. Det är bara monitorlyssningen som drabbas av latencyn.

Om du spelar till befintlig musik, så kommer alltså din nya inspelning att hamna rätt, men om du monitorlyssnar på det du spelar in medan du spelar in, så kommer det att bli fördröjt jämfört med den befintliga musiken - om du inte använder Direct Monitoring - för då blir det i princip ingen latency på medhörningen heller (men du kan i så fall inte höra plugineffekter eftersom lyssningen plockas direkt från insignalen).

De flesta tycker att det är ok med 10ms eller lägre latency, men man kan klara betydligt mer om man vill och om nöden kräver det. Tänk på att 10ms är som om du hade din stärkare på ca 3.4m avstånd - och det kan ju bli helt ok om man har den ännu längre bort också, eller hur...? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelningen hamnar rätt. Det är bara monitorlyssningen som drabbas av latencyn.

Om du spelar till befintlig musik, så kommer alltså din nya inspelning att hamna rätt, men om du monitorlyssnar på det du spelar in medan du spelar in, så kommer det att bli fördröjt jämfört med den befintliga musiken - om du inte använder Direct Monitoring - för då blir det i princip ingen latency på medhörningen heller (men du kan i så fall inte höra plugineffekter eftersom lyssningen plockas direkt från insignalen).

De flesta tycker att det är ok med 10ms eller lägre latency, men man kan klara betydligt mer om man vill och om nöden kräver det. Tänk på att 10ms är som om du hade din stärkare på ca 3.4m avstånd - och det kan ju bli helt ok om man har den ännu längre bort också, eller hur...? 😄

Aha så det är så det ligger till, tack för det upplysande svaret... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...