Jump to content
Annons

Bra tips på EMUsljudkort


Nyberg

Recommended Posts

Annons

Hej,

jag kör EMU 0404 å mjukvarumixern ser ut likadan typ.

Aux brukar vanligtvis bara vara till för att tappa av signal till effekter till medhörning. Typ brukar ligga nått reverb som standard på Auxplatserna.

(de fyra rutorna ovanför main mix-reglaget).

du har två aux på varje input-kanal. PCI card L och PCI card R heter det på mitt kort.

FX-knappen upp i höger hörn innehåller alla dsp-effekter.

Du kan även lägga dom innan asio-senden(som vanligtvis ligger som insert på ingångarn) om du vill spela in med effekten.

Eller bara köra EMU powerFX i cubase lr vad du nu kör för att få användning av DSP-effekterna som en vanlig plugg. Vilket är trevligt.

öhm ja nu kommer jag knappt ihåg vad frågan var?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har haft ett E-mu 1616 i 9 månader. Vi kan väl byta erfarenheter? Jag har inte använt mitt så mycket ännu...

Har spelat in några (4-5 kanaler) med gitarr. Inga problem med klickljud då. Jag tror dock jag körde 44 eller 48 kHz samplingsfrekvens då, då det verkade vara default. Men senare ska jag köra kanske totalt 16 kanaler, varav 5-6 inspelade samtidigt live (trummor). Har inte provat det ännu, men det kommer...

Har inte använt skivspelaringången ännu. Jag fick inte in nåt ljud där när jag provade. Detta med pluggar och det vet jag ingenting om, det är helt nytt för mig! Vad som var roligt att upptäcka var dock att man kunde lägga olika effekter på olika spår! Det trodde jag inte man kunde, och det kunde man ju inte på min gamla porta...

Senare i vår/sommar börjar inspelningarna ta vid på allvar här. Vi håller denna tråd levande tycker jag!!

😎😱🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mest generellt på hur den fungerar med sends och liknade, för allt som stod i maualen var att skicka asio dit och dit sen så va det inget mer.

Har gjort att man har kört ut medhörning och liknade från kortet med sedan om man vill bara skick internt inom själva mixer har inte för stått mig på. skulle va kul att veta. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet att lära dej mjukvarumixern är att exprimentera och försöka åstadkomma det du är ute efter. Om du har ett problem så berätta precis vad du försöker göra och hur du försöker göra så kan vi kanske hjälpa att guida dej.

Ett annat förslag är att du söker igenom det här inofficiella E-MU-forumet där du säkert kan lära dej något: http://www.productionforums.com/index.php?f=52

~ f

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...