Jump to content
Annons

Bygga Studio 2


Magnus Ehnberg (oregistrerad)

Recommended Posts

Magnus Ehnberg (oregistrerad)

Ja tack så mycket för era svar. Men jag kanske ska formulera om mig. Rummet som jag ska bygga (färdigt) har leka block upp till hälften till rummet som ska cementera´s färdigt.

Frågorna lyder.

Vilken isolering ska jag använda?

Hur tjock ska betonggolvet vara?

Behöver jag isolera alla väggar när jag använder Leka block? Ska cementera´s

Redigerat av Magnus Ehnberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Isoleringen som de flesta rekommenderar för bra ljudabsorption är markskivor av stenull. Dom är extra tunga och sväljer energin som alstras i basen bättre än något annat som är jämförbart i pris.

Om du behöver isolera alla väggar är en intressant fråga, enligt min mening faktiskt inte. Det blir en roligare lokal att spela i om väggarna består både av absorberande och reflekterande väggar, det blir liksom en mer levande ton.

Man kan alltid efterbehandla med akustikplattor efteråt, men svårt att göra om väggarna är helt igenom isolerade eller oisolerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isoleringen som de flesta rekommenderar för bra ljudabsorption är markskivor av stenull. Dom är extra tunga och sväljer energin som alstras i basen bättre än något annat som är jämförbart i pris.

Om du behöver isolera alla väggar är en intressant fråga, enligt min mening faktiskt inte. Det blir en roligare lokal att spela i om väggarna består både av absorberande och reflekterande väggar, det blir liksom en mer levande ton.

Man kan alltid efterbehandla med akustikplattor efteråt, men svårt att göra om väggarna är helt igenom isolerade eller oisolerade.

Var köper man sådana skivor? Kollade på bygghandel men hittade bara något som kallades för Minerit skiva, med blandning av cement i. Denna skulle dock vara bra ljudisolering i. Vad kallas den typ av skiva som du rekommenderade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kallas egentligen inget särskilt, det är bara stenull med lite högre densitet som kallas i vardagstal för markskivor (att lägga på frostfritt djup runt huset så man slipper tjälskador) Stenullen är impregnerat med diabassten . Minerit med cement. Det är nåt nytt för mig. Men om den ska vara bra för ljudisolering så kanske den är lika bra. Vad kostar det på m2 ?

http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/B4...kväggSystem.pdf

Den adressen visar hur Gyproc beskkriver sina akustiklösningar, där ingår stenull i deras konstruktioner. Jag tror att nästan alla bygghandlare med bra sortiment har stenull i sortimentet.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...