Mathie Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Jag har isolerat en garderob 157cm lång, 70 cm bred och 227cm hög. Jag köpte isolering på biltema och satte i taket, på väggarna och en tjock matta på golvet i halva garderoben och en madrass på dörren. men det låter burkigt, är den för liten och går det göra nånting åt det isåfall? tacksam för hjälp! // Mvh Mathie
Mathie Postat 8 maj 2006 Trådstartare Postat 8 maj 2006 OBS, har så lite plats i lägenheten att detta är det enda stället jag kan ha micken...
Claes Holmerup Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Det brukar inte bli bra att ha ett för litet rum - eller ett rum som är för mycket dämpat... Eftersom det är litet, så skulle du kanske börja med att testa att ta bort dämpningen på en väg och sätta någon sorts difussorer i taket. Biltema-dämpningen är dessutom inget att hänga i julgranen eftersom det är fel typ av skum, som troligen mest dämpar diskant och inget i det burkiga mellanregistret... 🙂
Mathie Postat 8 maj 2006 Trådstartare Postat 8 maj 2006 fan då! men vad är en difuser? de låter bättre om jag har dörren öppen också..
Claes Holmerup Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Kunde misstänka att det blev bättre med dörren öppen... 🙂 HÄR kan du hitta exempel på diffusorer. Ett exempel på en hemmabyggd diffusor hittar du HÄR. Diffusorn hjälper till genom att ljudet som kommer mot den, kommer att studsa tillbaks oregelbundet både i tid och rum - något som gör att rummet låter lite större och luftigare än det egentligen är.
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Det brukar inte bli bra att ha ett för litet rum Men är rummet han beskrev verkligen för litet? 🙂 Jag menar, Mike Skinner verkar ju klara sig med sin toalett?
Claes Holmerup Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Det brukar inte bli bra att ha ett för litet rum Men är rummet han beskrev verkligen för litet? 🙂 Jag menar, Mike Skinner verkar ju klara sig med sin toalett? Det kan kanske vara ganska ok, men för hårt dämpat - och med fel material. 70cm brett låter verkligen litet, tycker jag. Man får ju massor av reflexer från sidoväggarna då...
Mathie Postat 8 maj 2006 Trådstartare Postat 8 maj 2006 Claes, om du skulle dämpa ett så litet rum, hur skulle du göra då? Vill bara bli av med de där jävla badrumsljudet!
Claes Holmerup Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Claes, om du skulle dämpa ett så litet rum, hur skulle du göra då? Vill bara bli av med de där jävla badrumsljudet! Jag har faktiskt aldrig trixat ihop något sådant, så jag är inte helt säker på att det går att få riktigt bra - men jag skulle använda riktigt akustikskum (Auralex, Illsonic, GoldenAge eller liknande) till att börja med. Sätta upp skumplattorna på båda sidoväggarna i huvudhöjd, med god marginal uppåt och neråt, men inte hela vägen från golv till tak. En vägg skulle jag lämna helt odämpad och taket skulle jag sätta diffusorer i - åtminstone ovanför där man står och sjunger (med god marginal runt om...). Skulle det visa sig att det blir för mycket bas, så skulle jag komplettera med skumabsorbenter som placeras i hörn (Auralex LENRD eller GA LF Traps). Att ha tyngre prylar som dämpar hela vägen ner i basen, behövs inte när man bara spelar in sång - och får dessutom inte plats i ett så litet rum, så det är inte att tänka på... Kan du slänga ihop en liten skiss på hur det ser ut, så blir det kanske lättare att tänka ut något... 😆
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Det brukar inte bli bra att ha ett för litet rum Men är rummet han beskrev verkligen för litet? 😏 Jag menar, Mike Skinner verkar ju klara sig med sin toalett? Det kan kanske vara ganska ok, men för hårt dämpat - och med fel material. 70cm brett låter verkligen litet, tycker jag. Man får ju massor av reflexer från sidoväggarna då... Ja just det ja.. På den ledden blir det väldigt trångt.. Ställa micen i ett hörn? Då blir det ju inga direkta reflexer från dom väggar man vanligtvis har typ 25-30cm från skallen.
Mathie Postat 8 maj 2006 Trådstartare Postat 8 maj 2006 Jag försåt inte hur man laddar upp bilder.. Men om man gör som du säger så får man ju burkljud ändå.. Blir det inte bättre om ja absorberar HELA garderoben, tak,alla väggar?
Mikael Sjoberg Postat 9 maj 2006 Postat 9 maj 2006 wow, det var inte stor yta du byggt i.. Du kan ju sätta upp vägg i lägenheten om du måste ha mic-bås om du nu inte har allt för liten..hehe Jag antar att det är din lägenhet och inte hyr eftersom du redan byggt i garderoben så det är fritt fram. 🙂 Själv skulle jag bygga om ett litet rum istället eller bygga en vägg i ett stort rum.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.