Jump to content
Annons

Hjälp med ljud, Supersaw?


richarddd

Recommended Posts

Hej...

Har en riktigt fet låt på min dator som jag diggar sönder!

Är det någon som vet hur man gör ett liknande ljud som detta i refrängen? En polare har sagt att det är en "supersaw" som man gör med flera subtracktors i en combinator. Jag har ingen aning. Någon som har en liten hum hur man kan få reason att låta lika dant?

Midifil:

http://www.johnsteenbergen.com/midi/floria...__nonstop2k.mid

Ljudfilen:

http://www.audiojelly.com/index.cfm?action...nfo.cfm&id=2777

OBS!!!!! Klicka på hörluren vid spåret "Feelings (original mix)"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lägg ihop ett par snedstämda subtractorer och malströmar med Sawtooth*16-vågformer och en gnutta unison så blir det fint ska du se.

Här är ett supersawliknande ljud jag gjorde till min och Pluffos senaste låt. Har inte lyssnat på ljudklippet du la upp, men att döömde det vara något åt det hållet du är ute efter.

Edit: en blir ett

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Supersaw är en oscillator i Roland JP8000/8080. Den består i sin tur av flera snedstämda sågtandsvågor.

Som både mornel och din kompis säger, grabba tag i ett gäng med Malström med Sawtooth*16 så har du ganska snart ett fett trancigt leadljud.

Själv brukar jag använda NNXT och First Waves samplade Roland-supersaws som oscillatorer för ett lätt, snabbt & färdigt resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Så fixat.

Inte egentligen.. Eller jo, skapade ett konto ett bra tag sedan. Det vart to.m 03!=)

Så jag tänkte att det kanske var lite dags nu, breakar lite från jobbe.

Kul att prata med andra reasoners 😉

Redigerat av Lehtola
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Matte, fint namn 😉

/* Ett hett tips, ändra själva url'en också, just nu funkar inte länken såvida man inte klistrar in den, hehe... */

Edit, Nu var det ordnat, och vips blev mitt inlägg mer än onödigt 😄

Redigerat av mathew
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta de råden du fått och börja utforska syntarna, samla info om hur en synt fungerar rent generellt. Du vinner aldrig på att få nått gjort åt dig. Det tar tid men det är värt det. Till detta ljudet kan jag nog hålla med om att malströmen duger bra. Personligen så använder jag suben till nästan allt. Sen behöver du nog göra en setup av audiospiders till delaylines och eventuellt nått reverb för att få sköna svepningar också. Kolla propellerheads sida till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Orkar inte göra en ny tråd. Men jag söker också efter en supersaw aktigt ljud (som andvänds i trance). Och jag har försökt och kombinera flera mahlström (med sawtooth16 osc). Men hur gör man för att kombinera flera mahlström?

Redigerat av depp
Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte göra en ny tråd. Men jag söker också efter en supersaw aktigt ljud (som andvänds i trance). Och jag har försökt och kombinera flera mahlström (med sawtooth16 osc). Men hur gör man för att kombinera flera mahlström?

Markera Malströmmarna du vill kombinera, högerklicka och välj Combine, så hamnar de i en Combinator. Eller så skapar du en Combinator först och skapar malströmmarna i den. Se till så att du har en mixer i Combinatorn också, annars är det bara den första malströmmen du skapar som kommer att höras..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...