Jump to content
Annons

Trånad försiktigt nymixad


Recommended Posts

LÅTNAMN: Trånad

ARTIST/GRUPP: Styrman Jansson och Kapten Öman feat. Harmonica Mike

GENRE: Laidback rockreggae typ

LÅTLÄNGD: 06:24

KOMPOSITÖR: Danne Öberg (Kapten Öman)

PRODUCENT: Mats Jansson

EV. MEDVERKANDE: Kapten Öman - sång, sologitarr, Harmonica Mike - munspel

INSPELNINGSÅR: 2006

STATUS: alltid på väg

LÅTLÄNK: Färskaste mixen på sc

Gammal fläskrocklåt av old mate Ö-man som fått lite reggaefiering i bimbambopfabriken (och nej det är inte riktig reggae.. och det är inte meningen heller :rolleyes: ). Den kan låta smått minimalistisk men har av outgrundlig anledning pressat upp mig i fler kanaler än jag använt förr. Jag mixar mig blind och behöver fräscha öron. Alla sorters synpunkter och tankar mycket välkomna.

Om Öman eller Micael låter knepigt så är det uteslutande mitt fel, snubbarna har fett med talang. Respekt!

Nu även uppladdad på forumet för de som dissar soundcklick 🥰

Ny mix 2006-04-30

sorry för 128mp3, men det är sizelimiten...

tranad_dm_ny.mp3

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Mats.

Då ska jag lyssna..svinbra sång..låter lte som Roffe wikström..snyggt arr..grym gitarr..munspelet låter bra ljudmässigt..helt rätt..liret kan jag inte uttala mig om(Man är ju liksom part i målet..he he :rolleyes: )

Nu kommer solot på gitarr..svinbra,hälsa polarn det..mycket suggestivt och läckert! Grym ljud bild,,önskar att jag hade dina talanger i mixningen..

Mycket bra jobbat!! 5 mickstativ av 5 möjliga..

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mats.

Då ska jag lyssna..svinbra sång..låter lte som Roffe wikström..snyggt arr..grym gitarr..munspelet låter bra ljudmässigt..helt rätt..liret kan jag inte uttala mig om(Man är ju liksom part i målet..he he :rolleyes: )

Nu kommer solot på gitarr..svinbra,hälsa polarn det..mycket suggestivt och läckert! Grym ljud bild,,önskar att jag hade dina talanger i mixningen..

Mycket bra jobbat!! 5 mickstativ av 5 möjliga..

MVH

Micael

Kul att du gillar den (nästan) färdiga låten. Din insats är guld Mike 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!..tycker det låter en hel del reggae det här...rockbluesreggae... 😲

Bra sång, snyggt solo...sånt här vill man höra live.. 🙁

Tack för snälla ord, det naturligtvis är Danne och Micael som främst skall ha cred. Och yes, man vill även göra det live 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan man behöver inte lyssna länge för höra att det är bra, riktigt skitbra. Nog är det reggae allt och reggae har väl föresten ganska tät koppling till bluesen så det så 😲 . Ljudet tycker jag håller helt ut kan inte höra nått mixproblem.

Tack för underhållningen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan man behöver inte lyssna länge för höra att det är bra, riktigt skitbra. Nog är det reggae allt och reggae har väl föresten ganska tät koppling till bluesen så det så 😉 . Ljudet tycker jag håller helt ut kan inte höra nått mixproblem.

Tack för underhållningen.

Göran

Oj, tack Göran!

Att snubbarnas insaster är fullödiga visste jag ju, men har jag verkligen lyckats med mixen redan? 😳 Var trött i både öron och ögon och tyckte att jag inte fick till det, men... jag får lyssna igen med utsövda öron.

Kul att du gillade det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Du har svårt att dras från gengern 😏

Är det en highat som lirar 16 delar? Hör den precis... knappt, eller drömmer jag? Den vill jag ha fram i sånna fall och mycket mer centralt så att man kan känna tempot lite mer. Rockinfluenserna är ju sköna och ger det hela en skön twist, har nog inte hört något liknande förut... inte blandat såhär i alla fall:)

Gött mos

FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Obbe (oregistrerad)

Grymt skönt måste jag säga! Gillar verkligen gitarrspelet och munspelsspelet. Mysig känsla i hela låten! Tycker nivån på hi-haten är bra men den kunde vara en liten aning starkare utan att det förstör plus att det möjligen skulle gunga ännu lite mer då.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Fan va skit koncept med soundclick, hur i **#"¤%¤ får jag ner låten för att lyssna? Nää, nån jävla browser-based grunka spelar jag inte med. Nehej.

Link to comment
Dela på andra sajter

FredAsp: Well, så unikt är det väl inte att blanda reggae med rock och blues? Dom är ju olika sidor av samma mynt liksom.. Och till och med Bob var ju rätt rockig live på sin tid med mycke gitarrsolo osv. Och visst kommer jag fortsätta att då och då blanda lite reggae i grytan.

HI-haten behöver på något sätt kanske fram i mixen... jag brukar "gömma" hi-hat och cymbaler i mixen för jag har så svårt at få dom att låta bra - både ljud- och spelmässigt 😉 Får jobba vidare på det.

Obbe: 😳 Kul att du gillar det! Visst gör herrar Danne och Micael fina insatser och skall ju ha alla creds för om det låter bra.

tsmalmbe: Tråkigt att du dissar soundclick 😠 Jag tycker det är så smidigt, bara att klicka så startar låten... Funkar ju fint även för Nortonanvändare och andra som ev. har problem att tanka från forumet. Jag får lägga upp en på forumet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

Kanon-bra!! Enkelt och rakt på sak och mycket suggestivt! Bra solon (både munspelet och guitarrsolot). Låten skulle eventuellt bli ännu mer suggesstiv, om sången låg lite längre fram i mixen. Den närmast "berättande" sångstilen skulle göra ännu mer intryck då.

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt beat -asså du e ju helt fenomenal på reggaebas 😛

Lite jobbig panorering på basgången dock...hihaten ska upp som sagt...o virveln är för fet...lite eko på "timbalen" med lite vassare sound

Hoppsan, -där kom det visst ett gitarrsolo...eh...-o munspe.... 😎

Så otroligt mycket känsla o värme!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var trevligt det här

En liten liten fråga bara. Varför är det så många reggaeband som heter nåt med "Kapten"?

Är det ett skepp eller så?

Yes! Det är ett skepp. Du har knäckt koden! 😳

Ehh.. nej jag visste inte att det fanns en massa reggaeband som hette nåt med "kapten". Danne kallas internt då och då för Kapten Öman efter sin tid som kapten på Ömans Raket där han bossade runt sina små rymdkadetter...

Kul att du tyckte det var trevligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mats..

Alltså jag blev bara tvungen att skriva nåt,det är ju så ini h-e läckert det här..

jag hör ständigt nya grejer..undrar hur du gör alla läckra oväntade slingor..typ trummorna som åker genom huvudet när man lyssnar i lurar? det är hur grymt som helst!

Du vet att jag gärna samarbetar på nån fler låt,dina produktioner håller HÖG klass.

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

baktakt: Du har helt rätt angående hi-hat och virvel. Skall kika på det där när jag får tid att ny-mixa den. Kul att du nämner känsla och värme, det är ju det vi försöker förmedla 😎

Micael: Trummorna som åker genom huvudet? Du lyssnar för mycket 😳 Du vet att jag också gärna samarbetar mer, nästa gång kanske jag får lira munspel på nån av dina grejjer 😄😄😄

Grannen: Yes, basgången skall vara hypnotisk. Kul att det funkar. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snorflummigt lång med en mantrabasgång som får mina fingrar att tankspritt snurregrunka mitt skägg till dreadlocks. Allt var bra men elgitarren och dragspelet var bäst. Peace brotha!

Ja, vad svarar man på det? Akta skägget? 😄

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

jo livet lunkar vidare år efter år och vi livar upp det då och då med små festivalresor men ändå undrar man vart vi är på väg och vad är meningen med allt...

Skönt gung och partiet 3 -3.30 tyckte jag speciellt om, bra jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

jo livet lunkar vidare år efter år och vi livar upp det då och då med små festivalresor men ändå undrar man vart vi är på väg och vad är meningen med allt...

Skönt gung och partiet 3 -3.30 tyckte jag speciellt om, bra jobb!

Danne drar några snygga räkor där, men vid 6 - 6.18 är han också het 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Pillat lite på mixen, inte mycket men ändå...

Höjt sången ett snäpp och försökt få bukt med de hyfsat grova sss:en i början, pillat lite på trummorna - ny hi-hat och virvel och lite nivåregleringar och försökt rensa ledgitarren lite mer från den obscena mängden brus som fanns från början.

Är rätt nöjd i min lyssning.. men den suger 😱

Tack för all feedback!

edit: nya mixen ersatte gamla längst upp i tråden

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...