musik (oregistrerad) Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 Hej! Randy Bachman, han från B-T-O och Guess Who bland andra, har äntligen övertalats för nåt år sedan att göra en jazzplatta, lite grann blev det ju då till minne av hans barndomskamrat och gitarrkollega Lenny Breau som sköts ihjäl. Den heter Jazz Thing och kan varmt rekommenderas! Han turnerar både i Rock- och Jazz-format numera. Alltså två helt olika upplägg, beroende på plats/evenemang. Tyvärr verkar de inte komma till Sweden Rock som först utlovat... :musik p.s. Varför går alla mina favoritgrupper över från rock till jazz? Kanske har samtliga jag fastnat för en jazzton i sig? d.s.
Florian le Sage Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 Måste jag höra förstås innan jag säger något, men vad det han som sjöng i BTO? Gillar verkligen många av deras gamla låtar, något stiffa och garagebetonade kanske men ändå, svänger betong liksom...garvar alltid när han (sångaren) kommer i målbrottet vid alltför höga toner! 🙂
musik (oregistrerad) Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 Hahaha... De var två som sjöng där (ungefär varannan låt, starkt förenklat). Den andre heter Charles Fred Turner. De lär fortfarande turnera och har släppt en cd "Trial of Fire" under 90-talet och lär ha en ny på gång, med inspelning i Danmark. "You can't take it with you" är en av de kommande låtarna iaf. Men det har dröjt lääänge nu. Hoppas det blir nåt. Hursomhelst, i den "nya" BTO-sättningen så är det Fred Turner: bass & lead vocals (antagligen den sångare du menar...), Blair Thornton: guitars, Randy Murray: guitars & lead vocals och Robin Bachman: drums. Enda skillnaden gentemot BTO-storsäljarna 73/74 "Not Fragile" resp "Four wheel drive" är att Randy Bachman (som tråden främst handlar om) ersatts av Randy Murray. 😲 :musik
Florian le Sage Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 Kanske var han med mest talang då...min absoluta favoritlåt med BTO är "stayed awake all night" men de andra från not fragile osv är också jävligt bra,vissa... 🙂
musik (oregistrerad) Postat 5 maj 2006 Postat 5 maj 2006 Hej! Han med mest talang var Randy Bachman, det var också han som bestämde. Efteråt har det varit dispyt om vem som gjort låtarna. På en del låtar stod det t.ex. från början (F.Turner/R. Bachman), och trummisen har då hävdat att R. Bachman stod för hans namn, d.v.s. Robin Bachman, medan gitarristen hävdat att det var hans namn, d.v.s. Randy Bachman. De lär inte ha talat med varann på flera år. "Stayed awake all night" var med på BTO I, första skivan. Innan de blev BTO, så kallades de ju Brave Belt. De släppte två skivor under det namnet också. Riktigt bra, med Fred Turner i högform vid micken! Hårdrocksgruppen Krokus har gjort en cover av Stayed awake all night f.ö. På låten sjunger Fred Turner och även Tim Bachman, vilket är den tredje musicerande brodern i Bachmanskaran. Han spelar även rhythm guitar och bas då och då. Tim Bachman var med på BTO I och BTO II. Sedan blev han studiomusiker. Den ende brodern som inte musicerar är Gary Bachman, han är nån slags framgångsrik business man. Det var tack vare Garys stammande som "You ain't seen nothin' yet" blev till. Randy drev med Gary där för han var förbannad på honom, eftersom Gary hade lämnat jobbet som manager för BTO plötsligt. Randy trodde inte på låten och tyckte det var pinsamt att spela upp den för skivbolagsgubbarna. Det blev deras största hit. Hittills. Roll on!!!!!!!!!!! 😆 :musik
Vallhagen Postat 5 maj 2006 Postat 5 maj 2006 Hårdrocksgruppen Krokus har gjort en cover av Stayed awake all night f.ö. Headhunter, 1983, Arista 🥰
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.