Jump to content
Annons

Hemmastudio På Landet


boojakasha

Recommended Posts

hej.

jag har en fråga gällande isolering.

det är en friggebod(laglig)

med ett rum på

______250cm_______

I fönster^ I

I I

I I 280cm

I I

I I

I I

----------- ------------

Dörr^

och så är den 220cm hög

i den ytan tänkte jag få plats med en data och en mic,mickstativ,

och sen en soffa eller fåtölj.

Frågor

vad behöver jag göra för att få ljudet bra? eftersom jag bor på landet så är det nästan alltid tyst. men det blir ju rumsklang.

vad ska jag isolera med?

hänga upp lite filtar,maddrasser, täcken?

köpa något specialbaserat för just isolering?

och hur ska jag gör när jag kommer till fönstret och dörren?

är tacksam för alla svar jag kan få :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Hej och välkommen till forumet.

Tips:

Använd sökfunktionen och sök på studiobygge isolering, akustik etc så får du nog flera svar.

Ämnet har behandlats och behandlas hela tiden.

Lycka till.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har nu läst jätte mkt på forumet. men har fortfarande inte hittat vad som är bäst i mitt alternativ.

alla som ska bygga studio. har ju nästan alltid instrument och sånt.

jag ska ju bara spela in röster i min studio

jag har läst om reflextions filtret men har inte riktigt blivit så intresserad utav det.

sen vet jag inte skillnaden på akustik och ljudisolering.

hittade faktiskt inget sätt på hur man gör när man kommer till ett fönster och dörr.

jag funderar på och sätta upp en massa täcken och maddraser över allt i rummet

för det är ju inte så stort.

jag har sett att väldigt många har kontrolrum och inspelningsrum. jag tänkte mixa och det i samma som jag spelar in i. går det?

min budget: ca: 500kr

jag ber, snälla. kan ingen hjälpa mej?

Link to comment
Dela på andra sajter

en sak du kan göra är sätta upp madrasser runt om med en luftspalt, billigt och funkar relativt bra..om du inte gillar madrasserna kn du klä in dom i ngt tunt tyg. brukar oftast gå att få tag på secondhand affärer.. pröva iaf! 500 pix e ju inte så värst mycket att isolera för.

är det isolerat redan innan i väggarna? för kyla etc. menar jag då!!! isf kan du bara skaffa lite madrasser o sånt. funkar som sagt galant!

jonas

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

det enda du kan få för 500 spänn är en upphängningsanordning samt täcken och madrasser att hänga runt där du spelar in talet.

Ska du börjar ljudisolera och akustikbehandla på riktigt räcker 500 spänn inte någonstans tyvärr.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok skall ge dig lite mer huvudbry. vill du dämpa rummet eller vill du diffusera det?

Har varit inne i ett flertal replokaler lyssningsrum och dyl där man efter eget tycke dämpat som tusan med både det ena och andra och fyllständigt tagit bort klangen och energin i rummet. Du vill ju inte stå och sjunga och så låter det livlöst eller hur. dämpar du för mkt så är det effekten du får. Sen är det lätt att dämpa fel och bara dämpa mellan och höga frekvenser men inte basen, kanske ingen problem för dig som bara spelar in sång. Diffuserar du tillsammans med abosrbering så får du ett mkt bättre resultat och en helt annan energi i sången.

en diffusor fungerar så att den splitrar ljudet istället för att absorbera det.

Slutklämmen är dock att ta kontakt med en akustikkonsult så tittar på ritningarna och ger dig rätt tips. jag ger dig bara lite tips att tänka på. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

allt du ska göra har diskuterats här tidigare massor av gånger. instrument/sång = sak samma. antar att du ska mixa musik där inne också? välkommen till klubben med tusen medlemmar.

men okej då. du behöver hjälp. och det är ju roligt att få vara snäll ibland.

akustik = skapa jämn ljudåtergivning inne i rummet.

isolering = hindra att ljudet läcker ut och stör grannar.

vanliga skumgummimadrasser är inte effektiva pga att materialet har stängda porer. de dämpar lite övre frekvenser, men inte mycket bas, och så väldigt billiga är dom inte heller..

rent krasst om diffusion 1) det blir för krångligt för att du ska få det gjort och 2) tror absorption blir mer effektivt på en så liten yta.

täcken dämpar endast höga frekvenser. kanske inte märks SÅ mycket vid sånginspelning (man kan ju kapa rätt mkt i nedre registret) men du ska väl mixa med musik också? basen kommer att kännas otydlig och ojämn.

för 500kr får du 8 plattor paroc stenull i densitet 40-60kg/m3, 10cm tjock. klä in varje skiva i tyg (t ex billiga lakan från hemtex, och ev med träram) och placera diagonalt över hörnen. du kan söka i forumet på mitt användarnamn för exempel på hur det ska göras.

lycka till

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

allt du ska göra har diskuterats här tidigare massor av gånger. instrument/sång = sak samma. antar att du ska mixa musik där inne också? välkommen till klubben med tusen medlemmar.

men okej då. du behöver hjälp. och det är ju roligt att få vara snäll ibland.

akustik = skapa jämn ljudåtergivning inne i rummet.

isolering = hindra att ljudet läcker ut och stör grannar.

vanliga skumgummimadrasser är inte effektiva pga att materialet har stängda porer. de dämpar lite övre frekvenser, men inte mycket bas, och så väldigt billiga är dom inte heller..

rent krasst om diffusion 1) det blir för krångligt för att du ska få det gjort och 2) tror absorption blir mer effektivt på en så liten yta.

täcken dämpar endast höga frekvenser. kanske inte märks SÅ mycket vid sånginspelning (man kan ju kapa rätt mkt i nedre registret) men du ska väl mixa med musik också? basen kommer att kännas otydlig och ojämn.

för 500kr får du 8 plattor paroc stenull i densitet 40-60kg/m3, 10cm tjock. klä in varje skiva i tyg (t ex billiga lakan från hemtex, och ev med träram) och placera diagonalt över hörnen. du kan söka i forumet på mitt användarnamn för exempel på hur det ska göras.

lycka till

okej ..Will do....tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har letat lite men hittade inte det där du tipsa om^^^^^

men ja tänkte gå och tigga lite äggkartonger och sätta dom på ena väggen (för att absobera ljudet. och sen sätta upp 2 duntäcken bakommicken så jag har täckena bakom mej när jag rappar..

funkar det ? är det ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har letat lite men hittade inte det där du tipsa om^^^^^

men ja tänkte gå och tigga lite äggkartonger och sätta dom på ena väggen (för att absobera ljudet. och sen sätta upp 2 duntäcken bakommicken så jag har täckena bakom mej när jag rappar..

funkar det ? är det ok?

äggkartongerna är ingen vidare bra lösning, absorberar bara runt 1KHz.

kolla den här tråden för all info du behöver

https://www.studio.se/index.php?showtopic=24787&hl=

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

så efter att läst tråden som du länka till...tror jag att jag blivit smartare.

(slutat tänka på äggkartongerna)

men är fortfarande osäker.

jag vill inte ha en studio med "dött" ljud. så jag vet inte hur mkt jag ska sätta upp.

men MEN....som sagt. jag har en liten budget och ett litet rum.

läste att tyg absoberar jävligt bra för mindre utrymmen (som i mitt fall)

så jag har satt upp dubbelsydda gardiner för fönstret.

ett duntäcke i ena hörnet där jag ska rappa

och lagt en jävla massa mattor på golvet

det jag undrar nu är ifall jag borde sätta upp mer eller andra saker?

ifall jag måste göra en sån där baslåda? jag har inga instrument som sagt.

sen ska jag ju mixa någorlunda bra..gissar på att det är där baslådan är nödvändig för min del..men jag har inget bra högtalar system (budget där också)

jag är ju inte "dead serious" och tror jag ska bli sveriges eminem.

men samtidigt vill jag kunna ha en hyfsad kvalite' som det går att lyssna på utan och störas över att det är sämst kvalite' (vet att VÄLDIGT mkt har med mixingen att göra med kvaliten) men ändå det är ju inte allt.

det stinker nybörjare om mina frågor..men ifall man inte frågar får man inga svar-

hoppas ni förstår 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...